اسناد محرمانه، اما جعلی از فوت نیکا شاکرمی؛ چرا بی‌بی‌سی جهانی آبروی خود را وسط گذاشت؟

13:05 - 13 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۷۰۹۲۵
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
اسناد محرمانه، اما جعلی از فوت نیکا شاکرمی؛ چرا بی‌بی‌سی جهانی آبروی خود را وسط گذاشت؟
گزارش‌های تحقیقی و گزارش‌نویسی‌های با ادعای دست یافتن به اسناد محرمانه، پنهان شده یا بسیار محرمانه به‌ویژه درباره زنان و دختران ایرانی رویه‌ای است که با اهداف خاصی از سوی رسانه‌های غربی صورت می‌گیرد.

خبرگزاری میزان - سرویس جهانی خبرگزاری بی‌بی‌سی به‌تازگی گزارشی به‌زعم خود تحقیقی را با عنوان «اسناد محرمانه در رابطه با مرگ نیکا شاکرمی»، نوجوان ۱۶ ساله ایرانی که در میانه ناآرامی‌های سال ۱۴۰۱ بر اثر سقوط از ساختمانی در تهران فوت کرد، منتشر کرده است.

سرویس جهانی بی‌بی‌سی در گزارش یاد شده مدعی شده با بررسی اسناد متعدد ماه‌ها تلاش کرده است تا همه جزئیات مربوط به این پرونده را بررسی کند؛ با وجود این، گزارش جدید بی‌بی‌سی دارای تناقض‌های درونی و حتی تناقض‌هایی با دیگر به اصطلاح گزارش‌های تحقیقی است که رسانه‌های دیگر ضد ایرانی، درباره نیکا شاکرمی، منتشر کرده اند.

برخی از رسانه‌های هم‌ردیف بی‌بی‌سی ضمن بازنشر گزارش ادعایی جدید این خبرگزاری درباره فوت نیکا شاکرمی، نوشتند که به‌طور مستقل نمی‌توانند صحت و سقم این گزارش و هویت افراد معرفی‌شده را تایید کنند، زیرا پیش از این نیز گزارش‌های تایید نشده‌ای در این رابطه منتشر شده بود.

برخی از این رسانه‌ها مانند رادیوفردا نیز ضمن بازنشر این گزارش، درباره روایت‌گری آن و ناقص بودن مطالب مطرح‌شده، پرسش‌هایی را طرح کرده‌اند که به نظر می‌رسد بی‌بی‌سی باید به‌عنوان یک رسانه مستقل، بی‌طرف و وفادار به حقیقت به آن‌ها پاسخ دهد.

فوت نیکا شاکرمی، نوجوان ایرانی که اتفاقا براساس اعلام خانواده وی و گزارش‌های رسمی در ناآرامی‌های پاییز ۱۴۰۱ نیز حضور داشت، برای برخی از رسانه‌های غربی با سبقه و سابقه ضد ایرانی به سوژه‌ای برای انتشار گزارش‌های نادرست، غیرمستند و استوار به روایت‌های غیرموثق درباره ناآرامی‌های یاد شده تبدیل شده که همچنان نیز ادامه دارد.

به نظر می‌رسد تلاش رسانه‌های فوق این است تا به زعم خود اجازه خاموش شدن جرقه‌ای که براساس مستندات و شواهد موثق با اهداف خاص در ایران و در پاییز ۱۴۰۱ زده شد، رقم نخورد و در این چهارچوب ابایی از زیر سوال بردن اعتبار خود و دروغ‌سازی ندارند و حتی مخاطبان خود را تا حدی ساده‌لوح فرض می‌کنند که گویا حتی برای به یاد آوردن گزارش‌های جعلی پیشین که در تضاد آشکار با گزارش‌های به‌اصلاح تحقیقی نو به نوی آن‌ها قرار دارند، حافظه خوبی ندارند.

موضوع فوت نیکا شاکرمی یکی از رویداد‌های سال ۱۴۰۱ است که تاکنون بار‌ها دستمایه ارائه روایت‌های ناصحیح و جعلی از سوی رسانه‌هایی مانند بی‌بی سی، اینترنشنال و سی‌ان‌ان شده است.

در مقابل روند یاد شده، دستگاه‌ها و نهاد‌های مربوطه ایران ضمن شفاف‌سازی موضوع از ابتدای امر، به هر گزارش ادعایی در این رابطه پاسخ دادند؛ از جمله آن‌ها می‌توان به اطلاعیه روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پزشکی قانونی کشور در واکنش به انتشار گزارشی با محتوای محرمانه با عنوان فوت نیکا شاکرمی در فضای مجازی و توضیحات سرپرست دادسرای جنایی تهران درباره پرونده نیکا شاکرمی اشاره کرد.

بی‌بی‌سی در حالی گزارش جدید به‌اصلاح تحقیقی خود را درباره فوت نیکا شاکرمی منتشر کرد که اساسا عامدانه و هدفمند توجهی به اسناد و مستندات ارائه شده از سوی نهاد‌های مختلف ایرانی در این رابطه نکرده است؛ موضوعی که با تعریف موجود از این رسانه به ویژه تعریفی که خودش ارائه می‌دهد، سنخیتی ندارد.

بی‌بی‌سی در معرفی این خبرگزاری در بخش درباره ما وب سایت خود، این تعریف را ارائه کرده است: «بی‌بی‌سی پیشروترین شبکه پخش عمومی در جهان است؛ ما بی‌طرف و مستقل هستیم و هر روز برنامه‌ها و محتوای متمایز و در سطح جهانی تولید می‌کنیم»

این شبکه رسانه‌ای با وجود چنین تعریفی از مسئولیت و فعالیت خود، بیش از ۴۰۰ روز پس از گزارش سی‌ان‌ان درباره مرگ نیکا شاکرمی اقدام به روایتی جدید با ادعای محرمانه بودن کرده و در این مسیر هیچ توجهی به اسناد و مدارک و شواهد ارائه شده از سوی ایران در رابطه با حادثه منجر به فوت این نوجوان نداشته است؛ رویه‌ای که میان رسانه‌های همقطارش نیز به یک اپیدمی تبدیل شده است.

گزارش قبلی سی‌ان‌ان درباره نیکا شاکرمی نیزگاف‌های متعددی داشت که اعتبار این رسانه را با چالش‌هایی روبرو کرد.

شبه‌رسانه اینترنشنال نیز که با جست‌وجوی نام نیکا شاکرمی در وب‌سایت آن، بیش از ۱۰ صفحه مطلب پیدا خواهد شد، گزارش‌های جعلی متعددی در این باره دارد؛ اسنادی که این شبه‌رسانه برای گزارش‌های خود به آن‌ها استناد کرده است، بسیار عجیب هستند.

نگاهی به گزارش‌های یاد شده درباره نیکا شاکرمی در اینترنشنال، بی‌بی‌سی و سی‌ان‌ان به‌عنوان سردمداران تهیه گزارش‌های جعلی درباره فوت نیکا شاکرمی واقعیت عجیبی را نشان می‌دهد؛ همه این گزارش‌ها مدعی استناد به اسناد محرمانه و موثقی هستند که در کنار هم قرار دادن آن‌ها تناقض‌های زیادی را میان ادعا‌های مطرح شده نشان می‌دهد.

واقعیت واضح و آشکار این است که گزارش‌های تحقیقی و گزارش‌نویسی‌های با ادعای دست یافتن به اسناد محرمانه، پنهان شده یا بسیار محرمانه به‌ویژه درباره زنان و دختران ایرانی رویه‌ای است که با اهداف خاصی از سوی رسانه‌های غربی صورت می‌گیرد.

یکی از عجیب‌ترین و در عین حال جدیدترین موارد جعل خبر در این چهارچوب درباره شیرین سعیدی، استاد ایرانی دانشگاه آرکانزاس آمریکا رخ داد.

شماری از افراد و گروه‌های ضد ایرانی که تلاش می‌کنند عنوان رسانه یا نهاد حقوق بشری را یدک بکشند، به‌تازگی مدعی شده بودند این استاد دانشگاه ایرانی ۱۰۴ روز است که در زندان اوین در بازداشت قرار داشته و در بلاتکلیفی به سر می‌برد.

پیگیری‌های خبرگزاری میزان در رابطه با این خبر ادعایی، به نتایج جالب و در عین حال عجیبی رسید؛ شیرین سعیدی که در آمریکا حضور دارد و به زندگی خود مشغول است، در گفتگو با میزان اعلام کرد از شنیدن خبر بازداشت خود شوکه شده است.

سعیدی این اقدام را یک حرکت هدفمند و از پیش برنامه‌ریزی شده توصیف کرده و ‎گفت: «من این اتفاق را نشانه‌ای از یک هدف و برنامه‌ریزی می‌بینم، این اقدام افرادی را نگران کرد که دلیلی برای نگرانی نداشتند.»

حالا گزارش جدید به اصطلاح تحقیقی بی‌بی‌سی درباره نیکا شاکرمی نیز نشان می‌دهد این رسانه برخلاف ادعا‌های خود، یک رسانه متعهد به حقیقت و واقعیت نیست و به ابتدایی‌ترین اصل یک گزارش مستند به منابع و اسناد که همان امکان راستی‌آزمایی و اعتبارسنجی آن‌ها است، توجهی ندارد.

به نظر می‌رسد بی بی سی نیز اعتبار جهانی خود را در همان مسیری مخدوش کرده که قبلا سی‌ان‌ان و رویترز و نیویورک تایمز در آن قدم گذاشته و آسیب‌های جدی خورده بودند، قماری در مسیر اهداف سیاسی زود گذر.

انتهای پیام/


برچسب ها: نیکا شاکرمی

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *