لزوم ایجاد شبکه بندری در شهرهای مجاور دریا / باید بنادر خشک مجدد سازماندهی شود
وزیر راه و شهرسازی اصلی ترین بحث تحریم را محدود کردن بازارهای بین المللی برای ایران دانست و افزود: وقتی یک موضوعی جهانی می شود قاعده بازی هم جهانی شده بنابراین باید قدرت رقابت ما هم جهانی باشد.
وی ادامه داد: اگر اصل را بر رقابت پذیری جهانی بگذاریم و به آن باور داشته باشیم نباید فقط همه جا منتظر حمایت دولت بمانیم.
وی با اعلام اینکه مگر حمایت دولت بیش از سرزمین اصلی امکان پذیر است، گفت: بگاه های ایرانی باید با مقیاس جهانی با همتایان خود رقابت کنند بنابراین به بنگاه هایی نیاز داریم که بدون حمایت دولت بتوانند فعالیت کنند.
آخوندی تاکید کرد: دریا فقط حمل و نقل بار نیست و حمل و نقل مسافر، بخش های تفریحی و گردشگری هم از دیگر فعالیت هایی است که در دریا رخ می دهد همچنین ساحل بستری برای سکونت و توسعه تمدن های مختلف است.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ۹۵ درصد از حمل و نقل کشور بر روی جاده است، گفت: سعی کردیم حمل و نقل ترکیبی را در سه سال گذشته اجرایی کنیم و بر این اساس اتصال بین دریا و ریل را ایجاد کردیم به طوی که سهم ریل از تخلیه بار در بنادر به ۱۷ درصد رسیده است اما باید خیلی بیشتر گسترش یابد.
آخوندی گفت: سازماندهی مجدد بنادر خشک و انجام امور گمرکی و اداری در داخل سرزمین اصلی هم از دیگر اقداماتی است که باید انجام گیرد.