ضرورت اخراج رژیم صهیونیستی از کمیسیون مقام زن سازمان ملل

13:55 - 19 اسفند 1402
کد خبر: ۴۷۶۳۴۶۷
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
ضرورت اخراج رژیم صهیونیستی از کمیسیون مقام زن سازمان ملل
رژیم صهیونیستی که طی بیش از ۵ ماه گذشته ده‌ها هزار نفر از زنان فلسطینی را به شهادت رسانده و یا مجروح کرده، در تناقضی آشکار عضوی از کمیسیون مقام زن سازمان ملل است.

خبرگزاری میزان - کمیسیون مقام زن سازمان ملل (Commission on the Status of Women) نهادی وابسته به شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل است.

این کمیسیون در سال ۱۹۴۶ و با هدف برابری جنسیتی و کمک به پیشرفت زنان تشکیل شد.

کمیسیون مقام زن سازمان ملل ۴۵ عضوی است و هر ساله در ماه مارس تشکیل جلسه می‌دهد و هدف آن ترویج برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان است.

تصمیمات و قطعنامه‌های این نهاد سازمان ملل مانند بسیاری از نهاد‌های دیگر لازم‌الاجرا نبوده و ضمانت اجرایی ندارند، اما بسیاری آن را بالاترین نهاد نظارتی در حوزه زنان در جهان می‌دانند و از تصمیمات آن در دیگر نهاد‌های سازمان ملل استفاده می‌شود.

عضویت رژیم صهیونیستی در کمیسیون مقام زن

سیاسی‌کاری در کمیسیون مقام زن سازمان ملل همچون یکی دیگر نهاد‌های بین‌المللی در تصمیم‌گیری‌ها دخیل است؛ به عنوان مثال یکی از اعضای این کمیسیون رژیم صهیونیستی است که طی بیش از ۵ ماه اخیر شدیدترین جنایت‌های اخیر را علیه زنان فلسطینی مرتکب شده و همچنان عضوی از کمیسیون زنان سازمان ملل است.

مروری بر اقدامات رژیم صهیونیستی علیه زنان

رژیم صهیونیستی از روز ۷ اکتبر ۲۰۲۳ (۱۵ مهر) جنگ خود را در غزه آغاز کرده و در کنار این حمله، محاصره‎ای همه‌جانبه‌ را نیز علیه این باریکه اعمال و از ورود هرگونه اقلام از بهداشتی و پزشکی گرفته تا غذا و سوخت جلوگیری می‌کند.

این جنایت‌ها تا به امروز به شهادت بیش از ۳۰ هزار نفر و مجروح شدن بیش از ۷۰ هزار نفر دیگر منجر شده است.

آمار و ارقام منتشر شده حاکی از آن است که بیش از ۷۰ درصد از قربانیان این جنایت‌های رژیم صهیونیستی زنان و کودکان هستند.

آژانس امداد و کاریابی سازمان ملل برای فلسطینیان (آنروا) در جدیدترین گزارش خود هشدار داد که روزانه به‌طور میانگین ۶۳ زن در غزه جان خود را از دست می‌دهند.

در همین حال اشرف القدره، سخنگوی وزارت بهداشت فلسطین هشدار داد: ۶۰ هزار زن باردار در نوار غزه از سوءتغذیه، کم‌آبی و نبود مراقبت‌های بهداشتی مناسب رنج می‌برند.

مقام وزارت بهداشت فلسطین، تاکید کرد: حدود ۵ هزار زن باردار در نوار غزه هر ماه در شرایط سخت، ناامن و ناسالم در نتیجه بمباران و آوارگی، زایمان می‌کنند.

این آمار تنها گوشه‌ای از پیامد‌های جنایات رژیم صهیونیستی بر زنان فلسطینی است و ابعاد این پیامد‌ها بسیار گسترده‎تر است.

در ماه‌های اخیر روایت‌هایی از زنان فلسطینی که از سوی رژیم صهیونیستی در نوار غزه بازداشت شده‌اند، منتشر شده و نشان می‌دهد که بسیاری از آن‌ها در بازداشتگاه‌های این رژیم هدف آزار و تجاوز جنسی قرار گرفته و یا تهدید به تجاوز جنسی شده‌اند.

دفتر رسانه‌ای غزه نیز در جدیدترین گزارش خود هم‌زمان با روز جهانی زن اعلام کرد که از زمان آغاز جنگ رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ (۱۵ مهر ۱۴۰۲)، دست‌کم ۸ هزار و ۹۰۰ زن فلسطینی در این باریکه به شهادت رسیده‌اند.

در این بیانیه همچنین اشاره شده که از زمان آغاز جنگ رژیم صهیونیستی علیه این منطقه محاصره شده، بیش از ۲۳ هزار زن مجروح، ۲ هزار و ۱۰۰ نفر مفقود و بیش از نیم میلیون زن آواره شده‌اند.

بیانیه گزارشگر سازمان ملل درباره زنان فلسطینی

ریم السالم، گزارشگر سازمان ملل در امور خشونت علیه زنان، تأیید کرد که گزارش‌هایی درباره «تجاوز و تهدید به تجاوز جنسی» از سوی نیرو‌های اشغالگر صهیونیست در جریان بازداشت خودسرانه زنان و دختران فلسطینی از نوار غزه دریافت کرده است.

مقام ارشد سازمان ملل، گفت: ما گزارش‌هایی دریافت کردیم که دست‎کم دو زن در زندان‌های اشغالی هدف تجاوز جنسی قرار گرفته و دیگران به تجاوز تهدید شده‌اند.

السالم در جریان سخنرانی خود نقض حقوق بشر گزارش شده علیه زنان و دختران در فلسطین را که در معرض محاصره و حملات شدید رژیم صهیونیستی قرار دارد، وحشتناک توصیف کرد.

وی می‎گوید که گزارش‌هایی درباره قتل خودسرانه زنان و دختران فلسطینی در نوار غزه دریافت کرده‌ایم.

به گفته مقام سازمان ملل، از ۷ اکتبر (۱۵ مهر) تاکنون ۲۰۰ زن و دختر غزه از سوی نیرو‌های اشغالگر دستگیر شدهاند.

اسیران زن فلسطینی در اراضی اشغالی هدف ضرب و شتم شدید قرار می‌گیرند و از غذا، دارو و اقلام بهداشتی محروم می‌شوند.

لزوم تجدید نظر در سیاست‌های کمیسیون مقام زن سازمان ملل

کمیسیون مقام زن سازمان ملل به‎عنوان نهاد نظارتی اصلی سازمان ملل درباره وضعیت زنان و نهادی که مدعی دفاع از حقوق زنان در سراسر جهان است، در قبال جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه زنان فلسطینی مسئول است.

رژیم صهیونیستی عضوی از این نهاد سازمان ملل است و در عین حال شدیدترین جنایت‌ها را علیه زنان و دختران فلسطینی مرتکب می‌شود.

این نهاد سازمان ملل باید به وظایف خود در این زمینه عمل کند و اگر رویکرد خود را در قبال زنان در سراسر جهان صادقانه می‌داند باید برای اخراج رژیم صهیونیستی و لغو عضویت آن اقدام کند.

این اقدام کمترین کاری است که کمیسیون مقام زن سازمان ملل به عنوان نهاد مدعی دفاع از حقوق زنان در سراسر جهان می‌تواند در پاسخ به جنایت‌های رژیم صهیونیستی انجام دهد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *