رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

وزیر صنعت، معدن و تجارت: از خرداد ماه شاهد واردات خودرو خواهیم بود/واردات یک تا دو میلیارد دلار خودرو در سال آینده

23:05 - 25 اسفند 1400
کد خبر: ۸۰۳۷۲۴
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه از خرداد ماه شاهد واردات خودرو خواهیم بود، گفت: برآورد ما برای واردات خودرو به لحاظ ارزی یک تا دو میلیارد دلار برآورد شده که در سال آینده کاملا قابل تامین است.

-  سید رضا فاطمی امین، در ارتباط با بخش خبر ۲۱ شبکه یک سیما در پاسخ به این پرسش که در حوزه تولید خودرو، برنامه ریزی‌ها باید برای افزایش ۵۰ درصدی تولید باشد و آیا اقدامی در این زمینه انجام شده، گفت: رئیس جمهور طی بازدید از یکی از شرکت‌های خودرو سازی، دستوراتی را صادر کردند که افزایش ۵۰ درصدی تولید، یکی از فرامین مد نظر ایشان است.

 وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه فاصله زیاد میزان تولید و تقاضای خودرو در سال جاری سبب شد قیمت‌ها نامتعادل و خیلی بیشتر از آن چیزی باشد که خودرو در شرکت‌ها و کارخانه‌ها عرضه می‌شوند، ادامه داد: امسال تولید حدود ۹۷۰ تا ۹۸۰ هزار دستگاه و زیر یک میلیون خواهد بود؛ با هدفگذاری که رئیس جمهور اعلام کردند سال آینده باید ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید شود که برای رسیدن به این میزان تولید با شرکت‌های بزرگ (ایران خودرو و سایپا) و سایر خودرو سازان صحبت کردیم و برنامه‌های آنان را در این رابطه خواستیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: برنامه‌های ایران خودرو و سایپا به صورت ماهیانه ارائه شده، اما ما برنامه را به صورت هفتگی از آن‌ها درخواست کرده ایم تا رسیدن به سقف تولید امکان پذیرتر باشد.

فاطمی امین همچنین درباره اینکه آیا رسیدن به افزایش ۵۰ درصدی تولید خودرو قابل تحقق خواهد بود، گفت: گلوگاه صنعت خودرو، تامین موتور، بدنه و رنگ است که در این دو گلوگاه ما تا سقف یک میلیون و پانصد هزار دستگاه چالش نداریم، اما برای تیراژ بالاتر از این میزان نیاز به سرمایه گذار جدید است؛ بنابراین درسال ۱۴۰۱ برای رسیدن به این سقف، محدودیت سخت افزاری نداریم و فقط باید یک نظمی در تولید، تامین و زنجیره انجام شود، لذا بیشتر تلاش مدیریتی نیاز است تا سرمایه گذاری.

وی همچنین درباره قطعات مورد نیاز برای عرضه خودرو‌های دپو شده نیز بیان داشت: مهمترین قطعه‌ای که باعث کندی عرضه شده بود تراشه‌هایی هستند که در جا‌های مختلف خودرو بکارگیری می‌شوند؛ این تراشه‌ها در یکی، دو سال گذشته در کل دنیا دچار چالش شدند وخودروساز‌های بزرگ دنیا هم با این چالش مواجه هستند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: در این راستا بنده تاکید ویژه برای شرکت‌های خودروسازی داشته ام که نباید این قطعات را به صورت روزانه تامین کنند، یعنی نباید برای یک یا دو ماه بعد سفارش گذاری کنند، چرا که طبیعتا هم قیمت بالا می‌رود و هم دچار اختلال می‌شود.

فاطمی امین اظهار داشت: خوشبختانه برای شش ماه دوم سال قرارداد‌ها به طور کامل مشخص شده است، بنابراین برای این بازه زمانی نگرانی نخواهیم داشت و برای نیمه اول هم تلاش شده و تامین کنندگانی را پیدا کرده اند که این قطعات تامین خواهد شد.

وی افزود: امیواریم با گزارش‌ها و قول‌هایی که به ما داده شده از اول اردیبهشت ماه روال عادی را داشته باشیم و دیگر شاهد خودرو‌های دپو شده نباشیم؛ موضوعی هم که رئیس جمهور تاکید داشتند این بود که تا اول اردیبهشت جریان عرضه خودرو‌های تولیدی روان شود و حداکثر به اندازه استاندارد خودرو دپو شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین در خصوص اقدامات صورت گرفته در راستای ممنوعیت استفاده از قطعات با کیفیت پایین از ابتدای سال آینده نیز بیان داشت: نظام‌های نظارتی تشدید شده اند، همچنین یک سامانه مدیریت کیفیت تحت نظارت بنده ایجاد شده تا بتوانم به صورت مستقیم این موضوع را کنترل نمایم؛ مهمترین نکته کیفیت قطعات این است که تعامل بین خودروساز و قطعه ساز درست شود، بدین معنی که قطعه ساز متعهد به تحقق کیفیت مورد ادعای خود بوده و خودروساز نیز متعهد به پرداخت به موقع باشد، این رابطه مالی اگر اصلاح شود بسیاری از مسائل حل خواهد شد؛ کار‌های زیادی در این زمینه انجام شده و یکی از کار‌هایی که عملیاتی شد تامین مالی زنجیره‌ای است.


فاطمی امین در خصوص واگذاری مدیریت دولتی ایران خودرو و سایپا حداکثر ظرف شش ماه آینده، بیان داشت: ۴۰ درصد سهام در سایپا و ۲۵ درصد سهام در ایران خودرو، خود سهامداری است که هیچ مانعی برای واگذاری ندارد.

وی افزود: در این بخش (۴۰ درصد سایپا و ۲۵ درصد ایران خودرو) قیمت گذاری آغاز شده است؛ عرضه این‌ها بلوکی خواهد بود که امیدواریم ظرف چند ماه آینده بلوک این دو شرکت در بورس عرضه شود و ما کم کم به سمت مدیریت غیر دولتی حرکت کنیم.

وزیر صمت همچنین درباره واردات خودرو پس از پایان زمان مصوبه سران قوا در ممنوعیت واردات خودرو در اردیبهشت ماه و اینکه آیا برای واردات و ارز مورد نیاز در این بخش، سازوکاری طراحی شده، بیان داشت: واردات خودرو به لحاظ ارزی یک تا دو میلیارد دلار برآورد شده که در سال آینده کاملا قابل تامین است.

فاطمی امین یادآور شد: در سال ۹۷ منابع ارزی کاهش پیدا کرده بود که ممنوعیت واردات اعمال شد؛ خوشبختانه امسال صادرات بسیار رشد داشته و بیش از ۴۷ میلیارد دلار صادرات داریم، بنابراین دیگر آن محدودیت منابع مالی که بخواهیم به خاطر آن واردات خودرو را ممنوع کنیم وجود نخواهد داشت و از خرداد شاهد واردات خودرو خواهیم بود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *