ضربه به شبکه‌های مافیایی و مقابله با ۱۶۴ پرونده قاچاق با همکاری دستگاه قضا

15:33 - 15 تير 1400
کد خبر: ۷۳۹۱۷۶
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: در حوزه مقابله توانستیم با تمرکز بر باندها و شبکه‌های مافیایی ضربات محکمی به قاچاقچیانی که در این عرصه فعال بودند وارد کنیم که در این رابطه می‌توانیم به ۱۶۴ پرونده مهم و ملی که همکاران ما در وزارت، در ناجا و با همکاری دستگاه قضایی داشتند، اشاره کنیم.
به گزارش - علی مؤیدی‌خرم‌آبادی امروز در حاشیه یک نشستی درباره ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار داشت: ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در چنین روزی به منظور صیانت از سرمایه ملی و حراست و دفاع از مواهب الهی که در اختیار این ملت است با فرمان مقام معظم رهبری تأسیس و ارزش فرمان ایشان بعد از گذشت ۲۰ سال و در جنگ اقتصادی و تجاری آمریکا با ایران، به اثبات رسیده است.
 
وی با اشاره به جایگاه فرا قوه‌ای و فرادستگاهی ستاد گفت: نزدیک به ۲۶ دستگاه عضو این ستاد هستند و خوشبختانه امروز این فرمان تبدیل به قانون، آئین‌نامه، مقررات، ضوابط و تبدیل به یک رساله عملی برای دست‌اندرکاران مبارزه با قاچاق کالا و ارز شده است.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار داشت: در دو سه سال گذشته که اوج درگیری اقتصادی دنیا با ما بود، این ستاد توانست دیوار محکمی در جهت مهار قاچاق کالاهای اساسی از کشور به سایر کشورها شود، زیرا اختلاف قیمت کالاهای یارانه‌ای در ایران با سایر کشورها بسیار قابل‌توجه است و این ستاد توانست با اقدامات پیشگیرانه و سپس با اقدامات مقابله‌ای، در این عرصه توفیقات بزرگی به‌دست آورد.

مؤیدی‌خرم‌آبادی به بخشی از دستاوردهای ستاد در دو سه سال گذشته اشاره کرد و بیان کرد: در گذشته سازوکاری برای نظارت بر فرآیند تولید تا مصرف سوخت در کشور وجود نداشت؛ اما با تلاش ستاد، وزارت نفت و دستگاه‌های مختلف توانستیم این فرآیند را در چرخه سامانه‌ای قرار دهیم تا در مسیر آن کمتر شاهد نشت سوخت باشیم.
 
وی افزود: خوشبختانه توانستیم با یک حرکت جهادی، شاهد صرفه‌جویی ۱۴ میلیاردی در مصرف سوخت باشیم، هرچند که هنوز هم به لحاظ اختلاف قیمتی که وجود دارد میل به قاچاق کم نشده، اما نسبت به چند سال گذشته توانستیم در این مسیر اقدامات چشمگیری داشته باشیم و بخشی از خروج این سرمایه را کنترل و مهار کنیم.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز همچنین با بیان اینکه در سال، نزدیک به ۱۲ میلیون دستگاه، چرخش بازار تلفن همراه است گفت: ۹۰ درصد تلفن همراه از طریق مبادی غیررسمی و قاچاق وارد کشور می‌شد، اما با رجیستری کردن آن، امروز شاهد هستیم که حتی اگر یک دستگاه به‌صورت قاچاق وارد کشور شده باشد، فعال شدن آن ممکن نیست و در مجموع با این اقدام بیش از ۶ میلیارد دلار برای دولت صرفه‌جویی شده است که این اتفاق جزو اقدامات خوب ستاد و دستگاه‌های عضو است.

مؤیدی ادامه داد: در بحث لوازم‌خانگی، پوشاک، دخانیات و موبایل راه‌هایی که می‌بایست در ادامه طرح رجیستری قرار بگیرد خوشبختانه همکاران ما توانستند با راه‌اندازی سامانه‌های مختلف، با همکاری دستگاه‌ها و دستوری که مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری صادر کردند در جهت صیانت و حراست از این کار، توفیقات خوبی داشته باشند.
 
رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ادامه داد: در حوزه مقابله نیز توانستیم با تمرکز بر باندها و شبکه‌های مافیایی ضربات محکمی به قاچاقچیانی که در این عرصه فعال بودند وارد کنیم که در این رابطه می‌توانیم به ۱۶۴ پرونده مهم و ملی که همکاران ما در وزارت، در ناجا و با همکاری دستگاه قضایی داشتند، اشاره کنیم.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *