رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

دومین جلسه استماع شکایت نیکاراگوئه از آلمان به لاهه؛ برلین بر حمایت از رژیم صهیونیستی تاکید کرد

12:20 - 21 فروردين 1403
کد خبر: ۴۷۶۷۳۷۲
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
دومین جلسه استماع شکایت نیکاراگوئه از آلمان به لاهه؛ برلین بر حمایت از رژیم صهیونیستی تاکید کرد
تیم حقوقی آلمان در دومین جلسه استماع دادگاه رسیدگی به شکایت نیکاراگوئه از این کشور به اتهام نسل کشی مدعی شد که قوانین بین‌المللی و بشردوستانه را نقض نکرده است.

خبرگزاری میزان – دومین و آخرین جلسه استماع پرونده شکایت نیکاراگوئه از آلمان به دیوان بین‌المللی دادگستری ICJ (لاهه) به اتهام تسهیل نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه، برای شنیدن دفاعیات تیم حقوقی آلمان برگزار شد.

جلسه نخست این دادگاه روز گذشته با قرائت دادخواست تیم حقوقی نیکاراگوئه برگزار شد؛ نیکاراگوئه با این استدلال که حمایت برلین از رژیم صهیونیستی امکان نسل‌کشی و نقض قوانین بین‌المللی بشردوستانه را در غزه فراهم کرده است، در پایان دادخواست خود از قضات دیوان بین‌المللی دادگستری خواست تا اقدام‌های اضطراری را برای جلوگیری از ارائه سلاح و دیگر کمک‌های برلین به رژیم صهیونیستی اعمال کنند.

آلمان پس از آمریکا دومین تامین‌کننده تسلیحات رژیم صهیونیستی است؛ شکایت نیکاراگوئه از آلمان به دیوان بین‌المللی دادگستری نشان‌دهنده تلاش قانونی این کشور به‌عنوان کشوری با روابط تاریخی با فلسطین برای پایان دادن به جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه است.

نیکاراگوئه در حالی از آلمان به اتهام تسهیل نسل‌کشی در غزه شکایت کرد که درخواست‌های فزاینده‌ای از حامیان و متحدان رژیم صهیونیستی برای توقف انتقال و فروش تسلیحات به این رژیم در جریان است.

کارلوس خوزه آرگوئلو گومز، سفیر نیکاراگوئه در هلند به عنوان نماینده تیم حقوقی نیکاراگوئه به هیئت ۱۶ نفره قضات دیوان بین‌المللی دادگستری، گفت: آلمان به تعهدات خود برای جلوگیری از نسل‌کشی یا تضمین احترام به قوانین بین‌المللی بشردوستانه عمل نمی‌کند.

تیم حقوقی نیکاراگوئه از دیوان بین‌المللی دادگستری خواست تا به آلمان دستور دهد که فورا کمک‌های خود به رژیم صهیونیستی به‌ویژه کمک‌های نظامی را متوقف کند.

آمریکا نخستین تامین‌کننده تسلیحات رژیم صهیونیستی است و نیکاراگوئه تلاش داشت تا از برلین و واشنگتن به‌صورت همزمان به دلیل تامین تسلیحات رژیم صهیونیستی جهت استفاده در جنایت نسل‌کشی شکایت کند، اما امکان شکایت از واشنگتن در دیوان بین‌المللی دادگستری وجود ندارد، زیرا این کشور در چارچوب استاندارد‌های دوگانه و استفاده ابزاری از سازوکار‌های بین‌المللی لاهه را به رسمیت نشناخته است.

در عین حال، آمریکا کنوانسیون نسل‌کشی را امضا نکرده است و به همین دلیل امکان شکایت از آن در این موضوع نیز وجود ندارد؛ روز جمعه، شورای حقوق بشر سازمان ملل نیز از کشور‌ها خواست فروش یا ارسال سلاح به رژیم صهیونیستی را متوقف کنند؛ آمریکا و آلمان با این قطعنامه مخالفت کردند.

آلمان دهه‌ها است که حامی سرسخت رژیم صهیونیستی محسوب می‌شود؛ اولاف شولتز، صدراعظم آلمان مدعی شده که تامین امنیت رژیم صهیونیستی وظیفه همیشگی آلمان است.

مشاور حقوقی وزارت خارجه آلمان در جمع خبرنگاران در دیوان بین‌المللی دادگستری مدعی شد: آلمان نه به‌طور مستقیم و نه غیرمستقیم، کنوانسیون نسل‌کشی و حقوق بشردوستانه بین‌المللی را نقض نکرده است.

براساس داده‌های وزارت اقتصاد آلمان، این کشور یکی از صادرکنندگان عمده تسلیحات به رژیم صهیونیستی است که در سال گذشته ۳۲۶.۵ میلیون یورو (۳۵۳.۷۰ میلیون دلار) تجهیزات نظامی و تسلیحات ارسال کرده است.

تیم حقوقی آلمان در جلسه دوم استماع ادعا کرد: حق اسرائیل برای وجود و حفظ امنیت یکی از محور‌های اساسی سیاست آلمان است و نیکاراگوئه موضعی مغرضانه اتخاذ کرده است.

تیم حقوقی آلمان همچنین مدعی شد که موضع کشورش براساس قوانین بین‌المللی است و آلمان مشتاق است اطمینان حاصل کند که رژیم صهیونیستی به قوانین بین‌المللی بشردوستانه در استفاده از سلاح‌های ارائه شده در اختیارش احترام می‌گذارد.

پرونده شکایت نیکاراگوئه علیه آلمان به اتهام تسهیل نسل‌کشی در غزه در دیوان بین‌المللی دادگستری در حالی آغاز شده است که لاهه در ماه ژانویه (دی) رسیدگی به پرونده شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی به اتهام نسل‌کشی را در جریان جنگ غزه، آغاز کرد؛ پرونده یاد شده، سومین پرونده در لاهه در سال جاری است که به مناقشه رژیم صهیونیستی و فلسطین می‌پردازد.

نمایندگان آفریقای جنوبی استدلال کردند که تلفات زیاد، تخریب خانه‌ها و محاصره آب و غذا به این معنی است که رژیم صهیونیستی کنوانسیون نسل‌کشی را نقض می‌کند.

در حالی که صدور حکم در مورد این پرونده ممکن است سال‌ها طول بکشد، دیوان بین‌المللی دادگستری اقدام‌های اولیه را صادر کرد و به رژیم صهیونیستی دستور داد اقدام‌هایی را که ممکن است تحت این کنوانسیون قرار گیرند، متوقف کند.

لاهه همچنین به رژیم صهیونیستی دستور داد که اجازه دهد کمک‌های بشردوستانه ضروری از جمله سوخت وارد منطقه محاصره شده شود.

دیوان بین‌المللی دادگستری در ماه فوریه (بهمن) نیز پرونده‌ای را که مجمع عمومی سازمان ملل در مورد غیرقانونی بودن اشغال سرزمین‌های فلسطینی از سوی رژیم صهیونیستی درخواست کرده بود، بررسی کرد.

در این جلسات که مدت‌ها قبل از آغاز جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه برنامه‌ریزی شده بود، بیش از ۵۰ کشور اظهارات خود را که عمدتا بر خشم از حملات و محکومیت جنایت رژیم صهیونیستی استوار بود، ابراز کردند.

با وجود این، پرونده نیکاراگوئه از نظر دامنه بسیار گسترده‌تر از آفریقای جنوبی است و به نقض کنوانسیون‌های ژنو و کنوانسیون علیه نسل‌کشی اشاره می‌کند؛ ضمن اینکه رژیم صهیونیستی را به دیگر رفتار‌های غیرقانونی در سرزمین‌های اشغالی متهم می‌کند.

فعالیت شدید کشور‌های مختلف درباره جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه در دیوان بین‌المللی دادگستری این موضوع را در کانون توجه قرار داده است؛ حقوقدانان و وکلا می‌گویند که کشور‌ها به این دلیل به دادگاه مراجعه کرده‌اند که تلاش‌های سازمان ملل و دیگر نهادها و مذاکره‌کنندگان تاکنون برای توقف جنگ غزه شکست خورده است.

برایان فینوکان، مشاور ارشد گروه بین‌المللی بحران به‌عنوان اندیشکده‌ای برای حل مناقشه، گفت: این یک ابزار دیپلماتیک است که سیاست خارجی از آن برای اعمال فشار بیشتر بر اسرائیل استفاده می‌کند؛ در مورد نیکاراگوئه، این کشور فشار بیشتری بر آلمان وارد می‌کند.

رسیدگی به پرونده شکایت نیکاراگوئه از آلمان احتمالا هفته‌ها به طول می‌انجامد و رای اولیه تا چند هفته آینده اعلام نخواهد شد؛ رای نهایی پرونده شکایت نیکاراگوئه از آلمان نیز احتمالا چند سال دیگر اعلام می‌شود.


انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *