رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

کارز‌ارهای انتخاباتی در ۲۰۲۴؛ محور‌های حقوق بشری چه هستند؟

12:40 - 17 بهمن 1402
کد خبر: ۴۷۵۸۵۹۴
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
کارز‌ارهای انتخاباتی در ۲۰۲۴؛ محور‌های حقوق بشری چه هستند؟
سال ۲۰۲۴ در حالی با عنوان سال انتخابات معرفی می‌شود که بحران‌های حقوق بشری متعددی بر برگزاری این رویداد در کشور‌های مختلف سایه افکنده‌اند.

خبرگزاری میزان – جهان در سال ۲۰۲۴ شاهد حضور شمار بی‌سابقه‌ای از رای‌دهندگان پای صندوق‌های رای خواهد بود، زیرا دست‌کم ۶۴ کشور (به اضافه اتحادیه اروپا) - که مجموعا جمعیتی حدود ۴۹ درصد از مردم جهان را تشکیل می‌دهند - قرار است انتخابات ملی برگزار کنند.

گذشته از چالش‌های سیاسی پررنگی که در برگزاری انتخابات‌ها در سال ۲۰۲۴ نقش دارند، این رویدادها به شکل کم‌سابقه‌ای تحت تاثیر بدترین بحران‌های حقوق بشری که جمعیت زیادی را در سراسر جهان گرفتار کرده اند، قرار دارد.

۲۰۲۴؛ سال انتخابات

سال ۲۰۲۴ را سال رای و گلوله نیز می‌نامند؛ زیرا براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در سال جاری شاهد برگزاری انتخابات در سطوح مختلف ریاست جمهوری، پارلمانی، ... هستند.

این در حالی است که فرسایش هنجارها، قوانین و حقوق بین‌المللی حادتر از همیشه است و همین امر سبب شد محک مولفه‌های حقوق بشری بیش از هر زمان در این انتخابات نقش ایفا کنند.

در برخی از کشورها، نقش مثبت مولفه‌های حقوق بشری و در برخی دیگر نقش منفی این مولفه‌ها پررنگ‌تر است.

در عین حال، چشم جهان به تاثیر مثبت برگزاری انتخابات در سال جاری میلادی روی کاهش بحران‌های حقوق بشری است.

مهم‌ترین محور‌های حقوق بشری در انتخابات ۲۰۲۴

مسائل کلیدی مهمی در رشته انتخابات‌ سال ۲۰۲۴ نقش دارند؛ از مشکلات اقتصادی گرفته تا بحران آب‌وهوایی، اما آنچه انتخابات پر تعداد در سراسر جهان را در سال ۲۰۲۴  بیش از دیگر مولفه‌ها شکل می‌دهد، موضوع‌های حقوق بشری هستند.

انتخابات سال ۲۰۲۴ در هر کشور و منطقه‌ای با شماری از موضوع‌های حقوق بشری همراه است که با در نظر داشتن واقعیت استاندارد‌های دوگانه و بی‌توجهی عامدانه به مسائل حقوق بشری، می‌توان گفت این مولفه‌ها نقشی کلیدی در این رویداد‌های سیاسی ایفا خواهند کرد.

از مهم‌ترین موضوع‌های حقوق بشری که در انتخابات ۲۰۲۴ مطرح شده و به کانون بحث و جدال تبدیل شده و می‌شوند، عبارتند از:

بحران آب‌وهوایی: در حالی که بحران‌های آب‌وهوایی و زیست محیطی در مسیر وخامت حرکت می‌کنند و زندگی نوع بشر را به دلیل سیل‌ها، طوفان‌ها، آتش سوزی‌ها و خشکسالی‌های مکرر تحت تاثیر قرار می‌دهند، اقدام‌های کشور‌های مختلف به‌ویژه بازیگران نقش اول عرصه سیاسی جهان که نقش مهمی نیز در وخامت بحران مذکور دارند، نه‌تنها نتوانسته این روند را متوقف کرده یا از سرعت آن بکاهد، بلکه سبب اعتراض‌های جدی مانند اعتراض‌های سراسری کشاورزان در برخی از کشور‌های اروپایی شده است.

تبعیض نژادی: رویکرد‌های نژادپرستانه در برخی از کشور‌ها به محلی برای جمع‌آوری آرای برخی از پایگاه‌ها به‌ویژه سفیدبرترپنداران و نژادپرستان تبدیل شده است.

بحران رشد نرخ جرم و جنایت: بحران رشد جرم و جنایت و پیامد‌های مرگ‌بار آن برای شهروندان در کشور‌های مختلف که ناقض حقوق بشری آن‌ها است، با رویکرد‌های فرافکنانه مسئولان به محلی جهت جولان نظریه‌های ناقض حقوق بشری دیگری تبدیل شده است.

کشور‌های مواجه با رشد بحران جرم و جنایت به‌ویژه کشور‌های غربی تلاش می‌کنند تا مهاجران و رنگین‌پوستان را مقصر جلوه دهند؛ آن‌ها با لفاظی‌ها و اظهارات بی‌سند تلاش می‌کنند سویه‌های مهاجرستیزی را در کشور‌های خود تیزتر کنند.

چنین فضایی به آن‌ها اجازه می‌دهد به بهانه مطالبه مردمی سیاست‌های سختگیرانه‌تری در زمینه مقابله با مهاجران ایجاد کنند؛ در عین حال در برخی از کشور‌ها موضوع جولان باند‌های سازمان یافته جنایت‌کار و ناکامی دولت‌ها در مقابله با آن‌ها، چالش حقوق بشری جدی را رقم زده است.

درگیری‌های مرگ‌بار: نقش‌آفرینی در درگیری‌های مرگ‌بار جاری در جهان از طریق حمایت‌های دیپلماتیک، پشتیبانی لفظی، فروش تسلیحات، ... سبب شده تا انتخابات ۲۰۲۴ در بسیاری از کشور‌های جهان به محل بحث و جدال بر سر نحوه برخورد با این مسائل تبدیل شود؛ یکی از مهم‌ترین درگیری‌هایی که به مشخصه کلیدی حقوق بشری انتخابات در سال ۲۰۲۴ در بسیاری از کشور‌ها تبدیل شده، جنگ غزه است که بزرگ‌ترین بحران بشردوستانه جهان را رقم زده است.

در عین حال، موضوع تامین مالی و تسلیحاتی یکی ازطرفین برخی از درگیری‌ها نیز محل اعتراض‌ها و انتقاد‌ها تبدیل شده است.

نقض حقوق زنان: تشدید بحران‌های مربوط به حقوق زنان که جلوه اصلی آن در رشد بحران قتل زنان در کشور‌های اروپایی بروز یافته، حقوق زنان را در صدر فهرست مطالبات حقوق بشری در انتخابات‌ پر تعداد سال ۲۰۲۴ قرار داده است.

تشدید بحران‌های بشردوستانه و کاهش میزان کمک‌ها: همزمان با تشدید بحران‌های بشردوستانه در سراسر جهان، کشور‌های اصلی تامین‌کننده کمک‌های انسان‌دوستانه در سراسر جهان، به دلایل اقتصادی و سیاسی اقدام به کاهش کمک‌های خود کرده‌اند؛ این موضوع با در نظر داشتن بحران‌های اقتصادی در کشور‌های برگزارکننده انتخابات یک چالش مهم حقوق بشری است.

نگرانی از تشدید درگیری‌های مرگ‌بار: سال ۲۰۲۳ در سال‌های پس از پایان جنگ جهانی دوم از حیث تعداد و شدت درگیری‌های مرگ‌بار کم‌سابقه بوده است؛ فقط در ۱۲ ماه سال گذشته، خشونت‌ها ۲۷ درصد افزایش یافتند.

همین امر نگرانی‌ها درباره فروپاشی شرایط بشردوستانه و تطویل درگیری‌ها را بیشتر کرد.

هراس‌های بی‌پایه و اساس: اسلام‌هراسی، بیگانه‌هراسی و مهاجر هراسی یکی از بحث‌های کلیدی حقوق بشری در انتخابات ۲۰۲۴ هستند؛ قربانیان این هراس‌های بی‌پایه بخشی از جمعیت رای‌دهنده در انتخابات سال جاری را تشکیل می‌دهند.

هوش مصنوعی و روند نقض حقوق بشر: در سال ۲۰۲۳ هوش مصنوعی متولد و وارد زندگی نوع بشر شد؛ این رویداد که به‌اصطلاح انقلابی فناورانه محسوب می‌شود، به دلیل وقوع رویدادهای متعدد ناقض حقوق بشری در همان روزهای نخست تولد خود، نگرانی‌های جدی را در زمینه نقض حقوق بشر رقم زد.

عقب‌نشینی از تعهدات حقوق بشری بین‌المللی: ساز ناساز عقب‌نشینی از تعهدات حقوق بشری بین‌المللی در سال ۲۰۲۳ در اروپا در موضوع اقدام علیه مهاجرت کوک شد و با تاکید بر دیگر موضوع‌ها از جمله تغییرات آب‌وهوایی ادامه یافت؛ اکنون این مسئله به یک شعار انتخاباتی تبدیل شده تا رای پایگاه‌هایی مانند مهاجرستیزان را به خود جلب کند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *