بررسی موضوع اجرای احکام اعدام در آمریکا؛ «پرونده ۲۰۲۵» ترامپ چه می‌گوید؟

10:29 - 22 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۷۲۵۳۷
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
بررسی موضوع اجرای احکام اعدام در آمریکا؛ «پرونده ۲۰۲۵» ترامپ چه می‌گوید؟
آفت‌های حقوق بشری بخش ناگسستنی اجرای احکام اعدام در آمریکا هستند؛ آفت‌هایی که با وجود انتقادهای مستمر همچنان به حیات خود ادامه می‌دهند.

خبرگزاری میزان – اجرای احکام اعدام در آمریکا به دلیل استفاده از روش‌های به شدت مورد انتقاد، یکی از مهم‌ترین موضوع‌های نقض حقوق بشر در این کشور است؛ نقض حقوق بشری که ابعاد مختلفی دارد.

اهمیت این موضوع به حدی است که موضوع اعدام یکی از سوژه‌های مورد توجه نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در این کشور نیز است و اعلام موضع در این باره برای آن‌ها جز مسائل دارای اولویت است.

جدایی‌ناپذیری اجرای حکم اعدام از نژادپرستی نظام‌مند

لس‌آنجلس تایمز در گزارشی درباره اجرای احکام اعدام در آمریکا، نوشت که نژادپرستی نظام‌مند در اجرای این احکام وجود دارد و این بحران که در برخی از ایالت‌ها شدیدتر از دیگر ایالت‌ها در جریان است، در کنار دیگر چالش‌ها بخش‌های ناگسستنی از پرونده اجرای احکام اعدام در آمریکا هستند.

براساس این گزارش، نژادپرستی نظام‌مند در اجرای احکام اعدام در ایالت کالیفرنیا به شدت آزاردهنده است؛ در ایالت کالیفرنیا، متهمان سیاه‌پوست ۴.۶ تا ۸.۷ برابر و لاتین‌ها ۳.۲ تا ۶.۲ برابر بیشتر از دیگر متهمانی که با اتهام‌های مشابهی روبرو هستند، احتمال دارد به اعدام محکوم شوند.

در آوریل ۲۰۲۴ (فروردین ۱۴۰۳)، گروهی از سازمان‌های حقوق بشری و وکلای مدافع دادخواستی را به دادگاه عالی کالیفرنیا ارائه و استدلال کردند که مجازات اعدام در این ایالت به دلیل کاربرد مغرضانه نژادی آن، بند حمایت برابر قانون اساسی کالیفرنیا را نقض می‌کند؛ چند هفته پس از آن، دادستان منطقه آلامدا اعلام کرد که یک قاضی فدرال پس از کشف شواهدی مبنی بر اینکه دادستان‌ها عمدا سیاه‌پوستان را از حضور در هیئت منصفه محروم کرده‌اند، دستور بررسی ۳۵ پرونده مجازات اعدام را صادر کرد.

بررسی‌های متعدد پیشین درباره اجرای احکام اعدام در آمریکا نیز نشان‌دهنده سیطره نابرابری نژادی در این موضوع بودند و گزارش‌های جدیدتر نشان می‌دهند که این نابرابری تا داخل اتاق‌های اعدام این کشور نیز اعمال می‌شود.

به گزارش wamu، براساس تجزیه و تحلیل بیش از هزار و ۴۰۰ اعدام با تزریق مرگ‌بار که از سال ۱۹۸۲ در آمریکا انجام شد، ایالت‌های این کشور هنگام اجرای اعدام سیاه‌پوستان محکوم به اعدام اشتباه‌های بیشتری را در قیاس با محکومان دیگر نژاد‌ها مرتکب شدند؛ گزارش‌ها در عین حال نشان می‌دهند که نیمی از اعدام‌های ناموفق با تزریق کشنده در سراسر آمریکا مربوط به زندانیان سیاه‌پوست بوده است؛ این در حالی است که یک سوم زندانیان اعدام شده با این روش در آمریکا سیاه‌پوست هستند.

این الگو در برخی از ایالت‌های جنوبی آمریکا با شدت بیشتری تکرار شده است؛ در آرکانزاس، اوکلاهما و جورجیا سه چهارم اعدام‌های ناموفق با تزریق کشنده یا رقمی بیشتر از آن مربوط به سیاه‌پوستان بود، اگرچه آن‌ها فقط یک سوم یا کمتر از این میزان، در تعداد اعدام‌های اجرا شده در این ایالت‌ها سهم داشتند.

تحلیل ریپریو، یکی از نخستین بررسی‌هایی است که نشان می‌دهد نژادپرستی حتی تا مرحله نهایی مجازات اعدام در آمریکا گسترش می‌یابد؛ این تحلیل بدون اشاره به اینکه چگونه یا چرا ایالت‌های آمریکا هنگام اعدام زندانیان سیاه‌پوست اشتباه‌های بیشتری را مرتکب می‌شوند، اعلام کرد که این واقعیت که سیاه‌پوستان از میزان مرگ‌و‌میر بالاتری رنج می‌برند و درمان‌های پزشکی ضعیف‌تری در آمریکا دریافت می‌کنند، سرنخ‌های جدی را درباره این موضوع ارائه می‌دهد.

استاد حقوق سلامت دانشگاه ایالتی اوهایو که نژادپرستی را در مراقبت‌های بهداشتی مطالعه می‌کند، این موضوع را تایید می‎کند و می‎گوید: افراط‌های نژادپرستانه که می‌توانند سیاه‌پوستان را از دسترسی عادلانه به مراقبت‌های پزشکی محدود کنند، مانند این تصور غلط که سیاه‌پوستان تحمل بیشتری برای درد دارند، می‌توانند در تجویز دارو در اتاق مرگ نیز دخیل باشند؛ بررسی‌ها نشان می‌دهند که در سراسر کشور، بیماران سیاه‌پوست مبتلا به سرطان دوز کمتری از دارو‌های ضد درد را نسبت به بیماران سرطانی سفیدپوست دریافت کردند.

در حالی که برخی مقام‌ها و کارکنان مسئول اجرای احکام اعدام با تزریق کشنده در ایالت‌های مختلف آمریکا، منکر تبعیض در انجام این فرایند اعدام شدند، برخی دیگر این موضوع را تایید می‌کنند.

زنان آسیب‌پذیر؛ اصلی‌ترین قربانی‌های مجازات اعدام در آمریکا

براساس مطالعه جدید دانشگاهی در آمریکا، زنان محکوم به اعدام در این کشور، از قربانیان خشونت جنسی، از بیماران مبتلا به مشکلات روان یا ناتوانی‌های فکری و روانی اجتماعی بودند.

آمار‌ها نشان می‌دهند که ۴۸ زن در آمریکا در بازه زمانی سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۲۳ اعدام شدند که عمدتا از آسیب‌های یادشده رنج می‌بردند.

زندانیان دارای معلولیت ذهنی؛ قربانیان اجرای حکم اعدام

بررسی‌ها نشان می‌دهد که با وجود اعتراض‌ها و انتقاد‌های شدید از اجرای احکام اعدام برای زندانیان دارای معلولیت ذهنی، این افراد همچنان بخش مهمی از محکومان به اعدام در آمریکا را تشکیل می‌دهند.

تعیین تاریخ اجرای دومین حکم اعدام با گاز نیتروژن

ایالت آلاباما آمریکا که چندی پیش حکم اعدام کنت یوجین اسمیت را با هیپوکسی نیتروژن اجرا کرد، برای اجرای دومین حکم اعدام با این روش برنامه‌ریزی کرده است.

براساس این برنامه‌ریزی، آلن میلر، ۵۹ ساله دومین زندانی آمریکایی خواهد بود که جان خود را با اعدام از طریق هیپوکسی نیتروژن از دست می‌دهد؛ حکم اعدام وی در ماه سپتامبر سال جاری (شهریور) اجرا خواهد شد.

میلر در حال حاضر شکایتی را درباره غیرقانونی بودن این روش اعدام ارائه کرده و از گزارش‌های مربوط به اعدام اسمیت به‌عنوان مدارک نشان‌دهنده غیرعادی بودن این شیوه استفاده کرده است؛ در حالی که وکلای میلر امیدوار هستند که یک قاضی فدرال دستور لغو این حکم اعدام را صادر کند، دادستان کل این کشور اعلام کرد که اجرای حکم اسمیت با هیپوکسی نیتروژن می‌تواند الگوی دیگر ایالت‌ها باشد.

اعدام میلر از ۲ جهت مورد توجه قرار گرفته است: نخست، وی دومین زندانی محکوم به اعدام است که با هیپوکسی نیتروژن جان خود را از دست می‌دهد و دو، میلر در سپتامبر ۲۰۲۲ (شهریور ۱۴۰۱) قربانی اجرای نادرست حکم اعدام با تزریق کشنده شده و از این فرآیند جان سالم به در برده بود.

البته کنت اسمیت، نخستین زندانی اعدام شده با هیپوکسی نیتروژن نیز در نوامبر ۲۰۲۲ (آبان ۱۴۰۱) به دلیل ناموفق بودن اجرای حکم اعدام با تزریق کشنده، مواجه شده بود.

اعدام از طریق هیپوکسی نیتروژن از طریق وادار کردن زندانی به تنفس نیتروژن خالص انجام می‌شود؛ این روش در پی دشوار شدن دسترسی ایالت‌های آمریکایی به دارو‌های مورد نیاز برای اجرای حکم اعدام از طریق تزریق کشنده مورد توجه قرار گرفته است؛ پس از اجرای نخستین حکم اعدام با این روش در آلاباما، برخی از ایالت‌های آمریکا به دنبال قانونی کردن این روش اعدام هستند.

این تصمیم در حالی گرفته شد که مخالفت‌ها با این روش اعدام در آلاباما بسیار جدی بوده و حتی واکنش‌های سازمان‌های حقوق بشری بین‌المللی را نیز به دنبال داشته است.

اعدام با هیپوکسی نیتروژن به دلایل اخلاقی حتی از سوی دامپزشکان در آمریکا و سراسر اروپا نیز رد شده است.

برنامه ترامپ برای اجرای احکام اعدام فدرال در صورت پیروزی در انتخابات

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا و نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ این کشور وعده داده است که در صورت انتخاب مجدد در ماه نوامبر (آبان)، حکم فدرال اعدام ۴۲ زندانی مرد محکوم به این مجازات را اجرای می‌کند.

این وعده در یک سند ۸۷۷ صفحه‌ای کارزار انتخاباتی ترامپ با نام «پروژه ۲۰۲۵» مطرح شده است که نشان‌دهنده گسترده شدن صدور احکام اعدام نیز است.

رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در دوره ریاست جمهوری خود اجرای احکام اعدام فدرال را پس از وقفه‌ای ۱۷ ساله ازسرگرفت و ۱۳ نفر را اعدام کرد.

از ۴۲ مردی که در حال حاضر محکوم به اعدام فدرال هستند، ۳۸ درصد سیاه‌پوست هستند؛ این سهم سیاه‌پوستان از حکم اعدام فدرال در حالی وجود دارد که سهم آن‌ها از جمعیت آمریکا حدود ۱۴ درصد است؛ هفت نفر از ۱۳ زندانی که در سال ۲۰۲۱ از سوی دولت آمریکا اعدام شدند، رنگین پوست بودند.

انتهای پیام/


برچسب ها: اعدام در آمریکا

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *