کاهش هزینه های رفت و آمد با استفاده از سامانه رهسپار
به گزارش گروه جامعه ، محمدرضا قازلی مجری طرح ، با بیان اینکه این طرح با عنوان «رهسپار» اجرایی شده است، گفت: این سامانه راهکار نوین برای سفری ایمن و ارزان است که به وسیله به اشتراک گذاری وسیله نقلیه در سفرهای بین شهری صورت میگیرد.
وی عنوان این روش را Carpooling یا Ride Sharing ذکر کرد و یادآور شد: سامانه رهسپار، اولین سامانه امن به اشتراک گذاری سفرهای شهری و بین شهری تحت شبکه اینترنت است که هدف آن ایجاد ارتباط بین مسافرین و رانندههای تک سرنشین است. بدین ترتیب رهسپار میتواند ترافیک محور های پر تردد مانند آزاد راه تهران _ کرج را به شدت کاهش دهد و از این سو مکمل مناسبی برای سیستم حمل و نقل عمومی خواهد بود و به دنبال آن میتواند سبب کاهش آلودی هوا گردد.
قازلی با بیان اینکه این نوع از رفت و آمد همزمان با جنگ جهانی دوم و در زمان بحران انرژی رونق یافت، اظهار کرد: در حال حاضر در بسیاری از کشور های توسعه یافته دنیا استفاده از این سرویس مرسوم بوده و دولتها و شهرداریهای کشورهایی چون آمریکا، کانادا، چین، استرالیا، آلمان، انگلستان، فرانسه، هند و بسیاری از کشورهای توسعه یافته جهان کمکهای بسزایی از قبیل ایجاد لاینهای ویژه، فرهنگ سازی و تشویق مردم را برای عملیاتی شدن این سیستمها انجام میدهند.
وی نمود آن را یک شرکت فرانسوی فعال در این حوزه دانست که در حال حاضر در 22 کشور اروپایی بیشتر از 25 میلیون کاربر فعال دارد و این شرکت قصد دارد سطح خدمات خود را تا آسیا و خاورمیانه گسترش دهد.
قازلی با اشاره به تفاوت برنامه رهسپار نسبت به سایر برنامه های هوشمند حمل نقل مانند اسنپ و تپ سی افزود: در رهسپار شما با رانندهای تک سرنشینی همراه می شوید که مسیر یکسانی با شما دارند بنابرین کرایه ها در این سیستم به مراتب پایین تر از سایر برنامه های موجود است. به طور مثال در این سامانه کرایه مسافر برای طی کردن مسیر 50 کیلومتری بین تهران و کرج از 3500 تومان آغاز میشود. همچنین این سامانه برخلاف دیگر برنامه های در تمامی شهرهای ایران فعال بوده و تمامی هم وطنان عزیز میتوانند از خدمات رهسپار بهرهمند شوند.
قازلی با اشاره به جزئیات عملکرد این سامانه خاطر نشان کرد: در این سامانه افرادی که از خودرو شخصی استفاده میکنند و تک سرنشین هستند، مسیر خود را در نرمافزار رهسپار اعلام میکنند و مسافرانی که با آنها هممسیر هستند و مبدا و مقصد مشترکی دارند از طریق این نرمافزار به یک دیگر معرفی میشوند و میتوانند با هم، همسفر شوند و از این طریق تعداد خودروهای تک سرنشین به شکل چشمگیری کاهش خواهد یافت و همچنین باعث کسب درآمد رانندگان و کاهش هزینه های رفت و آمد مسافران خواهد شد.
مجری طرح با تاکید بر اینکه شیوه Carpooling در بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان از مهمترین ساختارهای حمل و نقل محسوب میشود، یادآور شد: مسافران با استفاده از برنامه رهسپار میتوانند تا 70% در هزینه های رفت و آمد خود صرفه جویی کنند و همچنین رانندگان در مسیرهای روزمره دیگر تک سرنشین نبوده و می توانند از این راه کسب در آمد کنند.
این محقق از اجرای این طرح در سراسر کشور خبر داد و گفت: علاوه بر آن اپلیکیشن این سامانه با نام Rahsepar در کافه بازار و اپ استور قابل نصب است.
وی اضافه کرد: در این سامانه اطلاعات کاربران سازمانی که اقدام به ثبت نام کردهاند از طریق یک وب سرویس اطلاعاتی با پایگاه داده این واحد دانشگاهی بررسی شد و بعد از احراز هویت، کاربران اجازه استفاده از این خدمات را دریافت خواهند کرد.
به گفته این محقق استفاده از چنین مکانیزمی باعث ارتقا امنیت کلی سیستم و کاربران به شکل قابل توجهی شده است و کاربران با خیال آسوده از این خدمات بهره مند شوند.
قازلی با تاکید بر ایکه تمام افرادی که از سیستم رهسپار استفاده میکنند احراز هویت میشوند، توضیح داد: دانشجویان از طریق کد ملی، کد دانشجویی و اطلاعات هویتی که در سیستم وارد کردهاند و افراد غیر سازمانی نیز از طریق ثبت کد ملی احراز هویت خواهند شد ضمن آنکه راننده متقاضی باید خودروی خود را در سامانه به ثبت برسانند به این ترتیب که تصویر گواهینامه و بیمه شخص ثالث خود را باید در سیستم رهسپار آپلود کنند.
وی کاهش هزینههای رفت و آمد و استفاده از ظرفیتهای خاموش و بلا استفاده به دلیل استفاده از ظرفیتهای بالقوه مردمی را از مزایای این طرح نام برد و ادامه داد: کاهش مصرف سوخت و ترافیک و آلودگیهای زیست محیطی و در نتیجه افزایش بهره وری اجتماعی و کاهش هزینههای دولت از قبیل مالیات بر گازهای گلخانهای از دیگر مزایای کاربردی شدن این سامانه است.
به گفته قازلی طبق موافقت نامه 2016 پاریس در مورد تغییرات اقلیم تمامی کشورها به ازای میزان تولید گازهای گلخانهای بیش از حد مجاز، موظف به پرداخت مالیات هستند که پیاده سازی این سامانه میتواند در جهت کاهش انتشار گازهای گلخانهای ناشی از احتراق خودروها موثر باشد.
مجری طرح با اشاره به اجرای نمونه اولیه و پایلوت پروژه رهسپار در بستر دانشگاه آزاد اسلامی قزوین، خاطر نشان کرد: تمامی ابعاد پروژه شامل مباحث فنی، اجتماعی،اقتصادی و فرهنگی مورد ارزیابی قرار گرفت و بعد از ارائه گزارشی به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دستور حمایت از پروژه رهسپار صادر شد.
به گفته وی هم اکنون محققان این طرح با بیش از 504 واحد دانشگاهی قرارداد همکاری دارد و هدف بعدی این شرکت دانش بنیان گسترش خدمات به تمامی استانهای کشور خواهد بود.
قازلی با دعوت از مردم برای به اشتراک گذاری وسیله نقلیه به منظور کاهش خودرو تک سرنشین خاطر نشان کرد: رهسپار اولین سامانه امن به اشتراک گذاری سفر در ایران است و آحاد مردم با پیوستن به این طرح دانش بنیان می توانند بسیاری از مشکلات نظیر ترافیک و آلودگی هوا را به کمک یکدیگر برطرف سازند. بدین منظور برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به وبسایت سامانه رهسپار مراجعه کنید.
انتهای پیام/