هر هفته ۲ هزار تن بنزین پیش‌خور شده صادر می‌کنیم/ افزایش ۶۰۰ میلیون لیتری ذخیره سوخت نیروگاه‌ها نسبت به سال گذشته/ دولت قبل به ایمن‌سازی سامانه سوخت توجه نکرد/ اماواگر‌های افزودن ال‌پی‌جی به سبد سوخت/ خبر‌های خوبی درباره کارت سوخت داریم

10:12 - 22 آذر 1400
کد خبر: ۷۸۱۲۸۹
دسته بندی: اقتصاد ، انرژی
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی می‌گوید در حال حاضر هفته‌ای حدود ۲ هزار تن بنزین صادر می‌کنیم، ولی پول آن در منابع نمی‌آید، چون پول آن پیش‌خور شده است؛ محموله‌ای تحویل می‌دهیم که به لحاظ قیمت امروز بازار دو برابر قیمت آن روز است، ولی با همان قیمت!

- نفیسه عبداللهی - شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران یکی از چهار شرکت مهم زیرمجموعه وزارت نفت در کنار شرکت ملی نفت، شرکت ملی گاز و شرکت ملی پتروشیمی است که مأموریت مهم سیاست‌گذاری و راهبری نظام‌های تولید، تأمین، انتقال و توزیع فرآورده‌های نفتی را به‌صورت ایمن، پایدار و بهره‌ور با به‌کارگیری فناوری‌های نوین و رعایت استانداردهای ملی و بین‌المللی در بازارهای داخلی، منطقه‌ای و جهانی با تمرکز بر خلق ارزش برای ذینفعان بر عهده دارد.

همچنین افزایش ظرفیت تولید فرآورده‌های نفتی دارای ارزش‌افزوده بیشتر، ارتقای امنیت و پایداری عرضه فرآورده‌های نفتی، ارتقای کیفیت فرآورده‌های تولیدی با رعایت استانداردهای بین‌المللی، افزایش بهره‌وری و بهینه‌سازی مصرف انرژی و افزایش سهم و توسعه بازار محصولات از اهداف کلان شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران عنوان شده است.

هم‌زمان با ایام ۱۰۰ روزه شدن عمر دولت مردمی که به‌تبع، کارنامه کابینه آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی موردتوجه قرار گرفته است و مسئولان مختلف، از جمله وزارتخانه‌های اقتصادی اقدام به ارائه گزارش عملکرد کرده‌اند، تحریریه اقتصادی با جلیل سالاری مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران به گفت‌وگو نشسته است تا از منظر رسانه به واکاوی برخی موضوعات مهم مرتبط با این شرکت از ابعاد مختلف بپردازد.

افزایش ۶۰۰ میلیون لیتری ذخیره سوخت نیروگاه‌ها نسبت به سال گذشته
میزان: برای ورود به بحث خیلی مختصر بفرمائید در هنگام قبول مسئولیت، شما چه تحویل گرفتید؟
سالاری: خیلی نمی‌خواهم از جنبه انتقادی وارد بحث شویم که چه تحویل گرفتیم و چه تحویل نگرفتیم. در حوزه اجرایی چند اتفاق افتاده بود که ما سریعا آن‌ها را بررسی و کنترل کردیم؛ یکی از مباحث این بود که همیشه شش ماهه دوم سال بحث تحویل سوخت به نیروگاه‌ها است و نیاز داشتیم ذخایر و موجودی‌ها را ببینیم. حدود ۱۰ الی ۲۰ درصد موجودی‌های ما شدیدا کاهش پیدا کرده بود و این چالش عمده‌ای بود که ما از این ناحیه واقعا احساس خطر می‌کردیم و در همان اولین جلساتی که ورود کرده بودیم تا الان که خدمت شما هستیم، ذخیره سوخت نیروگاه‌های کشور را نسبت به سال گذشته ۶۰۰ میلیون لیتر افزایش دادیم.

نزدیک به ۴ هزار ناوگان را از دست داده بودیم که با کمک سازمان مدیریت برنامه ریزی توانستیم بخشی از این ناوگان را برگردانیم و مدیریت کنیم

ضمن اینکه نزدیک به ۴ هزار ناوگان را از دست داده بودیم که با کمک سازمان مدیریت برنامه ریزی توانستیم بخشی از این ناوگان را برگردانیم و مدیریت کنیم. در حوزه صادرات که آنقدر بحث رکورد شکنی و رکورد صادرات و این مسائل اتفاق افتاده بود، دیدیم که خیلی از بخش‌های صادرات ما به نوعی بلاتکلیف است، اتفاقاتی افتاده، ولی این مجموعه‌ها هیچ کدام ...، به اصطلاح منابع مالی رفته، ولی اصل فرآورده تحویل نشده یعنی به نوعی به دولت بعد منتقل شده است.

میزان: در نشست خبری اخیر هم به این موضوع اشاره‌ای داشتید
سالاری: بله، این بخش بزرگی بود، تعهد و فروشی را نباید ایجاد کرد بدون اینکه این عرضه‌ها تداوم داشته باشد. نگاه را به تراز عرضه و تقاضا نکردیم و بدون اینکه به موجودی، ذخایر و تکالیف توجه شود شروع به فروش کردیم که این خود یک مشکل بود، از طرف دیگر در حوزه موجودی‌ها هم یک کاهش قابل توجهی را داشتیم که باید دیده و به آن پرداخته می‌شد.

یک سری مواردی بود که در حساب‌های صورت‌های مالی به صورت شفاف پیدا نشده بود

اتفاقاتی هم در حوزه وصول‌ها افتاده بود که بخشی از منابع وصول نشده بود و نیاز بود که وصول شود که بخشی هم وصول شد، یک سری مواردی بود که در حساب‌های صورت‌های مالی به صورت شفاف پیدا نشده بود و چون این مسائل مسائلی بود که دستگاه‌های نظارتی ورود کرده بودند به این قضیه، لازم بود که ما به آن بپردازیم که این‌ها قابل توجه بود که هم کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی به آن ورود کرده بود که چه اتفاقی افتاده، ما اینجا مسائل را باز و حل و فصل و شفاف کردیم.

در حوزه مسائل مالیاتی و موارد دیگر هم چالش‌هایی داشتیم، بخش‌های دیگری هم بود که کم و بیش پیگیری می‌شود، بخشی هم مربوط به احکام قانونی بود که معطل گذاشته شده بود و اجرا نشده بود، مثلا در بحث غیر تهاتری موضوعی بود که قانون تکلیف کرده بود و اجرا نشده بود و خیلی موضوعات دیگری اتفاق افتاده که کوتاهی شده است.

 ماجرای تخریب ساختمان رها شده
میزان: موضوعات به این موارد ختم می‌شود؟

سالاری: ما ساختمانی را داشتیم که در اختیار یکی از طرح‌های ما بود، این ساختمان را از سال ۹۶  رها کردند و این ساختمان الان شبیه یک ساختمان جنگ زده است که وقتی به آن نگاه می‌کنیم می‌بینیم از اموال دولت صیانت نشده و تخریب‌های عجیبی در این ساختمان اتفاق افتاده و تمام امکانات این ساختمان از کلید و پریز و سیم و... برداشته شده، این‌ها مواردی است که نشان می‌دهد در حوزه صیانت منابع مالی هم خیلی توجه نشده است.

در ادامه بحث قبل، در بحث مجوز‌های احداث پتروپالایشگاه‌ها ما یک مجوز ۳۰۰ هزار تا را دادیم، یعنی اقداماتی که در این بحث ضرورت می‌دیدیم که این قضیه انجام شود، در بخش تکمیل ذخیره ظرفیت نیروگاه هایمان شروع کردیم به انجام دادن، پایش مصرف نیروگاه‌ها را شروع کردیم و تامین سوخت را برنامه ریزی کردیم. یک سری مکاتباتی بود که انجام شد در بحث اتصال نیروگاه‌ها به شبکه خطوط فرآورده ها، حدود هفت، هشت، ده تا هست که داریم این‌ها را تعیین تکلیف می‌کنیم.

در بحث سوخت نیروگاه‌ها به شرایط پایداری رسیدیم

ر حوزه تدوین تشدید نظارت‌ها در بحث سوخت نیروگاه ها، با توجه به اینکه ما هم برق آبی را از دست داده بودیم و از طرفی هم بحث ماینر‌ها پیش آمده بود یک رشد ۱۰ - ۱۵ درصدی درصدی اتفاق افتاده بود که باید مدیریت می‌شد، این اتفاقات افتاد و امروز به شرایط پایداری رسیدیم.

سازوکاری که در پایش نیروگاه‌ها اتفاق افتاد و اقداماتی که در حوزه ذخایر انجام دادیم و مدیریتی که در بخش هماهنگی فی مابین بخش حرارتی و بخش گاز و خود مجموعه وزارت نفت انجام شد الان یک مدیریت یکپارچه‌ای شکل گرفته است.

دولت قبل باید به امن‌سازی سامانه سوخت توجه نکرد
میزان: ما یک سری میراث از دولت قبل داشتیم که شما به آن‌ها اشاره کردید، یک حادثه‌ای هم همان اوایل اتفاق افتاد که وزارت نفت را تحت تاثیر قرار داد، راجع به حمله سایبری بار‌ها صحبت شده است، اما مایلم در خصوص آخرین وضعیت موضوع پیگیری موضوع بفرمایید
سالاری: در بحث سامانه سوخت هم باید بگویم که در هفت، هشت سال گذشته توجهی به آن نشده است، طبیعتا بحث امن سازی یکی از وظایفی بود که دولت باید آن را انجام می‌داد. از سال ۸۶ که بحث هدفمند سازی و سهمیه بندی اتفاق افتاد طبیعتا در هر سال اقدامات به روز آوری انجام شده بود؛ چون در گام اول صرفا بحث سهمیه بندی بود و بعد بحث قیمت گذاری مطرح شد، در گام اول فقط سهمیه بندی انجام شد و بعد تک نرخی و چند نرخی اتفاق افتاد، این‌ها همه زیر ساخت‌هایی بود که باید ایجاد می‌شد بحث بعدی هم بحث امن سازی بود که باید انجام می‌شد، این‌ها انجام نشده بود.

میزان: غفلت شد یا تعمد بود؟
سالاری: یک سری از سیاسیون می‌گفتند شرایط تثبیت شده و ضرورتی به وجود سامانه وجود ندارد، چرا باید مردم را اذیت کرد. عنوان می‌شد سامانه هزینه بر است، دیگر ضرورت ندارد، مصرف تثبیت شده است و نباید مردم را اذیت کرد؛ این عناوینی بود که مرتب در رسانه‌ها مطرح می‌شد. بعد هم در سال ۹۸ اتفاقی که افتاد این بود که مصرف یکباره شدیدا بالا رفت، رشد مصرف از تولید پیشی گرفت و یکباره باز هم با یک عدم اطلاع رسانی، آگاهی و برنامه ریزی نادرستی که انجام شد آن غائله و مسائل شکل گرفت؛ این‌ها نتیجه اش این بود که ما به حوزه سامانه، مسئولیت سامانه و مسئولیت اجتماعی که داشتیم کمتر توجه کردیم.

به ارتقای سامانه هوشمند سوخت توجه نشد
باید به ارتقای سامانه هوشمند سوخت توجه می‌شد که خیلی به آن توجه نشد و بعد این حمله اتفاق افتاد، بعد از وقوع این حادثه مدیریت بحران را شکل دادیم و سریعا یکسری دستورالعمل‌ها هم تدوین شد و بعد ترمینال‌ها و سهمیه بندی‌ها را رصد کردیم و بر همین اساس توانستیم یک ارتباطی را ایجاد کنیم، بخشی از سامانه به صورت آف لاین انجام شود و یک شبکه ایجاد شد و توانستیم یک حداکثر همسازی را در این مرحله انجام بدهیم، با دستگاه‌های امنیتی هم هماهنگی‌هایی شد و یک اطلاع رسانی به موقعی هم صورت گرفت، همه دستگاهها، هم جایگاه داران و هم شرکت‌های پشتیبانی سامانه ورود کردند، رسانه‌ها به خوبی رسالت خود را انجام دادند؛ تنویر افکار عمومی خوبی اتفاق افتاد که کمک خیلی خوبی در جهت رفع اختلال بود.

با دو شبکه مستقل و ۱۷ ایستگاه، کار رفع اختلال در سامانه هوشمند سوخت را شروع کردیم. بعد از این اتفاق توانستیم گام به گام در مدت یک هفته همه جایگاه‌ها را مجددا به چرخه سیستم هوشمند سوخت برگردانیم، البته یکسری برنامه هم برای آینده داریم.

حمله سایبری به سامانه سوخت بی‌ارتباط با روند گفت‌وگوهای وین نبود
میزان: رئیس جمهور از گزاره توطئه برای ایجاد فتنه استفاده و عنوان کرد دشمن در این حادثه بنا داشت فتنه انگیزی کند، به عنوان متولی اگر بخواهید به صورت مصداقی این مسئله را باز کنید چه المان‌هایی وجود داشت که ما باید این حادثه را به عنوان یک فتنه در نظر بگیریم؟
سالاری: در یک زمان‌هایی بحث این بود که اگر بتوانند تحریم بنزین را ایجاد کنند می‌توانند یک جریان سازی داخلی به وجود آورند و ایران را پای میز مذاکره بیاورند، در این اتفاق هم همین بود، دید که بلافاصله پس از اختلال در جایگاه ها، این جریان سازی در بخش بیرونی هم شکل می‌گرفت. بعد از این اختلال شاهد بودیم که حرکت‌های رسانه‌ای در خارج از کشور در این رابطه شکل گرفت، اتفاقات سال ۹۸ هم به این مسئله ارتباط داده می‌شد تا بتوانند از این فضا جریانی را مجددا در همین مجموعه شکل بدهند که عمدتا هم از بیرون خیلی هدایت شده و با جریان نرمی داشت اتفاق می‌افتاد که با لطف خدا و با پوشش خوب رسانه ملی و دیگر رسانه‌ها و همراهی مردم، این توطئه در مدت کوتاهی جمع شد.

قطعا آن‌ها دنبال یکسری مباحث خاص بودند و بعد هم پشت این قضیه قرار بود اتفاقات دیگری بیفتد.

نوسازی نرم‌افزار سامانه هوشمند در دستور کار است
میزان: درباره برنامه‌های آتی برای مدیریت موضوع هم بفرمایید؟
سالاری: در سایت‌های پشتیبان، اقداماتی را انجام می‌دهیم، یک بازطراحی‌هایی هم در مجموعه در حال انجام است، نوسازی نرم افزار سامانه هوشمند در دستور کار است که در حال انجام است، امن سازی را در یک شرایط بهینه‌ای انجام می‌دهیم و همه این اتفاقات با هماهنگی با سایر دستگاه‌هایی که در حوزه نرم افزاری و امنیتی هماهنگ با این مجموعه هستند ستادی شکل گرفته و کار در حال انجام است و روند کار هم روند خوبی است.

جلساتی درباره پدافند غیرعامل داریم
میزان: قطعا با سازمان پدافند غیر عامل همکاری تنگاتنگی دارید، سردار جلالی بار‌ها در مصاحبه هایشان از دولت قبل گله‌مند بودند که به موارد پدافند غیر عامل توجه نداشتند که خضرتعالی هم این را تائید کردید، در حال حاضر این همکاری وجود دارد؟
سالاری: الان دقیقا هر اقدامی که بخواهد انجام شود، جلسات کارشناسی داریم که نمایندگان مجموعه‌ها در این جلسات حضور دارند هستند، صورت جلساتی تنظیم و تائیدیه گرفته می‌شود.

اماواگرهای افزودن ال‌پی‌جی به سد سوخت
میزان: یکی از نکاتی که خبرگان اعتقاد دارند اگر به آن سمت حرکت می‌کردیم، شاید فتنه‌های اینچنینی کمتر به کشور ضرر می‌زد، بحث تنوع بخشی به سبد سوختی کشور است و معتقدند که یکی از این راهکار‌ها بحث ال‌پی‌جی(LPG) است و معتقدند قانون برنامه ششم هم صراحتا به این موضوع اشاره دارد که وزارت کشور و وزارت نفت باید زیرساخت‌های استفاده از این سوخت را انجام بدهند، ولی به هر دلیلی این اتفاق نیفتاده است، الان زیر ساخت فراهم است که به این سمت حرکت کنیم؟ این اتفاق چقدر ضرورت دارد و تنوع سبد سوخت چه مزایایی خواهد داشت؟
سالاری: در حوزه LPG چند موضوع را باید در نظر گرفت؛ در تولید LPG دو رسالت داریم، یک بخش اینکه در صنایعی که به نوعی ارتباط با گاز ندارند و یا به هر نحوی مصرف کنندگان LPG هستند، مثلا افرادی که کار ایزوگام را انجام می‌دهند یا بخشی از مواردی است که خانوار‌ها مصرف می‌کنند، ما یکسری شرکت‌ها داریم که این شرکت‌ها کارشان این است که LPG را می‌گیرند و با امکاناتی که دارند آن را سیلندر می‌کنند و بعد یکسری توزیع کننده هم در مجموعه هست که آن را توزیع می‌کنند، که این‌ها علی رغم گاز رسانی یک رشدی پیدا کرده اند و از ۳۸ تا به ۸۰ مجموعه شرکت رسیدند که هر کدام سهمیه‌ای دارند و تخصیصی را انجام می‌دهند این‌ها هر کدام محدوده‌ای را پوشش می‌دهند.

یک بخش از LPG تولیدی شرکت‌های پالایشی است، شرکت‌های پالایشی در گام اول وظیفه شان این است که تامین کننده این جامعه هدف باشند، این جامعه هدف اول باید مدیریت شود و ساختاری برای آن ایجاد شود که بستر و نرم افزاری برای آن شکل گرفته است، در این بستر نرم افزاری نیاز جامعه هدف تامین می‌شود و مازاد بر این باید در مباحث دیگر برنامه ریزی شود.

نکته دوم اینکه ما LPG را در مخازن پالایشگاه‌ها داریم، ما هیچ وقت مخزن LPG در شهر‌ها و انبار‌ها نداریم، چون که روند انتقال گاز مایع  را هیچ وقت نمی‌توانیم در شبکه خطوط انجام دهیم و عمدتا از طریق گازکش جابجا می‌شود و دسترسی از نقطه تولید تا نقطه مصرف شامل مسافتی می‌شود که تامین این‌ها در بعد مسافت در تنگناست، بنابراین پوشش مسافت هم بعد دوم است که باید به آن توجه شود نکته سوم قیمت است، از سال ۹۰ تا به امروز قیمت یک کیلو LPG، دویست و سی تومان شده، این قیمت در مقایسه با CNG و بنزین بحث‌هایی هست که نیاز است اگر قرار باشد سهمیه را تنوع بدهیم و در جایگاه‌های مختلف استفاده کنیم و آن را در سبد حمل و نقل بیاوریم باید آن شرایط و آن رقابت را هم ایجاد کنیم، طبیعتا باید زیر ساخت و جایگاه عرضه ایجاد کنیم و به تناسب این‌ها باید یکسری هزینه‌ها پیش بینی شود، نهایتا اگر قیمت را ۲۳۰ تومان فرض کنیم و هزینه حمل از نقطه تولید تا مصرف را هم در نظر بگیریم باید یک چیزی هم روی آن بگذاریم.

میزان: بالاخره یک یارانه‌ای تعلق می‌گیرد، وظیفه حاکمیت این است که این را جابجا کند
سالاری: یارانه بحث دیگری است، فرض کنید قیمت LPG در نقطه تولید ۳۳۰ تومان است و می‌خواهید آن را تا نقطه مصرف بیاورید، هزینه حمل و هزینه جایگاه دار هم در نظر بگیرید. در هر حال در سبد سوخت باید یکسری زیر ساخت دیگر هم ایجاد شود، ناوگان باید ایجاد کنید، مصرف کننده را در شعاع محدود پوشش دهید، چون خودرویی که LPG سوز می‌شود انتظارش بر این است مثل CNG در هر جای کشور دسترسی به سوخت LPG داشته باشد.

زمانی خودروهایمان دو گانه سوز بود، هم CNG داشتیم و هم بنزین، ولی سهمیه تمام بنزین را به آن‌ها می‌دادیم، چون در آن شعاع ۲۰ کیلومتری جایگاه CNG نداشتیم لذا این امکانات را برای آن‌ها ایجاد کرده بودیم، ضمن اینکه خودروساز هم باید موتور تولید کارخانه‌ای با مصرف LPG ایجاد کند باید زیر ساخت و مصرف کننده داشته باشد این است که به نظرم این شرایط را باید با هم در قالب یک پکیج(بسته) دید؛ بنابراین باید یک سبد تعریف شود و جایگاه LPG در آن سبد و و در مکان تعریف شود، ساختار حمل و نقل و خودرو باید تعریف شود، بنابراین این اقدام نیازمند ملزوماتی است که به نظرم این ملزومات در قانون خیلی پیش بینی نشده است.

میزان: صراحتا بفرمائید با تنوع بخشی به سبد سوختی و اضافه شدن LPG به این سبد با همه الزاماتی که به آن اشاره کردید، موافق هستید یا خیر؟
سالاری: اگر چنین اتفاقی بیفتد به صورت محدود، نه به صورت یکپارچه، چون ما از منظر پالایشگاهی محدودیت داریم، محدوده تولید پالایشگاه ما محدود است ما هم یک رسالت و یک مسئولیتی در قانون داریم که در گام اول باید آنجا را انجام بدهیم.

میزان: الان صادرات LPG هم داریم؟
سالاری: بله.

میزان: منابع حاصل از صادرات LPG چه می‌شود؟
سالاری: متعلق به پالایشگاه است.

میزان: به خزانه که نمی‌رود؟
سالاری: نه، دو موضوع است.

پاسخ به یک شبهه
میزان: برخی معتقدند وزارت اینکه از اول با افزوده شدن LPG به سبد سوخت کشور مخالفت دارند به خاطر منابع هنگفتی است که از این محل عاید وزارت نفت می‌شود و اگر این گاز به سبد سوخت کشور افزود شود منابع حاصل از آن وارد خزانه می‌شود طبعاً وزارت نفت بی‌بهره می‌شود. پاسخ شما چیست؟
سالاری: من از منظر پالایشگاه صحبت می‌کنم، در پالایشگاه ۵ فرآورده اصلی؛ بنزین، نفت سفید، نفت گاز، گاز مایع و نفت کوره را داریم، جایگاه این پنج فرآورده در قانون مشخص شده است، این‌ها یا اینکه فروش داخلی هستند و یارانه به آن‌ها تعلق می‌گیرد، قانون هم می‌گوید؛ نفت خام را ۹۵ درصد فوب به شرکت‌های پالایشی می‌دهد. اگر این نکته‌‌ای که مطرح شد اتفاق بیفتد یعنی ما اگر در داخل مصرف کنیم، مابه التفاوت را باید به پالایشگاه‌ها بدهیم پس چیزی عاید پالایشگاه نمی‌شود؛ اگر هم صادر شود اصلش به جیب تولید کننده ها، پالایشگاه‌ها می‌رود که از محل این نفت خام تصفیه می‌شود پس این موضوع موضوعی است که مصداقی ندارد.

صورت مالی شرکت پالایش شفاف است
میزان: نکته‌ دیگری که مطرخ است اینکه شرکت پالایش برخی حساب‌هایی دارد که درآمدها را در آن حساب‌ها نگه داشته و حتی در نزد برخی بانک‌ها سپرده‌گذاری کرده ولی به خزانه واریز نکرده است؛ در این خصوص هم بفرمایید
سالاری: در بحث حساب‌های ارزی، حساب‌های ارزی ما در جایی نیست که الان بگوییم رقم درشت در حساب ارزی است و تخلیه نشده است.

میزان: پس وجوه به خزانه رفته است؟
سالاری: طبیعتا. در آن بحث و موضوعی که کمیسیون اصل ۹۰ تحت عنوان تمرکز حساب‌ها مطرح کرد، خود بنده با رئیس کمیسیون جلسه داشتم و موضوع کاملا برای ایشان شفاف شد. با توجه به صحبتی که حضورا خدمت آقای شجاعی داشتم و ایشان هم کاملا نظر ما را پذیرفتند.

ما حجم زیادی از شرکت‌ها را داریم که به نوعی پروژه‌هایی که در کشور انجام شده همه را دولت وثیقه کرده و تضامین داده، خیلی از طرح‌هایی که الان در بانک هاست با تضامین و وثیقه شرکت ملی پالایش و پخش انجام شده که از جمله آن می‌توانیم به توسعه شازند اراک، ستاره خلیج فارس و آبادان اشاره کرد. منابع همه این‌ها در تضامین و تضمین ما است و طبیعتا به تناسب آن بوده که از سنوات گذشته این اتفاق افتاده و ضرورت هم داشته است که بر اساس این، ما بازپرداخت آن تعهدات را الان انجام می‌دهیم و مجوز‌ها هم در این زمینه اخذ شده و این نبوده که این اقدام و این تکلیف و آنچه در قانون بودجه آمده یک اقدام فرا قانونی باشد، این کار بر اساس مجوز‌هایی صورت گرفته است و موضوع هم برای کمیسیون اصل ۹۰ کاملا روشن و شفاف است.

میزان: پس صورت مالی شرکت پالایش شفاف است؟
سالاری: بله.

 حدود ۳۸ میلیون لیتر بنزین یورو ۴ و یورو ۵ تولید می‌کنیم
میزان: در بحث کیفیت بنزین توزیعی در کشور توضیحاتی رو می‌فرمائید. سطح کیفیت بنزین جایگاه‌ها در چه سطحی است، آیا بنزین یورو ۴ در جایگاه‌ها توزیع می‌کنیم؟

سالاری: ما چند بنزین در جایگاه‌ها عرضه می‌کنیم؛ بنزین معمولی و بنزین یورو ۴ و یورو ۵، تقریبا از میزان بنزینی که تولید می‌کنیم تولید یورو ۴ و یورو ۵ ما جمعا حدود ۳۸ میلیون لیتر است و حدود ۵۷ تا ۵۸ میلیون هم بنزین معمولی تولید می‌کردیم، در حوزه نفت گاز هم به هین ترتیب است، نفت گازی که الان در کشور تولید می‌کنیم باز به همین ترتیب عرضه می‌شود، با پروژه‌هایی که هم در پالایشگاه اصفهان اضافه می‌شود و بخشی هم که در پالایشگاه آبادان اضافه می‌شود نزدیک حدود ۳۰ میلیون لیتر به حوزه نفت گاز اضافه می‌کنیم؛ بنابراین از این بخشی که دوستان دارند تا حدودی مصرف می‌کنند، طرح‌هایی که اجرا شد که اولش هم در سال ۹۰ در ۱۶ میلیون لیتری بود که از پالایشگاه امام خمینی شازند گرفتیم، یک بخش هم پالایشگاه اصفهان قرار گرفت و از آن گرفتیم و بعد از پالایشگاه تهران، تبریز و به همین ترتیب تدریجا آمد به پالایشگاه بندر عباس و یک بخش هم از ستاره خلیج فارس اتفاق افتاد.

محیط زیست عنوان می‌کند ما PM ۲.۵ و PM ۱۰ را به عنوان شاخص آلایندگی داریم بنابراین PM ۲ و ۲.۵ PM خیلی ارتباطی به بحث بنزین و نفت گاز ندارد، چون رتبه ما زیر ۱۲ است، ۵.PM۲ و PM ۱۰ بر می‌گردد یا به بحث روغن یا لاستیک خودرو، در کلان شهر تهران خیلی شرکت‌های زیر پله‌ای تشکیل شدند که باید در خارج از شعاع ۳۰ کیلومتری شهر باشند، ولی در داخل شهر همان فعالیت‌ها را انجام می‌دهند و شاید خیلی‌ها هم فاقد مجوز هستند.

از نظر کیفیت و اندازه گیری هم دو نکته مطرح است؛ ما یک مبادی تولید داریم که در آنجا نمونه برداری و تست می‌کنیم که می‌تواند با شاخص مشخصی باشد، مثلا شما الان از پالایشگاهی که بنزین یورو تولید می‌کند نمونه برداری و تست می‌کنید و تائید می‌کنید که درآنجا هم نماینده دولت حضور دارد و تائید می‌کند فلان بنزین با چنین مشخصه‌ای وجود دارد، حالا وقتی این بنزین به شبکه می‌آید باید با ناوگانی حمل شود، حال فرض کنید نفت کشی امروز از یک نقطه‌ای گازوئیل حمل کرده و از نقطه دیگر هم گازوئیل می‌برد یا خط لوله ما، فرض کنید بنزینی که می‌آید پشتش نفت سفید و بعد گازوئیل می‌آید که این خط و نحوه انتقال با ناوگان حمل ونقل می‌تواند در بخشی از کیفیت اثرگذار باشد.
 
هر هفته ۲ هزار تن بنزین پیش‌خور شده صادر می‌کنیم
میزان: در رابطه با صرف بنزین و گازوئیل یک سری صحبت‌هایی شندیده شده که انقدر مصرف زیاد است صادرات قطع شده، این موضوع صحت دارد؟ 
سالاری: زمانی که ما روی کار آمدیم دیدیم که ذخایر حجم گازوئیل ده تا بیست درصد کاهش پیدا کرده بود که به عنوان یک نگرانی بود که ما موضوع را مدیریت کردیم و امروز که خدمت شما هستم (۲۰/ ۹) ما نسبت به سال گذشته موجودی نیروگاهی مان ۸۳۰ میلیون لیتر بالاتر است، ما ۸۳۰ میلیون لیتر اضافه داریم، پس ما مسائل را مدیریت کردیم.

سال گذشته در این روز یک و چهار دهم میلیارد نفت گاز داشتیم الان دو و سه دهم میلیارد داریم، در این قضیه مدیریتی انجام شد، در بخش‌های دیگر هم به همین ترتیب، یعنی ما در کل سوخت مایع نیروگاهی حدود ۷۵۰ میلیون لیتر موجودی مان افزایش پیدا کرده است؛ پس نیاز بود که ما تدابیر را در فصول زمستان ببینیم که اگر اتفاقی افتاد بتوانیم آن را مدیریت کنیم.

نکته دوم اینکه، در حال حاضر ما هفته‌ای حدود ۲۰۰۰ تن بنزین صادر می‌کنیم، ولی پول آن در منابع نمی‌آید، چون پول آن پیش خور شده است.

میزان: یعنی ارز آن قبل مصرف شده است؟
سالاری: ارزش رو قبلا خوردیم؛ یک روزی فروشی کردیم به قیمت سال گذشته با قیمت ثابت مثلا در مهر، آبان و آذر ماه سال گذشته فروش اتفاق افتاده، این فروش نقدی بوده، با قیمت ثابت آن روز، مثلا ۳۵۰ یا ۴۰۰ دلار، پول دریافت شده، ولی محموله تحویل داده نشده است امرورز ما داریم آن محموله را تحویل می‌دهیم. محموله‌ای تحویل می‌دهیم که به لحاظ قیمت امروز بازار دو برابر قیمت آن روز است، ولی با همان قیمت. اسم کاری که انجام شده است را باید فاجعه گذاشت.

میزان: مابه التفاوت از جیب ما می‌رود؟
سالاری: از جیب دولت می‌رود، هزینه است، ما داریم صادراتی انجام می‌دهیم که هزینه آن را هم باید بپردازیم.

میزان: حجم آن به لحاظ ریالی چقدر است؟
سالاری: یک بخشی حدود ۷۵، ۷۶ میلیون دلار است که به تدریج باید پرداخت شود.

میزان: چه زمانی تمام می‌شود؟
سالاری: چندین ماه طول می‌کشد.

میزان: چه مقدار از این ۷۵ میلیون دلار ضرر است؟
سالاری: تقریبا با قیمت‌های امروز همان میزان ضرر است، یعنی مجانی، حدود ۷۴، ۷۵ میلیون دلار رفته است.

میزان: در خصوص پالایشگاه شازند، رئیس سازمان خصوصی سازی گفتند که می‌خواهند یک بخشی از سهام پالایشگاه شازند را واگذار کنند، مایلم نظر شما را هم بدانم
سالاری: طبیعتا یک قیمت پایه در می‌آید در بورس عرضه می‌شود و آن هم با هیئت عالی واگذاری است، پالایشگاه شازند و آبادان از جمله پالایشگاهی بوده که در لیست واگذاری بوده، در سال ۷۹ حدود ۱۰، ۱۲ درصد تحت عنوان رد دیون داده شده و این باید آماده سازی می‌شد که ما این آماده سازی‌ها را انجام دادیم و باید در مسیر خود انجام شود.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *