آییننامه اجرایی تهیه و صدور شناسنامه فنی - ملکی ساختمان

هیئت وزیران در جلسه ۱۴۰۴/۳/۱۸ به پیشنهاد شماره ۲۱۱۸۱۹/۱۰۰/۰۲ مورخ ۱۴۰۳/۱۲/۲۸ وزارت راه و شهرسازی (با همکاری وزارتخانههای کشور، نفت و نیرو، سازمان برنامه و بودجه کشور، سازمان نظام مهندسی ساختمان و شورای عالی استانها) و به استناد بند (ب) ماده (۵۵) قانون برنامه پنج ساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۴۰۳، آییننامه اجرایی بند مذکور را به شرح زیر تصویب کرد:
آییننامه اجرایی بند (ب) ماده (۵۵) قانون برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران (موضوع تهیه و صدور شناسنامه فنی ـ ملکی ساختمان)
ماده ۱ ـ در این آییننامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار میروند:
۱ ـ قانون: قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب ۱۳۷۴.
۲ ـ وزارت: وزارت راه و شهرسازی.
۳ ـ سازمان: سازمان نظام مهندسی ساختمان.
۴ ـ سازمان استان: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان.
۵ ـ شخص ذیصلاح مسئول: شخص حقیقی یا حقوقی دارای پروانه اشتغال به کار و مهارت فنی (موضوع ماده (۴) قانون که مطابق مبحث (۲) مقررات ملی ساختمان تعیین صلاحیت میگردد و نسبت به تعهد قانونی، قراردادی یا قهری در نحوه عرضه خدمات فنی خود و آثار آن مسئول است.
۶ ـ شناسنامه: سندی الکترونیکی حاوی اطلاعات جامع فنی و ملکی ساختمان.
۷ ـ ساختمانهای جدیدالاحداث: ساختمانهایی که زمان صدور پروانه ساختمانی آنها، پس از تاریخ ابلاغ این آییننامه است.
۸ ـ سامانه: سامانه ثبت الکترونیکی اطلاعات و فرایند تهیه و صدور شناسنامه.
۹ ـ تعمیرات اساسی ساختمان: مجموعه اقدامات فنی و ساختاری با هدف ارتقای ایمنی، افزایش دوام، بهبود عملکرد یا انطباق ساختمان با استانداردهای فنی روز که شامل
بهسازی لرزهای، مقاوم سازی، بازسازی اجزای اصلی سازه و نوسازی تجهیزات و سامانههای تأسیسات بارز میباشد. این اقدامات موجب تغییرات اساسی در ساختمان شده و از تعمیرات جزیی متمایز است.
۱۰ ـ تجهیزات و سامانههای تأسیسات بارز: تجهیزات یا سامانهای که در گروه مصرف کننده بارز انرژی طبقه بندی میشود و بیش از ده درصد (۱۰%) کل انرژی مصرفی لحظهای ساختمان را به خود اختصاص میدهد.
ماده ۲ ـ دامنه کاربرد موضوع این آیین نامه تمام مستحدثات و ساختمانهای جدیدالاحداث مشمول قانون است که پروانه ساختمان آنها توسط مراجع قانونی ذی ربط صادر میشود.
ماده ۳ ـ شناسنامه توسط سازمان استان صادر میشود. این سند باید رعایت مقررات ملی ساختمان و ضوابط شهرسازی را به روشنی منعکس نماید. اطلاعات شناسنامه در سه بخش اصلی به شرح زیر طبقهبندی میشود به طوری که امکان رده بندی مستحدثات و ساختمانهای جدیدالاحداث در دو بخش کیفیت ساخت و بهره وری انرژی فراهم شود:
۱ ـ اطلاعات ثبتی و ملکی.
۲ ـ اطلاعات اشخاص ذی صلاح مسئول درفرایند ساخت و ساز.
۳ ـ اطلاعات فنی شامل نحوه نگهداری و بهره برداری، کیفیت مصالح و تضمین کیفیت ساختمان.
اطلاعات موضوع این ماده باید از زمان صدور پروانه ساختمان تا پایان کار توسط اشخاص ذی صلاح مسئول یا دستگاههای اجرایی مرتبط، تکمیل و در سامانه بارگذاری شود. صدور شناسنامه تنها پس از تأیید کامل و صحت اطلاعات توسط سازمان استان امکان پذیر است.
ماده ۴ ـ فرایند تکمیل شناسنامه به صورت مرحلهای و مستمر، از شروع أخذ پروانه ساخت تا صدور پایان کار توسط شخص ذیصلاح مسئول در فرایند ساخت از طریق ثبت اطلاعات در بازبینه (چک لیستها) و بخشهای اختصاصی مربوط الزامی بوده و شهرداریها مکلفند از صدور پایان کار برای ساختمانهای فاقد شناسنامه خودداری نمایند.
هرگونه تغییر کاربری، توسعه یا تعمیرات اساسی در ساختمان با کسب مجوز از شهرداریها و اعمال تغییرات فنی و ملکی در شناسنامه صورت میگیرد.
تبصره ـ کلیه دستگاهها و عوامل مؤثر در فرایند ساخت و ساز در چهارچوب ضوابط و مقررات در تبادل ثبت اطلاعات و تأیید خود، مسئول خواهند بود.
ماده ۵ ـ تکالیف وزارت در فرایند تهیه و صدور شناسنامه به شرح زیر است:
۱ ـ تدوین و ابلاغ چهارچوب، رئوس و مفاد شناسنامه، بر اساس مباحث مقررات ملی ساختمان ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این آیین نامه با همکاری سازمان و دستگاههای مربوط.
۲ ـ مدیریت، راهبری، استقرار مرکز داده در وزارت و نظارت بر سامانه و ایجاد دسترسیهای لازم برای دستگاههای مرتبط با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات.
۳ ـ نظارت عالیه بر فرایندهای تهیه و صدور شناسنامه.
ماده ۶ ـ تکالیف شهرداریها در فرایند تهیه و صدور شناسنامه به شرح زیر است:
۱ ـ فراهم نمودن زمینه تبادل اطلاعات پس از صدور دستور نقشه به منظور ایجاد صفحه متقاضی شناسنامه در سامانه.
۲ ـ ثبت کلیه اطلاعات و مستندات مربوط به بخشهای تحت مسئولیت وفق مقررات ملی ساختمان از مرحله دستور نقشه و صدور پروانه ساختمان تا صدور پایان کار در سامانه.
۳ ـ همکاری با سازمان استان در فرایند تهیه، صدور و اصلاح شناسنامه حسب درخواست.
ماده ۷ ـ تکالیف سازمان استان در فرایند تهیه و صدور شناسنامه به شرح زیر است:
۱ ـ تعریف و ایجاد صفحه اختصاصی شناسنامه در سامانه پس از صدور دستور نقشه برای هر موردی که وفق درخواست متقاضی و مقررات پروانه موضوع این آیین نامه صادر گردد.
۲ ـ بررسی فرایند تکمیل شناسنامه و صدور یا رد آن (به همراه شرح ایرادها) حداکثر پانزده روز کاری پس از تکمیل شناسنامه توسط شخص ذی صلاح مسئول در فرایند ساخت.
تبصره ـ عدم اظهار نظر و یا اقدام سازمان استان مبنی بر تأیید، رد و یا درج ایرادهای فرایند تهیه و صدور شناسنامه، ظرف پانزده روز کاری از زمان بارگذاری آخرین اطلاعات و تأییدیه ها، به منزله تأیید مفاد شناسنامه بوده و شهرداری مربوط اقدام به صدور پایان کار ساختمان میکند.
۳ ـ بررسی شکایات مالکین از عدم تکمیل احتمالی شناسنامه یا ورود اطلاعات اشتباه یا غیرواقع اشخاص ذی صلاح و اصلاح آن در صورت لزوم وفق نظر کارشناس موضوع ماده (۲۷) قانون.
۴ ـ اصلاح رده بندی انرژی، آب و شناسنامه براساس اعلام شخص ذی صلاح در طول بهرهبرداری ساختمان براساس درخواست متقاضی به مراجع صدور پروانه.
۵ ـ صدور نسخه الکترونیک شناسنامه و ارسال آن از بستر سامانه به مراجع صدور پروانه.
ماده ۸ ـ تکالیف سازمان در فرایند تهیه و صدور شناسنامه به شرح زیر است:
۱ ـ راه اندازی سامانه زیر نظر وزارت ظرف حداکثر شش ماه از تاریخ ابلاغ این آییننامه.
۲ ـ تهیه بازبینهها (چک لیستها) و تنظیم وحدت رویههای اجرایی در چهارچوب ضوابط و مقررات و ابلاغ آنها.
۳ ـ نظارت و تأیید نحوه اجرای فرایند تهیه و صدور شناسنامه در سازمان استانها.
ماده ۹ ـ سازمان ملی استاندارد ایران مکلف است در فرایند تهیه و صدور شناسنامه نسبت به تبادل برخط بانک اطلاعات مربوط به استاندارد مصالح و تجهیزات ساختمانی به خصوص مصالح دارای استاندارد اجباری در سامانه اقدام نماید.
ماده ۱۰ ـ بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است در فرایند تهیه و صدور شناسنامه نسبت به ملزم کردن شرکتهای بیمهگر مرتبط با صنعت ساختمان به بارگذاری اطلاعات موجود بیمه تضمین کیفیت ساختمان و بیمه مسئولیت حرفهای اشخاص ذیصلاح در سامانه اقدام نماید.
ماده ۱۱ ـ کیفیت، صنعتی سازی و بهرهوری انرژی، مدیریت مصرف بهینه آب و برق ساختمان بر مبنای شاخصهایی که در مباحث مقررات ملی ساختمان آمده است، ردهبندی میشود.
ماده ۱۲ ـ تعرفه خدمات تهیه و صدور شناسنامه براساس تبصره (۲) ماده (۳۱) آییننامه اجرایی ماده (۳۳) قانون، موضوع تصویبنامه شماره ۴۶۰۵ / ت ۲۸۵۴۹ هـ مورخ ۱۳۸۳/۴/۲۲ مورخ ۴/۲۲ /۱۳۸۳ با رعایت تخفیفات قانونی قبلی میباشد.
ماده ۱۳ ـ تبادل اطلاعات موضوع این آییننامه با رعایت قانون مدیریت دادهها و اطلاعات ملی مصوب ۱۴۰۱ و مطابق مصوبات کارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیکی موضوع ماده (۳) قانون یادشده انجام میشود.
ماده ۱۴ ـ مسئولیت نظارت بر اجرای این آییننامه بر عهده وزارت است.
ماده ۱۵ ـ در صورت تعارض این آییننامه با آییننامه اجرایی ماده (۳۳) قانون، موضوع تصویبنامه شماره ۴۶۰۵/ت ۲۸۵۴۹ هـ مورخ ۱۳۸۳/۴/۲۲ مورخ ۱۳۸۳/۴/۲۲ با اصلاح بعدی، مفاد این آییننامه معتبر و لازم الاجراء میباشد.
ماده ۱۶ - این آییننامه از تاریخ راهاندازی سامانه، موضوع بند (۱) ماده (۸) لازم الاجراء است.
انتهای پیام/