رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

«کوتاه‌خوانی» عادت بدی که فضای مجازی باعث رشد آن در مخاطبان شده!

9:00 - 14 آذر 1400
کد خبر: ۷۷۸۶۹۵
یک نویسنده کتاب گفت: فضای مجازی کوتاه خوانی را توسعه می‌دهد و مخاطب را بد عادت کرده، لذا شاهدیم که بسیاری از افراد علاقمند هستند مطالب را کوتاه و پر معنا بخوانند.

حمیدرضا سهیلی در گفت‌وگو با میزان پیرامون حمایت از نویسندگان گفت: به نظر می‌رسد در دوران پس از کرونا ضروری است تا دست از شعار برداریم و عملا حمایت از نویسندگان را در دستور کار قرار دهیم. بسیاری از وعده‌ها و داده شده تنها در حد شعار باقی مانده و هیچگونه حمایت از نویسندگان به عنوان قشر فرهیخته انجام نشده است.

وی تاثیر چاپ کتاب، توسعه و فعالیت صنعت نشر را در جامعه مورد بررسی قرار داد و اظهار کرد: نشر آثار و تنوع در موضوع یا به عبارتی سوژه‌های کتاب‌ها می‌تواند گرایش خواننده را نسبت به کتاب فزونی دهد و با تعدد عناوین کتاب در موضوعات مختلف سلیقه بسیاری از مخاطبان را پاسخ گفت بی شک یکی از عوامل تاثیرگذار بر کاهش سرانه مطالعه عدم توجه به سلیقه و علایق مخاطب است البته نباید فراموش کرد که کتاب‌های خوبی نیز منتشر شده، اما چون توسط مخاطب و خواننده دیده نشده ناشناخته باقی مانده است.

سهیلی قیمت کتاب را عاملی تعیین کننده در سطح سرانه مطالعه در جامعه دانست و تاکید کرد: افزایش قیمت کاغذ تبعاتی چون بالا رفتن قیمت کتاب را در بر داشت برای اینکه جامعه را به سوی کتاب و کتاب خوانی تشویق کنیم باید کتاب خوب را با قیمت‌ها بسیار مناسب در اختیار مخاطبان قرار دهیم این یکی از راه‌های فراگیر کردن مطالعه در سطح جامعه است.

وی تصریح کرد: رساندن کتاب با قیمت‌های ارزان به دست مردم یک رویکرد ارزنده و مسیری به سوی افزایش سرانه مطالعه خواهد بود کتاب ارزان می‌تواند در سبد خانواده جایی برای خود تعریف کند بدین ترتیب خانواده ارتباط بیشتری را با کتاب بر قرار می‌کند و مطالعه به یکی از عادت‌های خانواده و در ادامه جامعه خواهد شد.

نویسنده کتاب «شفا یافتگان» به نقش فضای مجازی در کاهش سرانه مطالعه اشاره و بیان کرد: رکود در حوزه نشر ارتباط مستقیم با علاقه روز افزون افراد به فضای مجازی دارد این حوزه معایبی را نیز با خود به همراه دارد، فضای مجازی کوتاه خوانی را توسعه می‌دهد و مخاطب را بد عادت کرده، لذا شاهدیم که بسیاری از افراد علاقمند هستند مطالب را کوتاه و پر معنا بخوانند البته این شیوه مطالعه مردم را از کتاب خواندن دور و دورتر کرده لذا فرهنگ سازی در جهت افزایش سرانه مطالعه را نیز با دشواری بیشتری رو برو می‌کند با تمام این توصیف‌ها من معتقدم مطالعه غذای خوشمزه‌ای است که کافیست طعم آن چشیده شود.

وی ارتبط نشر و مطالعه را مورد بررسی قرار داد و ابراز کرد: بی شک نشر و مطالعه دو کفه ترازو هستند که باید در حد تعادل قرار گیرند، وقتی کفه مطالعه سنگینتر شد باید کفه نشر را هم سنگینتر کرد در این معادله عرضه و تقاضا هستند که حرف اصلی را بیان می‌کنند و هر چه تقاضا بالا برود، عرضه نیز باید بیشتر شود. امیدی که آرزوی انجامش را در جامعه داریم.

این نویسنده کتاب جایگاه مطالعه را مهم دانست و تاکید کرد: هر جامعه‌ای که با مطالعه آشنایی دارد و کتاب در سبد فرهنگی آن قرار گرفته است از رشد فرهنگی بیشتری برخوردار خواهد بود و هر چه بر میزان این رشد افزوده شود آن جامعه بیشتر به سوی کمال راه خواهد یافت.

سهیلی به بستر سازی برای گسترش سرانه مطالعه پرداخت و خاطرنشان کرد: مطالعه را از کودکی باید در ذهن کودکان جای داد. آشنایی کودک و نوجوان به سمت و سوی مطالعه باید از مدرسه و با تشویق معلمین و همچنین خانواده صورت گیرد. فردی که در کودکی با کتاب و مطاله آشنا شود غریب و دور از کتاب نخواهد بود بلکه در سنین بالاتر و در بزرگسالی نمی‌توان او را از مطالعه جدا و دور کرد لذا نباید از نقش آموزش و پرورش در افزایش سرانه مطالعه دور شد در این میان کتابخانه‌ها، اداره ارشاد، حوزه هنری، کانون پرورش فکری و ... هم می‌توانند نقش مهمی در این زمینه ایفا نمایند.

 انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *