نشست مشترک ایران، چین، روسیه و پاکستان درباره افغانستان برگزار شد

14:29 - 29 بهمن 1402
کد خبر: ۴۷۶۰۴۴۶
نشست مشترک ایران، چین، روسیه و پاکستان درباره افغانستان برگزار شد
نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان گفت که مسئله مشترک میان اعضای کمیته تماس منطقه‌ای، مردم افغانستان، امنیت جمعی و فرایندی است که بتواند امنیت و ثبات، همچنین رفاه مردم را تضمین کند.

خبرگزاری میزان - حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان با انتشار پیامی از برگزاری نشست مشترک با همتایان چینی، روسی و پاکستانی خود در موضوع افغانستان خبر داد.

وی نوشت: نشست مهمی با همکارانم از چین، پاکستان و روسیه انجام شد؛ کمیته تماس منطقه‌ای فرایندی مهم و اثرگذار است؛ پس از دیدار ماه گذشته در کابل، وضعیت را پیش از جلسه دوحه مرور کردیم؛ مسئله مشترک، مردم افغانستان، امنیت جمعی و فرایندی است که بتواند امنیت و ثبات، همچنین رفاه مردم را تضمین کند.

براساس اعلام کاظمی قمی، نشست دوحه عصر امروز آغاز خواهد شد؛ تمرکز نشست مذکور چنین است:

۱. تصمیم جمعی برای روند‌های بین‌المللی مبتنی بر مشورتی همه‌جانبه و غیرتحمیلی باشد.
۲. اولویت‌های موضوعی افغانستان درنظر باشد.
۳. تصمیمات مبتنی بر منافع متقابل و مشروع افغانستان، همسایگان، منطقه و محیط بین‌الملل باشد.

نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان همچنین، نوشت: طی دیدار به نماینده سوئیس توجه داده شد که کاربرد «باید» در نظام بین‌الملل از ناحیه خود قدرت‌های بزرگ بی‌اثر و ناممکن شده است؛ آیا چندجانبه‌گرایی غرب توانست با «باید» از مردم غزه صیانت کند؟ افغانستان سوئیس نیست، گرچه کوهستان و طبیعت زیبا دارد؛ مردم آن یک قرن «بایدها» را ناممکن کردند

نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان پیشتر گفته بود: حکومت سرپرست دو شرط مهم را برای مشارکت خود در دوحه اعلام کرد؛ فرصت خوبی است تا معلوم شود گزاره یافتن «راهی منصفانه» برای تعامل که ذیل اهداف نشست آمده چه میزان جدی است؟ اگر مسیر کمیته تماس منطقه‌ای مورد توجه دیگران قرار گیرد، مسیر تعامل دنبال شود، با افغانستان باثبات روبرو خواهیم شد.

نشست دوحه برای افغانستان به ابتکار سازمان ملل، اواخر ماه جاری در دوحه، پایتخت قطر برگزار می‌شود؛ در این نشست، نمایندگان کشور‌ها درباره پیشنهاد‌های فریدون سینیرلی اوغلو، هماهنگ‌کننده سازمان ملل در امور افغانستان درباره پیوستن این کشور به جامعه بین‌المللی، مسیر‌های تعامل با حکومت سرپرست در کابل و تعیین نماینده ویژه سازمان ملل برای افغانستان تصمیم می‌گیرند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *