غزه و ۲۰۰ روز رنج قحطی و نسل‌کشی

15:15 - 27 فروردين 1403
کد خبر: ۴۷۶۸۲۳۷
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
غزه و ۲۰۰ روز رنج قحطی و نسل‌کشی
کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل در آستانه ۲۰۰ روزگی جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه تاکید کردند که ویرانی سیستماتیک و گسترده در غزه نشان‌دهنده جنایت علیه بشریت است.

خبرگزاری میزان – با گذشت حدود ۲۰۰ روز از جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه و عبور جنایت‌های رژیم صهیونیستی از همه قوانین و مقررات بین‌المللی، غزه با آمار و ارقام شناخته می‌شود.

۱۹۲ روز جنگ؛ حدود ۳۴ هزار شهید؛ بیش از ۷۶ هزار مجروح؛ تخریب یا آسیب بین ۶۰ تا ۷۰ درصد خانه‌های غزه و تخریب ۸۴ درصد خانه‌های شمال این منطقه؛ هزار کودک قطع عضو شده؛ خسارتی معادل ۱۸.۵ میلیارد دلار معادل ۹۷ درصد از کل تولید ناخالص داخلی غزه و کرانه باختری؛ ۱.۷ میلیون آواره معادل ۷۵ درصد ساکنان غزه؛ بیش از ۶ ماه محاصره کامل؛ ۱۴۱ خبرنگار شهید؛ و آمار و ارقام دیگری که از هرکدام خون می‌چکد.

غزه که پیشتر به دلیل محاصره ۱۶ ساله برای جهان به‌عنوان بزرگ‌ترین زندان روباز جهان شناخته می‌شد، اکنون و پس از گذشت شش ماه جنایت بی‌وقفه رژیم صهیونیستی با عنوان بزرگ‌ترین گورستان جهان شناخته می‌شود؛ گورستانی که انتظار می‌رود با بالا گرفتن شدت قحطی در این منطقه با ساکنان دائمی بیشتری اشباع شود.

 

غزه و ۲۰۰ روز رنج قحطی و نسل‌کشی

غزه از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ (۱۵ مهر ۱۴۰۲) روز‌هایی را تجربه می‌کند که در آن بدترین و بی سابقه‌ترین جنایت‌های جنگی و بشری رخ می‌دهند؛ با وجود این دو جنایت سلاح‌سازی گرسنگی و نسل‌کشی مرگ‌بارتر از دیگر جنایت‌ها در غزه قربانی می‌گیرند.

دویستمین روز جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه در حالی نزدیک می‌شود که بیش از ۲ میلیون نفر از ساکنان این منطقه، در خطر نسل‌کشی بیشتر و قحطی شدیدتر قرار دارند.

تاکنون ده‌ها نفر از ساکنان غزه بر اثر قحطی یا تلاش برای دست یافتن به غذا جان خود را از دست داده‌اند؛ سازمان عفو بین‌الملل آخرین آمار قربانیان قحطی در غزه را ۳۱ نفر اعلام و تصریح کرد که ۲۸ نفر از این قربانیان کودک بودند.

صندوق بین‌المللی نجات کودکان مرگ ۲۷ کودک بر اثر سوءتغذیه و کم آبی را تایید کرد.

در حالی که تقریبا کل جمعیت غزه آواره شده‌اند، بسیاری از این آوارگان تجربه چند بار آوارگی طی شش ماه گذشته را داشته‌اند، زیرا هیچ‌جا در غزه امن نیست.

استفاده رژیم صهیونیستی از گرسنگی به‌عنوان سلاح در غزه نیز پیامد‌های مرگ‌باری را طی ۲۰۰ روز گذشته به ساکنان این منطقه تحمیل کرد؛ اما زنان باردار، سالمندان و کودکان بیش از دیگر ساکنان غزه قربانی جنایت سلاح‌سازی گرنگی از سوی رژیم صهیونیستی می‌شوند.

مدیر میز فلسطین دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد که استفاده رژیم صهیونیستی از گرسنگی به‌عنوان یک سلاح جنگی علیه کودکان در غزه شناخته می‌شود.

وی تاکید کرد: این جنایت باید هرچه سریع‌تر خاتمه یابد.

۱۵ سازمان بین‌المللی و آژانس سازمان ملل در مورد بحران گرسنگی در غزه تحقیق می‌کنند، در اواسط مارس ۲۰۲۴ (اواخر اسفند ۱۴۰۲) گزارش دادند که همه شواهد نشان‌دهنده تسریع قابل توجه مرگ‌ومیر بر اثر سوءتغذیه در غزه است.

 

غزه و ۲۰۰ روز رنج قحطی و نسل‌کشی

آن‌ها اعلام کردند: ۷۰ درصد جمعیت شمال غزه در بازه زمانی اواسط مارس تا ماه مه گرسنگی فاجعه‌باری را تجربه می‌کنند.

این جنایت در غزه در حالی در جریان است که قوانین بین‌المللی بشردوستانه گرسنگی دادن غیرنظامیان را به عنوان یک روش جنگی ممنوع می‌کند؛ اساسنامه رم دیوان بین‌المللی کیفری مقرر می‌دارد که گرسنگی عمدی غیرنظامیان با محروم ساختن آن‌ها از مواد ضروری برای بقا، از جمله مانع‌تراشی عمدی در تدارکات امدادی، جنایت جنگی است.

در عین حال، براساس آخرین آمارها، ارتش رژیم صهیونیستی طی شش ماه گذشته ۲ هزار و ۹۷۳ مورد قتل‌عام را در غزه مرتکب شده است که بر اثر آن‌ها بیش از ۱۴ هزار و ۵۰۰ کودک و ۹ هزار و ۵۸۲ زن به شهادت رسیدند.

این آمار نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی طی ۲۰۰ روز گذشته به‌طور میانگین روزانه ۱۶ قتل‌عام را در غزه انجام داده است.

استفاده رژیم صهیونیستی از هوش مصنوعی برای قتل‌عام و نسل‌کشی موضوعی است که تاکنون بار‌ها به آن در گزارش‌های مختلف پرداخته شده، اما اقدامی برای توقف این روند انجام نشده است.

به گزارش وب‌سایت سازمان ملل، کارشناسان این نهاد ضمن ابراز تاسف از استفاده رژیم صهیونیستی از هوش مصنوعی برای ارتکاب قتل‌کشی در غزه، خواستار اتخاذ رویکرد جبرانی برای بازسازی این منطقه هستند.

کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل با اشاره به استفاده رژیم صهیونیستی از هوش مصنوعی (AI) و دستورالعمل‌های نظامی مرتبط در غزه اعلام کردند که این امر منجر به تلفات بی‌سابقه جمعیت غیرنظامی و خسارت‌های گسترده به مسکن، خدمات حیاتی و زیرساخت‌های این منطقه شد.

به گفته این کارشناسان، تخریب سیستماتیک و گسترده مسکن، خدمات و زیرساخت‌های غیرنظامی در غزه نشان دهنده جنایت علیه بشریت، کشتار و همچنین جنایت‌های جنگی و نسل‌کشی است که گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد اراضی اشغالی فلسطین نیز به آن پرداخته بود.

براساس آمار‌ها حدود ۱۵ نفر از قربانیان حمله رژیم صهیونیستی به غزه در شش هفته نخست پس از ۷ اکتبر جان خود را از دست دادند؛ زمانی که ارتش رژیم صهیونیستی برای انتخاب اهداف تا حد زیادی به استفاده از هوش مصنوعی متکی بود.

کارشناسان سازمان ملل با اشاره به مقیاس تخریب غزه، تاکید می‌کنند که اتخاذ رویکرد ترمیمی برای بازسازی غزه ضروری است؛ گام نخست رویکرد جبرانی یاد شده را باید رژیم صهیونیستی بردارد؛ به این معنا که این رژیم و متحدان و حامیانش به‌عنوان ویران‌کنندگان غزه در قبال بازسازی این منطقه مسئولیت قانونی و اخلاقی دارند.

انتهای پیام/


برچسب ها: غزه

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *