تداوم سیاست حبس‌زدایی در دستگاه قضا/ ۳۵۰ زندانی در استان لرستان با دریافت پابند الکترونیک از زندان آزاد شدند

8:00 - 22 آذر 1402
کد خبر: ۴۷۴۷۸۶۵
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
تداوم سیاست حبس‌زدایی در دستگاه قضا/ ۳۵۰ زندانی در استان لرستان با دریافت پابند الکترونیک از زندان آزاد شدند
مرکز مراقبت الکترونیک زندان‌های استان لرستان از سال ۱۳۹۸ با ۳ دستگاه پابند الکترونیک فعالیت خود را آغاز کرد و در حال حاضر ۳۵۰ زندانی لرستانی از خدمات این مرکز استفاده می‌کنند.

خبرگزاری میزان_ استفاده از پابند‌های الکترونیک یکی از ابتکارات جدید قانون‌گذار در سال‌های اخیر بوده است که بر اساس آن افراد به جای حضور در زندان از دور مورد کنترل و نظارت قرار می‌گیرند و ادامه دوره محکومیت خود را در خارج از محدوده زندان سپری می‌کنند.

به گفته مسئولان این طرح در راستای کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها، کاهش آمار ارتکاب به جرم به واسطه قرارگیری و هم‌نشینی زندانیان کم‌خطر و محکومان مالی با زندانیان پرخطر  و سابقه‌دار همچون سارقان و بزهکاران حرفه‌ای و همچنین تسهیل روند مرخصی زندانیان در کشور اجرا و تاکنون نتایج خوبی را به دنبال داشته است.

بر اساس قانون همه زندانیان به شرط احراز صلاحیت و داشتن شرایط مدنظر قانون‌گذار می‌توانند از این تاسیس ارفاقی استفاده و به جای حضور در زندان دوره‌ای از محکومیت خود را در کنار خانواده و با حضور در اجتماع سپری کنند.

طرحی که اجرای آن از یک‌سو رضایت زندانیان را فراهم آورده است و از دیگر سو توانسته است تا حدودی یکی از دغدغه‌های مهم قوه قضاییه که همان کاهش جمعیت کیفری زندان‌هاست را محقق کند.

اداره کل زندان‌های استان لرستان نیز در اجرای این طرح اقدامات خوبی را انجام داده است که در این گزارش به آن می‌پردازیم.

۳۵۰ زندانی در استان لرستان از پابند الکترونیک استفاده می‌کنند

عبدالمجید کشوری مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان لرستان در گفت‌وگو با میزان با بیان اینکه مرکز مراقبت الکترونیک زندان‌های استان از سال ۱۳۹۸ با تعداد ۳ دستگاه پابند الکترونیک کار خود را آغاز کرده است گفت: در حال حاضر جمعیتی بالغ بر ۳۵۰ نفر تحت پوشش و نظارت این مرکز قرار دارند و از پابند الکترونیک استفاده می‌کنند.

وی افزود: از سال ۱۳۹۸ تاکنون تعداد هزار و ۳۰۶ نفر از سراسر استان از خدمات این مرکز بهره‌مند شده و با احکام صادره قضایی به زندان فرستاده نشدند یا از زندان خارج و تحت نظارت الکترونیک قرار گرفتند.

کشوری ادامه داد: در راستای اقدامات انجام شده، استان لرستان در سال ۱۴۰۱ رتبه برتر کشور را از نظر تعداد نفرات تحت پوشش به خود اختصاص داد و مورد تقدیر و تشکر مسئولین کشوری قرار گرفت.

تداوم سیاست حبس‌زدایی در زندان‌های لرستان/ ۳۵۰ زندانی لرستانی با دریافت پابند الکترونیک از زندان آزاد شدند

آزادی مشروط ۹۹ زندانی در لرستان

وی با اشاره به اینکه از ابتدای آغاز به کار مرکز مراقبت الکترونیک استان لرستان برای تعداد ۹۹ نفر آزادی مشروط صادر شده است تصریح کرد: همچنین برای ۱۱۷ نفر آزادی تعلیق و برای ۱۶۵ نفر نیز مرخصی منجر به آزادی صادر شده است.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی لرستان اضافه کرد: در این مدت همچنین ۳۲۲ نفر نیز مورد عفو کریمانه مقام معظم رهبری واقع شدند.

چه زندانیانی می‌توانند از پابند الکترونیک استفاده کنند؟

وی در رابطه با شرایط استفاده از پابند الکترونیک برای زندانیان گفت: افرادی که مجازات حبس آن‌ها یکی از درجات ۵، ۶، ۷ یا ۸ قانون مجازات اسلامی باشد به شرط نداشتن شاکی خصوصی و سابقه محکومیت می‌توانند تقاضای بهره‌مندی از این تاسیس حقوقی را داشته باشند.

کشوری خاطرنشان کرد: همچنین افرادی که حبس آن‌ها یکی از درجات،۲، ۳ یا ۴ باشد به شرط تحمل یک چهارم دوران حبس در زندان نیز می‌توانند تقاضای بهره‌مندی از این روش را داشته باشند که پس از اخذ تضمین قضایی جهت انجام سایر مراحل به مرکز معرفی می‌شوند.

نظارت و پایش شبانه‌روزی زندانیان از طریق مراکز کنترل

وی یادآور شد: نظارت مرکز بر افراد تحت پوشش شبانه‌روزی بوده و متقاضیان بر اساس محدوده تعیین شده توسط قاضی صادر کننده رای مورد نظارت و پایش قرار می‌گیرند.

مدیرکل زندان‌های استان لرستان اضافه کرد: در طول شبانه‌روز و به صورت ۲۴ ساعته هرگونه خروج زندانی از محدوده تعیین شده، عدم شارژ، وارد کردن آسیب به دستگاه و یا بازشدن قفل دستگاه به وسیله سیستم‌های تمام اتوماتیک توسط مرکز مورد رصد و کنترل قرار دارد.

تداوم سیاست حبس‌زدایی در زندان‌های لرستان/ ۳۵۰ زندانی لرستانی با دریافت پابند الکترونیک از زندان آزاد شدند

وی با تاکید بر اینکه ایجاد زندان سما (پابند الکترونیک) در راستای توسعه قضایی و استفاده از فناوری‌های روز و در اجرای سند تحول و تعالی قوه قضاییه در کشور اجرا شده است گفت: در این روش دستگاه قضایی تلاش می‌کند مرتکبین جرایمی که برابر قانون مجازات اسلامی از درجه اهمیت کمتری برخوردار هستند وارد زندان‌های بسته نشوند و نیز یکی از اهداف این طرح دفاع از کیان خانواده و استحکام‌بخشی به آن است که فرد متهم از خانواده و اجتماع جدا نشود، اما محدودیت تردد داشته باشد.

کشوری بیان کرد: همچنین با استفاده از این طرح آسیب‌های احتمالی ناشی از آثار حبس بر فرد زندانی نیز جلوگیری می‌شود و در عین حال از هزینه‌های آثار حبس بر دولت نیز کاسته خواهد شد.

آزادی و اشتغال به کار یک زندانی با تلاش اداره کل زندان‌های لرستان

یکی از زندانیانی که در حال حاضر از پابند الکترونیک استفاده می‌کند در گفتگو با میزان گفت: به دلیل شرکت در یک درگیری خانوادگی به ۹ ماه حبس محکوم شدم و پس از گذرندان ۳ ماه از مدت حبس باتوجه به اینکه شاکی خصوصی نداشتم پابند الکترونیک دریافت کردم و اکنون در خارج از زندان مشغول به کار هستم.

وی افزود: از طرف دادگستری استان جهت کار به یک فروشگاه مواد غذایی معرفی شدم و هم‌اکنون در این فروشگاه مشغول به کارم و حقوق ثابت دریافت می‌کنم.

این متهم ادامه داد: متاهل و دارای یک فرزند محصل هستم و خدا را شکر می‌کنم که استفاده از این پابند شامل حال من شد تا از زندان آزاد و مشغول به کار شوم تا برای امرار معاش همسر و فرزندم تلاش کنم.

وی می‌گوید: قبل از اینکه ناخواسته وارد این اتفاقات شوم به زندان بروم در یک مکانیکی خودرو کار می‌کردم که بعد از آزادی قبول نکردند دوباره به من کار بدهند.

طعم شیرین آزادی و زندگی دوباره پس از ۱۵ سال حبس

یکی دیگر از زندانیان استان لرستان که پابند الکترونیک دریافت کرده در گفتگو با میزان عنوان کرد: به اتهام حمل موادمخدر محکوم به ۲۵ سال حبس شدم و مدت ۱۵ سال در زندان بودم و حالا یک ماهی می‌شود که پابند دریافت کرده و از زندان خارج شدم.

وی افزود: در مدت ۱۵ سالی که در زندان بودم گاهی با مرخصی از زندان بیرون می‌آمدم، اما با توجه به اینکه چند سالی می‌شود که همسرم فوت کرده و ۲ فرزند ۲۱ و ۱۳ ساله دارم با دریافت این پابند خیلی از مشکلات من حل شده و حالا دیگر فرزندانم تنها نیستند.

وی با بیان اینکه در زمان حبس در زنبورستان زندان خرم‌آباد مشغول کار بودم و درآمد داشتم اظهار کرد: در حال حاضر که بر از زندان آزاد شدم ماهانه بخشی از تولید عسل این زنبورستان را به فروش می‌رسانم و ماهانه مبلغ ۴ میلیون تومان حقوق ثابت برای من واریز می‌شود.

این زندانی ادامه داد: در کنار این کار همراه برادرانم در پروژه‌های ساختمانی مشغول به کار بنایی و گچ‌کاری هستم و شکر خدا درآمد خوبی دارم.

وی اضافه کرد: از مسئولان زندان استان و قوه قضاییه تشکر می‌کنم که این پابند‌ها را در اختیار زندانیان قرار می‌دهند تا بتوانند با آزادی از زندان بخشی از اشتباهات گذشته خود را جبران و فرصت یک زندگی جدید را داشته باشند، چون اگر این پابند نبود من باید ۱۰ سال دیگر در زندان می‌ماندم و با این وضع که همسرم نیز فوت شده معلوم نبود چه بلایی سر فرزندانم می‌آمد.

تداوم سیاست حبس‌زدایی در زندان‌های لرستان/ ۳۵۰ زندانی لرستانی با دریافت پابند الکترونیک از زندان آزاد شدند

بر اساس این گزارش استفاده از ظرفیت فناوری‌های نوین در رسیدگی به پرونده‌ها و اجرای احکام قضایی یکی از اقدامات ارزشمند قوه قضاییه بوده است که علاوه بر تحقق اهداف مدنظر دستگاه قضایی موجب رضایت و خوشنودی مراجعان به این دستگاه شده است.

در این میان توجه و تلاش قضات برای استفاده از این ظرفیت‌ها همچون استفاده از پابند الکترونیک و صدور مجازات‌های جایگزین حبس با در نظر گرفتن شرایط اجتماعی متهم و مراحل پرونده می‌تواند دستگاه قضایی را در تحقق هرچه بهتر اهداف سند تحول و تعالی قوه قضاییه یاری کند.

موضوعی که نیازمند فراهم شدن زمینه‌ها و زیرساخت‌های لازم و البته نگاه ویژه قضات و مدیران قضایی استان‌هاست.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *