کن؛ ویترینی برای فروش پروژه‌های خاص

14:21 - 06 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۵۲۶۴
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
کن؛ ویترینی برای فروش پروژه‌های خاص
جشنواره کن امسال با مجموعه‌ای از رویداد‌های بحث‌برانگیز که عمدتا در چارچوب نقض حقوق بشر قابل بررسی هستند، برگزار شد.

خبرگزاری میزان – جشنواره کن ۲۰۲۴ که ۱۴ مه (۲۴ اردیبهشت) کار خود را در میانه بحث‌های جنجالی مانند اعتصاب کارکنان و تهدید به افشاگری درباره سوءاستفاده جنسی بیش از ۱۰ شرکت کننده در جشنواره آغاز شده بود، در ۲۵ مه (۵ خرداد) با اعلام اسامی برندگان در بخش‌های مختلف پایان یافت.

مجموعه اتفاق‌هایی مانند نژادپرستی، تهدید به افشاگری درباره سوءاستفاده جنسی، درام‌های سیاسی و گاهی داستان‌های خشونت‌آمیز با صحنه‌های خونین و فقط چند فیلم قابل توجه، خلاصه‌ای از کن ۲۰۲۴ است.

از فیلمی با روایت سوءاستفاده جنسی ترامپ تا دادن جایزه به فیلمی درباره کارگران جنسی

نمایش فیلمی درباره دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا در جشنواره کن ۲۰۲۴ با به نمایش درآوردن صحنه سوءاستفاده جنسی وی از یک زن، اعتراض کارزار انتخابات ۲۰۲۴ وی را به دنبال داشت.

کارزار انتخاباتی ترامپ در کنار وارد کردن ایرادهای دیگر، مدعی شد که فیلم به موفقیت‌های وی اشاره‌ای نکرده و قصد زدن افترا به وی را داشته است.

در عین حال، انتخاب فیلمی درباره کارگران جنسی به‌عنوان برنده کن ۲۰۲۴ با واکنش‌هایی مواجه شد.

سینمای فرانسه نتوانست واقعیت خشونت خود علیه زنان را پنهان کند

پشت نمای پرزرق‌وبرق کن ۲۰۲۴ مسائل بحث‌برانگیز و جنجالی وجود داشت که سال‌ها است که صنعت سینمای فرانسه را درگیر خود کرده است؛ با وجود این، به دلیل تلاش‌های پنهان دور از چشم نگهداری شدند.

کن ۲۰۲۴ تبدیل به جشنواره‌ای شد که ثابت کرد که سینمای فرانسه دیگر نمی‌تواند خود را از مواجهه، روبرویی و رسیدگی به این بحران دور نگه دارد.

جودیت گودرش، بازیگر و کارگردان فرانسوی که به‌تازگی به‌عنوان صریح‌ترین صدای جنبش می‌تو Me Too در فرانسه ظاهر شده است، پیش از برگزاری کن ۲۰۲۴ تلاش کرد تا بازماندگان سوءاستفاده جنسی در سینمای فرانسه را به اعتراض و افشاگری تشویق کند.

گودرش چند روز قبل از آغاز جشنواره کن ۲۰۲۴، موفق شد کمیسیونی برای بررسی خشونت جنسی در سینما تاسیس کند؛ این یکی از خواسته‌های او بود که در ماه مارس (اسفند ۱۴۰۲) در یک جلسه استماع در مجلس فرانسه درخواست کرده بود؛ این چرخشی باورنکردنی در بحران سوءاستفاده جنسی در فرانسه بود.

فرانسه تاکنون با ادعا‌هایی مانند استثنای فرهنگی اساسا تمایلی به پرداختن به موضوع بحران سوءاستفاده جنسی در صنعت فیلم خود نداشت؛ حتی واکنش اولیه آن به جنبش جهانی می‌ تو در سال ۲۰۱۷ ناامیدکننده بود.

نژادپرستی در کن ۲۰۲۴ 

کن ۲۰۲۴ هم از جریان رایج نژادپرستی در اروپا مستثنی نشد و این رویداد به صحنه نمایش این چالش مورد انتقاد تبدیل شد.

پس از انتشار گزارش‌هایی از برخورد‌های نامناسب کارکنان امنیتی کن ۲۰۲۴، اکنون موضوع برخورد نژادپرستانه یک افسر امنیتی این جشنواره با خواننده کره‌ای به بحثی جدی تبدیل شد.

گزار‌ش‌ها نشان می‌دهند که افسر امنیتی کن ۲۰۲۴ خواننده کره‌ای را هدف اظهارات نژادپرستانه خود قرار داده و مانع عکس گرفتن وی شده است.

پیش از این نیز برخورد نادرست افسران زن امنیتی کن ۲۰۲۴ با بازیگری که لباسش دارای تصویری از مسیح بود، جنجالی شده بود.

در عین حال، هنرمندان رنگین‌پوست به‌ویژه زنان ‌نگین پوست با انتقاد شدید از پوستر جشنواره کن ۲۰۲۴ به نژادپرستی این رویداد اعتراض کردند.

یک بازیگر سیاه‌پوست که از سال ۲۰۱۹ مرتبا نژادپرستی در کن را مورد انتقاد قرار می‌دهد، با انتشار مقاله‌ای گفت که تا چه اندازه از نادیده گرفته شدن خسته شده است.

حمایت از فلسطین؛ اتفاقی که باید پررنگ‌تر رخ می‌داد

موضوع جنگ رژیم صهیونیستی در غزه در ماه‌های اخیر در رویداد‌های متعددی مانند اسکار، مت گالا و یوروویژن به بحثی جدی تبدیل شده و این رویداد‌ها را تحت تاثیر قرار داده بود.

جشنواره کن ۲۰۲۴ نیز از این قاعده مستثنی نبود و شماری از شرکت‌کنندگان روی فرش قرمز یا در جریان برگزاری جشنواره حمایت خود را از فلسطین نشان دادند.

پس از آن که کیت بلانشیت، بازیگر سرشناس استرالیایی با لباسی با طرح پنهان پرچم فلسطین در جشنواره کن ۲۰۲۴ حضور یافت، تصور این بود که حمایت از فلسطین و غزه و محکوم کردن جنایت‌های رژیم صهیونیستی طی هفت ماه گذشته در این منطقه، بیشتر مورد توجه شرکت‌کنندگان کن سال جاری قرار بگیرد.

بلانشیت به‌عنوان سفیر حسن نیت آژانس پناهندگان سازمان ملل در ماه نوامبر (آبان ۱۴۰۲)، هنگام سخنرانی در پارلمان اروپا، خواستار آتش‌بس در غزه شد؛ وی همچنین طوماری را در هالیوود امضا کرد که از جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا خواسته بود تا برای برقراری آتش‌بس در غزه به رژیم صهیونیستی فشار بیاورد.

بلا حدید، مدل فلسطینی‌الاصل آمریکایی نیز طی روز‌های برگزاری جشنواره با پوشیدن لباسی با طرح چفیه ضمن اشاره به هویت فلسطینی خود، بر همبستگی با مردم غزه تاکید کرد؛ حدید در ۱۵ مه (۲۵ اردیبهشت) به مناسبت روز نکبت با انتشار پستی در شبکه‌های اجتماعی با اعلام اینکه خانواده‌اش از بازماندگان این رویداد هستند، خواستار پایان جنگ علیه غزه شده بود.

با وجود این، افراد مشهوری که در کن ۲۰۲۴ همبستگی خود را با فلسطین نشان دادند، کمیاب بودند.

خودسانسوری؛ آفت جشنواره‌هایی مانند کن

این یک واقعیت است که کن فقط بستری برای شناخت فیلم‌های برتر جهان نیست، بلکه ویترینی برای فروش پروژه‌های مستقل است که شرکت‌کنندگان را ناچار به خودسانسوری درباره موضوع‌های مختلف می‌کند.

این موضوع به‌ویژه پس از واکنش‌های شدید به کارگردان انگلیسی در پی انتقاد به حمله رژیم صهیونیستی به غزه در جریان سخنرانی در مراسم اهدای جوایز اسکار به چشم خورد.

بیان اعتراض در کن به بهانه جلوگیری از استفاده از این بستر برای اهداف سیاسی، پیامد‌های قانونی در پی دارد، اما این پیامد‌ها نیز براساس استاندارد‌های دوگانه اعمال می‌شوند.

نبودن نماینده فلسطین در کن ۲۰۲۴ نشان‌دهنده سیاست‌زدگی این رویداد و استاندارد‌های دوگانه آن است؛ این یک واقعیت است که فیلم بازتاب زندگی است و جشنواره‌ها و دیگر رویداد‌های فرهنگی نمی‌توانند بدون به رسمیت شناختن مسائل جهانی شکلی موفقیت‌آمیز و واقعی داشته باشند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *