وضعیت وخیم انسانی در نوار غزه؛ از گرسنگی تا فروپاشی بخش بهداشتی

9:00 - 14 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۷۰۸۵۳
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
وضعیت وخیم انسانی در نوار غزه؛ از گرسنگی تا فروپاشی بخش بهداشتی
گزارش سازمان‌ها و نهاد‌های بین‌المللی و حقوق بشری حاکی از وضعیت وخیم انسانی در نوار غزه است.

خبرگزاری میزان - درگیری در غزه یک بحران انسانی را برای حدود ۲ میلیون نفر در این منطقه ایجاد کرده است.

براساس گزارش‌ها، بیش از نیمی از جمعیت نوار غزه درپی حملات رژیم صهیونیستی آواره شده‌اند.

به‌گفته سازمان‌های بشردوستانه، قحطی و بیماری در سراسر غزه گسترش یافته و شمار شهدا که در حال حاضر ده‌ها هزار نفر تخمین زده می‌شود، همچنان در حال افزایش است. 

ویرانی در این باریکه در حدی است که تنها برای بازسازی زیرساخت‌های حیاتی آن به ۱۸.۵ میلیارد دلار بودجه نیاز است.

آنروا، آژانس وابسته به سازمان ملل، گفت که این نهاد بین‌المللی به دنبال ۱.۲۱ میلیارد دلار برای رسیدگی به بحران انسانی بی‌سابقه در نوار غزه است.

درخواست اضطراری آنروا پاسخ بشردوستانه آن را تا پایان سال جاری میلادی پوشش می‌دهد. هدف آن پاسخگویی به فوری‌ترین نیاز‌های ۱.۷ میلیون فلسطینی در نوار غزه با توجه به جنگ رژیم صهیونیستی علیه این باریکه است.

آنروا به‌عنوان بزرگ‌ترین سازمان بشردوستانه در نوار غزه، ستون فقرات عملیات کمک‌رسانی به این منطقه است و پناهگاه‌هایی با بیش از یک میلیون نفر آواره را مدیریت می‌کند، غذا را توزیع می‌کند، مراقبت‌های اولیه بهداشتی را ارائه کرده و تدارکات را برای ارسال کمک‌های بشردوستانه هماهنگ می‌کند. 

سازمان صلیب سرخ هم در گزارشی که چندی قبل منتشر شد، نوشت: ما شاهد یک فاجعه انسانی غیرقابل تحمل در غزه هستیم. مردم اینجا با گرسنگی روبه‌رو هستند و نظام بهداشتی کاملا سقوط کرده است. 

بحران غذایی و گرسنگی در غزه

در رفح، جایی که تخمین زده می‌شود ۱.۵ میلیون نفر در جست‌وجوی سرپناه بوده‌اند، کودکان، زنان و مردان ساعت به ساعت با درد گرسنگی زندگی می‌کنند. 

والدین روز به روز سعی می‌کنند غذا پیدا کنند، اما دست خالی نزد فرزندان خود بازمی‌گردند. شیر خشک تقریبا یافت نمی‌شود و والدین مجبور می‌شوند جایگزین‌های نامناسب برای نوزادان کوچک پیدا کنند. آن‌ها باید به این موضوع نگاه کنند که فرزندانشان هر روز ضعیف‌تر از روز قبل می‌شوند.

شرایط در شمال نوار غزه وخیم‌تر است. به‌طور کلی پیش‌بینی می‌شود که کل جمعیت ۲.۲ میلیون نفری در سطوح بحرانی یا بالاتر از ناامنی غذایی رنج می‌برند.

سازمان ملل می‌گوید که قحطی در غزه در حال حاضر قریب‌الوقوع است. 

کمک‌های بشردوستانه، حاوی مواد حیاتی مانند غذا، آب، دارو و سرپناه، وارد غزه نمی‌شود. مقدار بسیار اندکی از مرز رفح عبور می‌کند، اما برای ۲.۲ میلیون نفر کافی نیست.

در سراسر این باریکه، خوراک دام‌ها جایگزین آرد می‌شود، اما حتی این موضوع نیز کمکی به جلوگیری از بحران نمی‌کند. همه این‌ها به این معناست که ۲.۲ میلیون نفر در حال حاضر با ناامنی شدید غذایی روبرو هستند. 

سقوط سیستم بهداشت و درمان 

سیستم مراقبت‌های بهداشتی در غزه کاملا سقوط کرده است. بیمارستان‌ها همواره در معرض تهدید و بمباران قرار دارند. این موضوع بیمارانی که در این مراکز درمانی بستری هستند و همچنین کارکنان را تهدید می‌کند.

بیمارستان الامل هلال احمر فلسطین یکی از آخرین بیمارستان‌هایی بود که به تعطیلی اجباری کشانده شد.

بسته شدن بیمارستان الامل به‌عنوان یکی از معدود مراکز پزشکی باقی مانده در جنوب نوار غزه، پیامد‌های عمیقی برای غیرنظامیان دارد و جان افراد بی‌شماری را به خطر می‌اندازد.

این موضوع به‌دنبال از دست دادن فاجعه بار بیشتر بیمارستان‌ها در شمال به دلیل کمبود سوخت، دارو و تجهیزات پزشکی و نداشتن دسترسی ایمن است. 

انتهای پیام/


برچسب ها: غزه

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *