بخش چهارم گزارش گزارشگر ویژه سازمان ملل درباره آمریکا|

نژادپرستی در سیستم بهداشتی و غذایی آمریکا؛ «باتلاق‌ها و بیابان‌های غذایی» برای اقلیت‌ها در جریان است

7:45 - 20 آذر 1402
کد خبر: ۴۷۴۷۳۹۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
نژادپرستی در سیستم بهداشتی و غذایی آمریکا؛ «باتلاق‌ها و بیابان‌های غذایی» برای اقلیت‌ها در جریان است
نژادپرستی نظام‌مند در بخش‌هایی مانند بهداشت و درمان و سیستم غذای آمریکا، پیامدهای بسیاری را برای گروه‌های به‌حاشیه رانده شده و اقلیت‌های نژادی به همراه داشته است.

خبرگزاری میزان - «اشوینی کی.پی»، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد اشکال معاصر نژادپرستی، تبعیض نژادی، بیگانه‌هراسی و عدم تحمل مرتبط، دیدار ۱۴ روزه‌ای از روز ۳۱ اکتبر تا ۱۴ نوامبر (۹ تا ۲۳ آبان) از آمریکا داشته است.

این گزارشگر ویژه سازمان ملل در پی دیدار ۲ هفته‌ای خود، بیانیه‌ای را منتشر کرد.

برای مشاهده بخش نخست گزارش گزارشگر ویژه سازمان ملل درباره آمریکا اینجا کلیک کنید.

برای مشاهده بخش دوم گزارش گزارشگر ویژه سازمان ملل درباره آمریکا اینجا کلیک کنید.

برای مشاهده بخش سوم گزارش گزارشگر ویژه سازمان ملل درباره آمریکا اینجا کلیک کنید.

سیستم‌های غذایی تبعیض‌آمیز

کسانی که از گروه‌های نژادی و قومی هستند، از جمله سیاه‌پوستان، لاتین‌تبار‌ها و مردم بومی، ناامنی غذایی را با نرخ‌های نامتناسب نسبت به بقیه جمعیت آمریکا تجربه می‌کنند. 

اشوینی در گزارش خود می‌گوید: افراد زیادی را ملاقات کردم که از «باتلاق‌های غذایی» صحبت کردند؛ مناطق جغرافیایی که در آن‌ها تنها مواد غذایی بی‌کیفیت در دسترس است و «بیابان‌های غذا»، مناطقی که در آن غذا در دسترس نیست.

گزارشگر سازمان ملل، اظهار کرد: براساس اطلاعاتی که من دریافت کردم، مناطقی که در آن گروه‌های به حاشیه رانده‌شده نژادی زندگی و کار می‌کنند، به‌طور نامتناسبی باتلاق‌های غذا و بیابان‌های غذایی هستند و افراد از گروه‌های نژادی به‌حاشیه رانده شده نیز بیشتر احتمال دارد که اثرات مضر آن را تجربه کنند.

سیاست‌های شکست خورده کمک غذایی و نژادپرستی نظا‌م‌مند که در سیستم غذایی ایجاد شده است، مبتنی بر تملک و استفاده تبعیض‌آمیز زمین، نیروی کار استثمارگرانه و وابستگی غذایی شرکت‌هاست.

گزارشگر سازمان ملل، بیان کرد: درباره چنین روندهایی، من اطلاعاتی درباره استثمار شدید کارگران مهاجری که تحت ویزای H۲A کار‌های کشاورزی انجام می‌دهند، محرومیت کشاورزان سیاه‌پوست از حمایت فدرال و شکاف‌ها و ضعف‌های موجود دریافت کردم و در گزارش خود به شورای حقوق بشر بیشتر توضیح خواهم داد.

مظاهر متعدد نژادپرستی نظام‌مند در سیستم غذایی آمریکا و همچنین الگو‌های نابرابر نژادی، ناامنی غذایی ناشی از آن با ممنوعیت همه اشکال تبعیض نژادی و همچنین سایر استاندارد‌های حقوق بشر از جمله اعلامیه جهانی حقوق بشر در تضاد است. 

وی افزود: من توصیه می‌کنم که دولت آمریکا برای رسیدگی به سیستم‌های غذایی تبعیض‌آمیز نژادی و تأثیر آنها، از جمله نابرابری‌های نژادی در ناامنی غذایی، اقدام فوری انجام دهد، چنین اقداماتی باید شامل تصویب یک طرح ملی مبتنی بر حقوق برای پایان دادن به گرسنگی بر اساس مشارکت معنادار با جوامعی باشد که بیشترین آسیب را دیده‌اند.

اشوینی، گفت: من نگران ناامنی غذایی و فقدان حاکمیت غذایی مردم بومی هستم، به دلیل سلب مالکیت از سرزمین خود، محرومیت از حق تعیین سرنوشت و تخریب شیوه‌های فرهنگی سنتی آنها؛ همچنین خواهان دوبرابر شدن مجدد تلاش‌ها برای تضمین ارتقا و حمایت از حقوق مردمان بومی در رابطه با زمین، سرزمین و طبیعت هستم.

مراقبت‌های بهداشتی ناعادلانه و پیامد‌های بهداشتی

نرخ نابرابر نژادی و مرگ‌ومیر ناشی از کرونا، نژادپرستی نظام‌مند را در سیستم مراقبت‌های بهداشتی آمریکا آشکار کرد.

این کارشناس سازمان ملل، می‌گوید: در طول بازدید خود، شنیدم که این موضوع تا چه حد نژادی و قومیتی است؛ گروه‌های اقلیت در سراسر آمریکا، در مقایسه با سفیدپوستان، نرخ بالاتری از بیماری و مرگ را در طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها، از جمله دیابت، فشار خون بالا، چاقی، آسم و بیماری‌های قلبی تجربه می‌کنند.

این پیامد‌های سلامتی به وسیله اشکال مختلف نژادپرستی نظام‌مند، از جمله مسائل مربوط به دسترسی به غذای با کیفیت، همان‌طور که در بالا توضیح داده شد، دسترسی به خدمات مراقبت‌های بهداشتی و نژادپرستی و سوگیری ناخودآگاه در بین ارائه دهندگان خدمات بهداشتی تعیین می‌شود.

گزارش‌های زیادی در مورد نبود دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی در میان گروه‌های نژادی و قومی به دلیل کمبود امکانات، به‌ویژه در مناطق روستایی وجود دارد.

پوشش بیمه درمانی ناعادلانه نژادی است و خلأ‌های موجود در مقررات بیمه وجود دارد؛ اطلاعات در مورد تفاوت‌های نژادی در دسترسی به خدمات بهداشت روان نگران‌کننده هستند.

اشوینی، بیان کرد: من عمیقا از تأثیر ناعادلانه نژادی بحران مرگ‌‎ومیر مادران و تصمیم دادگاه عالی آمریکا در مورد سازمان بهداشت زنان نگران هستم؛ این موضوع تکان‌دهنده است.

زنان، به‌ویژه زنان سیاه‌پوست و بومی، نمی‌توانند با خیال راحت فرزندی در سیستم مراقبت‌های بهداشتی آمریکا داشته باشند.

خشونت تسلیحاتی آمریکا

گزارشگر ویژه سازمان ملل در زمینه بحران خشونت تسلیحاتی در آمریکا، گفت: من عمیقا نگران میزان بالا و رو به رشد مرگ و جراحت‌های ناشی از سلاح و تأثیر ناهمگون چنین فجایعی بر سیاه‌پوستان، مردمان بومی و جوامع لاتین‌تبار، از جمله کودکان و جوانان از چنین گروه‌هایی هستم.

احتمال مرگ کودکان و نوجوانان سیاه‌پوست بر اثر قتل با سلاح ۱۴ برابر بیشتر از همتایان سفیدپوست خود است.

چنین خشونتی، ساختار جوامع را ویران می‌کند و به آسیب‌های ثانویه گسترده منجر می‌شود، زیرا افراد بدون دلیل اعضای خانواده، دوستان و همسالان خود را از دست می‌دهند.

شوکه‌کننده است که صدمات ناشی از سلاح گرم، که کاملا قابل پیشگیری است، علت اصلی مرگ کودکان در آمریکا در سال ۲۰۲۲ بوده است. 

تأثیر نامتناسب خشونت با سلاح بر کودکان از گروه‌های به‌حاشیه رانده شده نژادی، یکی دیگر از مظاهر غم‌انگیز روشی است که جامعه آمریکا به طور نظام‌مند تعصب «بزرگسالی» را برای کودکان گروه‌های به‌حاشیه رانده شده نژادی اعمال می‌کند.

این مقام سازمان ملل، افزود: من تصور می‌کنم بسیاری از دلایل اصلی خشونت با سلاح که بر گروه‌های نژادی و قومی تأثیر می‌گذارد اغلب در نژادپرستی نظام‌مند نهفته است؛ من در دیترویت درباره چگونگی روند‌های اجتماعی از جمله غم و اندوه پردازش‌نشده و آسیب ناشی از تلفات نامتناسب در طول همه‌گیری کرونا، آسیب بین‌نسلی، مصرف مواد مخدر ناشی از طرد اجتماعی و فقدان گزینه‌های درمانی که به وسیله نژاد تعیین می‌شود و فقدان شرایط اجتماعی را شنیدم.

فرصت‌های اقتصادی ناشی از سرمایه‌گذاری نکردن پایدار جامعه، به الگو‌های فعلی خشونت با سلاح کمک می‌کند و ناکامی دولت آمریکا در کنترل مؤثر سلاح گرم و منافع تجاری مهم صنعت سلاح گرم نیز باید به‌عنوان دلایل اصلی مورد تایید قرار بگیرد.

گزارشگر سازمان ملل در بخشی دیگر گفت: من از قانون جوامع امن‌تر دو حزبی در سال ۲۰۲۲ و ایجاد یک دفتر فدرال برای پیشگیری از خشونت با سلاح در سپتامبر ۲۰۲۳ و همچنین تلاش‌های برخی ایالت‌ها از جمله میشیگان برای رسیدگی به آسیب‌های ناشی از سلاح استقبال می‌کنم و از مقام‌های فدرال و ایالتی می‌خواهم که خشونت‌های تسلیحاتی را به شیوه‌ای جامع و آگاهانه از آسیب‌های روانی بررسی و در رسیدگی به علل ریشه‌ای برای جلوگیری از تلفات مداوم سرمایه‌گذاری کنند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *