با آموزش مجازی از عدالت آموزشی دورتر شدیم؟

14:33 - 15 شهريور 1400
کد خبر: ۷۵۵۴۷۳
یک کارشناس حوزه روانشناسی تربیتی گفت: اگرچه مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری درآموزش حضوری مانع از دستیابی برخی از دانش آموزان به عدالت آموزشی شد، اما اقداماتی، چون ایجاد مدرسه تلوزیونی و بهره همندی از محتوا‌های آموزشی ایجاد شده موجب بهره مندی دانش آموزان مناطق حاشیه‌ای و کم برخودار که بنا به دلایلی از داشتن معلمینی مجرب و کار آزموده و به طور کلی کیفیت خوب آموزشی محروم بوده اند شده است.
کریم عباسی روانشناس و کارشناس حوزه تربیتی در گفت‌وگو با میزان در مورد عدالت آموزشی در شیوه آموزش مجازی گفت: به طور کلی عدالت آموزشی یعنی تعادل و توازن در فرصت‌های یادگیری است. هر دانش آموز متناسب با ظرفیتی که دارد باید فرصت یادگیری وبروز و ظهور استعداد‌های خود را داشته باشد.

وی ادامه داد: با ورود ویروس کرونا به کشور و شرایطی که حادث شد، مجازی شدن آموزش دانش آموزان را از حضور در مدرسه محروم کرد، با آموزش حضوری برخی از ضعف‌ها موجود در نظام آموزشی پر رنگ‌تر و برخی نیز کم رنگ‌تر شد.

وی گفت باید در ایجا دو موضوع را مد نظر قرار داد، موضوع اول دانش آموزان مناطق محرومی بود که به وسایل کمک آموزش و گوشی‌های هوشمند دسترسی نداشته و یا در مناطقی بودند که مشکلات دسترسی اینترنت وجود داشت و آن‌ها نتوانستند چنان که باید از آموزش مجازی بهره ببینند.

وی گفت:از سوی دیگر بودند دانش آموزانی که دسترسی مطلوبی به این امکانات داشته، اما خانواده‌ها به جهت نداشتن سواد موثر فناوری نتوانستند در کنار آن‌ها قرار بگیرند تا بتوانند آنچنان که باید از آموزش مجازی بهره‌مند شوند،اگرچه که این اتفاق بیشتر در دانش آموزان ابتدایی مشاهده شد.

عباسی گفت:اتفاق مثبت و موثر در این بین اقداماتی، چون آموزش‌های مدرسه تلوزیونی بود که با همکاری آموزش و پرورش و صدا و سیما به شکلی مستمر و موثر و با جدیت پیگیری شد.

وی گفت:برخی از دانش آموزان مناطق محروم به هر دلیلی که تا قبل از آن از در اختیار داشتن معلمان و مربیان متبحر دور بودند به واسطه این اقدام توانستن آموزشی را در سطح بالا تجربه کنند.

عباسی اظهار کرد:موضوع دیگری که قابل طرح است:تهیه محتوا‌های آموزشی توسط معلمین خوش ذوقی بود که تهیه شده و در اختیار تمامی دانش آموزان در بیشتر شبکه‌های مجازی و کانال‌ها قرار داده میشد. این موضوع هم موجب رغبت بیشتر کادر آوزشی برای نشان دادن شیوه‌های جدید و موثر تدریس خودشان بود و هم کمک به دانش آموزان برای بهرهمندی از محتوا‌های خوب و موثر بود.که این نیز گامی در در جهت نزدیک شدن به عدالت آموزشی تلقی می شود.
 

وی با اشاره به اینکه آسیب‌های زیادی از قبل آموزش مجازی متوجه دانش آموزان شده است گفت:عمده آسیب‌هایی که امروزه دیگربرکسی پوشیده نیست مشکلات روحی، جسمی و حرکتی دانش آموزان است اگرچه مشکلات آموزشی، ضعف بنیه علمی و اختلال در یادگیری به جهت دور بودن از آموزش چهره به چهره نیز به وجود آمده است، اما به طوری کلی در استفاده از فرصت‌های آموزشی مجازی برابرهمچون مدرسه تلوزیونی، محوا‌های آموزشی مود استفاده در شبکه‌های مجازی ما توانستیم به عدالت آموزشی نزدیک و درباب تهیه امکانات نرم افزاری و سخت افزاری برای دسترسی به آموزش مجازی در نقاط محروم و دور دست از عدالت آموزشی فاصله گرفته ایم.
 
بیشتر بخوانید:
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *