تجارت برده در تاریخ اروپا؛ «رنج ناگفته» میلیون‌ها نفر از یک تراژدی

9:00 - 15 دی 1402
کد خبر: ۴۷۵۲۷۸۹
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
تجارت برده در تاریخ اروپا؛ «رنج ناگفته» میلیون‌ها نفر از یک تراژدی
اتحادیه اروپا باید با گذشته استعماری خود مواجه شود و در برابر پرداخت غرامت به قربانیان سیاست‌های استعماری خود مقاومت نکند.

خبرگزاری میزان - نمایندگان پارلمان اروپا می‌گویند که اتحادیه اروپا باید با میراث استعمار خود مواجه شود و از پرداخت غرامت‌ها حمایت کند.

پیش‌نویس قطعنامه اخیر به کمیته پارلمان اروپا اولین تلاش رسمی برای اعمال غرامت برای برده‎داری در دستور کار اتحادیه اروپاست.

براساس پیش‌نویس قطعنامه‌ای که به کمیته توسعه پارلمان اروپا ارائه می‌شود، اتحادیه اروپا باید فورا به تأثیرات پایدار استعمار اروپایی رسیدگی کند و آن را معکوس و از برنامه غرامت برای اصلاح بی‌عدالتی‌های مستمر حمایت کند.

پیش‌نویس قطعنامه با اشاره به اینکه اتحادیه اروپا «هیچ تلاش هماهنگی برای شناسایی، رسیدگی و اصلاح اثرات پایدار استعمار اروپا بر نابرابری‌های اجتماعی و بین‎المللی انجام نداده است»، خواستار ایجاد یک مجمع دائمی اتحادیه اروپا در مورد عدالت ترمیمی است.

این اقدام اولین تلاش رسمی برای وارد کردن غرامت برای برده‎داری و استعمار در دستور کار اتحادیه اروپاست.

گفت‌وگو‌های اولیه در میان نمایندگان پارلمان اروپا پاسخی به تقاضا‌های فزاینده از کشور‌های توسعه‎یافته برای جبران بردگی است.

ماه نوامبر ۲۰۲۳، اتحادیه آفریقا موافقت کرد که به کشور‌های حوزه کارائیب بپیوندد تا یک «جبهه متحد» تشکیل دهد که هدف آن متقاعد کردن کشور‌های اروپایی برای پرداخت هزینه «جنایت‌های توده‌ای تاریخی» بود.

پیش‌نویس ارائه شده تاکید می‌کند که «بسیاری از مستعمرات اروپایی سابق -از جمله در دریای کارائیب، آفریقا و آمریکای لاتین- هنوز از نظر اجتماعی، اقتصادی و زیست‌محیطی از میراث استعمار، بردگی، آپارتاید و نسل‌کشی رنج می‌برند.

در این سند آمده است که استعمار اروپایی براساس تبعیض نژادی و خشونت استوار بود که همچنان تأثیر عمیقی بر نابرابری‌های اجتماعی و جهانی از جمله نابرابری‌های نژادی در داخل و بین کشور‌ها دارد.

این اقدام ارتباط بین عدالت اقلیمی و غرامت برای برده‎داری ایجاد می‌کند و می‌گوید کشور‌های توسعه یافته و استعمارگر بیشترین سهم را در انتشار گاز‌های گلخانه‌ای، گرم شدن کره زمین، بحران آب و هوا و تخریب محیط زیست داشته‌اند، در حالی که کشور‌های در حال توسعه بیشتر تحت تاثیر اثرات آن‌ها قرار می‌گیرند.

هیچ جزئیاتی در مورد شکل و چارچوبی که عدالت جبرانی باید داشته باشد وجود ندارد، اما این پیش‎نویس قطعنامه از کمیسیون اروپا می‌خواهد تا گزارشی را در مورد اینکه اتحادیه اروپا چگونه می‌تواند «تاریخ و میراث استعمار اروپا را بهتر بشناسد و به آن بپردازد» منتشر کند.

مایکل مک‌آکرین، گزارشگر مجمع دائمی سازمان ملل در مورد مردم آفریقایی‎تبار، که به سازماندهی یک رویداد مشترک کمیسیون و پارلمان اروپا برای بزرگداشت لغو برده‌داری کمک کرد، گفت: هیچ دوره تاریخی مانند استعمار و برده‌داری تأثیر عمیق‌تری بر شکل‌دهی جهان و نظم‌های اجتماعی و بین‎المللی آن بیش از ۵۰۰ سال استعمار و امپریالیسم اروپایی نداشته است.

در دهه ۱۹۳۰، نزدیک به ۹۰ درصد جهان از سوی کشور‌های اروپایی مستعمره شده بود و این استعمار روابط عمدتا استخراجی کشور‌های توسعه یافته با کشور‌های در حال توسعه را شکل داده است.

با توجه به اینکه کشور‌های در حال توسعه که ۸۰ درصد جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند کمترین سهم را در بحران‌های اقلیمی و زیست‌محیطی که اکنون به سرعت در حال تشدید هستند، داشته‌اند، اتحادیه اروپا موظف است در راه‌اندازی فرآیند‌های جبرانی، از جمله عدالت اقلیمی اقدام کند.

پیرت هرزبرگر فوفانا، نماینده آلمانی پارلمان اروپا به نمایندگی از ائتلاف آزاد سبزها، پیش‎نویس قطعنامه را در ماه دسامبر ۲۰۲۳ به کمیته توسعه پارلمان اروپا ارائه کرد و امیدوار است این پیش‎نویس را به‌عنوان یک قطعنامه اضطراری در پارلمان اروپا ارائه کند.

وی گفت که درک بیشتر از ریشه‌های نژادپرستی اروپایی باعث ارتقای «درکی دقیق‌تر از مسائل مهاجرت» می‌شود و کتاب‌های درسی در سراسر اروپا باید بازنگری شوند تا دانش‌آموزان درک بهتری از تجارت برده و استعمار داشته باشند.

در اوایل سال ۲۰۲۳، اتحادیه اروپا بیانیه مشترکی را با سران جامعه کشور‌های آمریکای لاتین و کارائیب صادر و اذعان کرد که گذشته تجارت برده اروپا «رنج ناگفته» را بر میلیون‌ها نفر وارد کرده است و نیاز به غرامت برای «جنایت علیه بشریت» وجود دارد.

این بیانیه اذعان کرد که برده‌داری و تجارت برده، از جمله تجارت برده‌های فرا اقیانوس اطلس، تراژدی‌های وحشتناکی در تاریخ بشریت هستند، نه‎تنها به دلیل بربریت نفرت‌انگیز بلکه از نظر مقیاس موضوع.

انتهای پیام/


برچسب ها: اروپا استعمار

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *