طرح تعالی مدیریت تضمین کننده کیفیت مدارس است

13:06 - 01 آبان 1396
کد خبر: ۳۶۰۴۱۹
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با اشاره به کیفیت بخشی فعالیت آموزشی مدارس گفت: طرح تعالی مدیریت مدرسه، یکی از ساز و کارهای تضمین کننده کیفیت این نهاد است.

طرح تعالی مدیریت تضمین کننده کیفیت مدارس استبه گزارش گروه جامعه ،علی زرافشان در دوره آموزشی تامین مدرس کشوری برنامه تعالی مدیریت مدرسه در باشگاه فرهنگیان تهران اظهارکرد: موضوع کیفیت و ارتقای آن از اساسی‌ترین موضوع‌های سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است.

وی با اشاره به راهکار‌های عملیاتی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در راستای کیفیت آموزشی گفت: در این سند، بسط عدالت در برخورداری از تعلیم و تربیت با کیفیت مناسب مورد توجه قرار گرفته که این هدف با توجه به اقلیم و جنسیت ما را مکلف به کیفیت بخشی به برنامه‌های مدرسه، می‌کند.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه براساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش غایت تحول مدرسه است، افزود: مدرسه، جلوه‌ای از حیات طیبه قلمداد می‌شود و ما باید به سمت ارتقای کیفیت در فضای یاددهی و یادگیری پیش رفته و کیفیت در تمام عناصر و جنبه‌های مدرسه ایجاد شود.

وی، دسترسی به آموزش، توانمندسازی دانش آموزان محروم و ایجاد فرصت‌های آموزشی متناسب و با کیفیت را از دیگر موضوع‌های مطرح شده در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش عنوان کرد.

زرافشان با بیان اینکه کیفیت بخشی به فعالیت‌های مدرسه نیازمند برنامه است، اظهار کرد: برنامه هر مدرسه مختص به آن بوده و برای مدرسه‌ای دیگر مناسب نیست و باید برنامه‌ای منعطف و متناسب با افتضائات هر مدرسه تدوین شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه سنجش کیفیت با سنجش عملکرد تحصیلی متفاوت است، گفت: در سنجش کیفیت همه عناصر نظام تعلیم و تربیت باید مورد بررسی قرار گیرد و یک شیوه و سازوکار قانونی تضمین کیفیت وجود داشته باشد که برنامه تعالی مدیریت یکی از این راهکارهاست.

وی با اشاره به نقد‌های صورت گرفته درباره برنامه تعالی مدیریت مدرسه اظهار کرد: برخی گمان می‌کنند که این برنامه‌ای قطعی است که اینگونه نیست، برنامه تعالی مدیریت مدرسه در حال بررسی، تعالی و به روزآوری است تا ما بتوانیم به یک برنامه و ساز و کار متناسب با ویژگی‌های کشور و نظام تعلیم و تربیت دست پیدا کرده و روند فعالیت مدارس را بررسی کنیم.

زرافشان با بیان اینکه برنامه تعالی مدیریت، مدارس را شایسته رقابت و ارزیابی کیفیت اعلام کرد، گفت: جلساتی با سازمان استاندارد داشته و اعلام کردیم که مدارس ما در ارزیابی کیفیت شرکت داده شوند، سال گذشته ۶ مدرسه جوایز کیفیت اهتمام را به خود اختصاص دادند.

عظیم محبی مدیرکل دفتر آموزش متوسطه اول وزارت آموزش و پرورش نیز در این دوره آموزشی با اشاره به جزییات طرح تعالی مدیریت مدرسه و نحوه اجرای آن در مدارس اظهار کرد: این برنامه سه محور استاندارد، برنامه ریزی و ارزیابی مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه بررسی وضع مدرسه بر اساس برون داد آن به تحلیل درست کمک می‌کند، گفت: مدرسه با کیفیت مدرسه‌ای است که دانش آموزان از آن راضی بوده و به آن دلبسته باشند.

محبی افزود: بخشی از این دلبستگی با افزایش مشارکت و میدان دادن به دانش آموزان، اولیای آن‌ها و معلمان ایجاد می‌شود.

مدیرکل دفتر آموزش متوسطه اول وزارت آموزش و پرورش، معیار یک مدیر خوب را توسعه مهارت‌های ارتباطی دانست و گفت: مدیری که نتواند ارتباط خوبی برقرار کند نمی‌تواند موفق باشد.

محبی اظهار کرد: امروزه رویکرد آموزش، تقاضامحور شده و بر اساس احساس نیاز‌ها باید آموزش‌ها داده شود.

انتهای پیام/ 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *