آنچه در جلسه شورای اسلامی شهر تهران گذشت؛ از ممنوعیت تبلیغات نمایشگاه بین‌المللی تهران در فضا‌های شهری تا لزوم انتشار نقشه مناسب‌سازی معابر شهری

14:23 - 23 مهر 1402
کد خبر: ۴۷۳۹۳۲۰
آنچه در جلسه شورای اسلامی شهر تهران گذشت؛ از ممنوعیت تبلیغات نمایشگاه بین‌المللی تهران در فضا‌های شهری تا لزوم انتشار نقشه مناسب‌سازی معابر شهری
آنچه در یک‌صد و هشتاد و سومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران گذشت را در این گزارش مرور خواهیم کرد.

خبرگزاری میزان- یکصد و هشتاد و سومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران صبح امروز یکشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۲ برگزار شد.

مهدی چمران در حاشیه این جلسه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه سفر شهردار تهران به چین با موضوع تخصصی انجام می‌شود، گفت: رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل در این سفر حضور خواهد داشت.

چمران با اشاره به بازدید از روند ساخت ۷۹۱ واگن در چین ادامه داد: پروژه‌های حمل و نقل و ساختمان‌سازی نیز مورد بازدید قرار خواهد گرفت.

وی همچنین با اشاره به موضوع حریم تهران گفت: بر اساس قانون تبدیل روستا به شهر تنها باید به صورت منفصل به شهر تهران باشد و استانداری و وزارت کشور و دیگر دستگاه‌ها در زمان تصویب این قانون حضور داشتند و آن را امضا کردند.  

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وضعیت غزه و فلسطین، یادآوری کرد: آمریکا از رژیم کودک کش و جنایت کش حمایت می‌کند که این دردآور و زجرآور است؛ فرانسه و انگلیس اعلام کردند که نباید به سود فلسطین راهپیمایی انجام شود و نام آن را آزادی عقیده و بیان گذاشته اند.

شهرداری تهران نقشه ۲۰۰ کیلومتر مناسب‌سازی معابر شهری برای معلولان را منتشر کند

سوده نجفی، عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران نیز طی تذکری با اشاره به عملیات "طوفان‌الاقصی" اظهار داشت: اقدام شجاعانه جوانان فلسطینی در طراحی هوشمند عملیات "طوفان‌الاقصی" که منجر به شکست غیر قابل ترمیم نظامی و امنیتی علیه رژیم صهیونیستی شد؛ قدرت پوشالی امنیتی و اطلاعاتی اسرائیل را برای جهانیان نمایان کرد به گونه‌ای که به ناچار برخی از متحدان غربی آن به ویژه آمریکا برای لاپوشانی این شکست تاریخی کمک نظامی اعزام کردند.  

وی گفت: رژیم صهیونیستی باید بداند که با ادامه ظلم و جنایت علیه مردم مظلوم فلسطین منتظر یک طوفان سهمگین‌تری این بار از سوی جهان اسلام باشد.

نجفی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در مراسم مشترک دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه‌های افسری نیرو‌های مسلح گفت: کشتار زن، مرد، کودک، هتک حرمت به مسجدالاقصی، بمباران پی در پی منازل مسکونی در غزه، قطع آب و برق و گاز، جلوگیری از کمک‌های غذایی و بهداشتی در هیچ دین و آیینی پذیرفتنی نیست.  

عضو شورای اسلامی شهر تهران تأکید کرد: انتظار می‌رود با موضع گیری و واکنش درست انسانی و دینی از سوی هم‌وطنان نسبت به موضوع فلسطین به دور از قرار گرفتن در بازی رسانه‌ای غرب و ارتباط دادن غلط آن با برخی از مسائل داخل کشور در کنار مردم مظلوم فلسطین که بیش از ۷۰۰ کودک و ۴۰۰ زن را در این چند روز اخیر با حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی از دست دادند، بایستیم.

نجفی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به روز جهانی عصای سفید افزود: توجه به نیاز‌های معلولین، سالمندان و نابینایان در طراحی و مناسب سازی معابر و محیط‌های شهری حق این عزیزان است و بر اساس قانون حمایت از حقوق معلولان، وظایف شهرداری‌ها مشخص و به صراحت بیان شده است لذا از شهردار تهران میخواهم به جد نسبت به وظایف خود در مواد ۴-۵-۸-۱۵ و ۲۰ قانون حمایت از حقوق معلولان پیگیری‌های لازم را انجام دهد.

وی ادامه داد: همچنین از شهردار تهران می‌خواهم در راستای ایجاد فرصت‌های شغلی برای افراد دارای معلولیت مندرج در ماده ۱۱ قانون معلولان نسبت به اختصاص ۳۰ درصد از پست‌های سازمانی اپراتور تلفن، متصدی دفتری و ماشین نویسی دستگاهها، شرکت‌های دولتی و نهاد‌های عمومی به افراد نابینا و کم بینا و افراد دارای معلولیت جسمی، حرکتی اقدام کند.

رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران گفت: شهرداری تهران در ماه‌های گذشته در برخی از تبلیغات عملکردی خود مدعی مناسب سازی ۲۰۰ کیلومتر معبر و فضای عمومی برای معلولان شده بود که با بررسی‌های صورت گرفته این موضوع در سطح شهر قابل مشاهده نمی‌باشد؛ لذا از شهردار تهران می‌خواهم نقشه مناسب‌سازی معابر شهری را در سایت شهرداری به نمایش بگذارد و محدوده‌ها را مشخص کند تا صحت ماجرا راستی‌آزمایی شود و همچنین گزارشی از مناسب سازی معابر برای معلولین را به شورای شهر ارائه کند.

شورای شهر تهران پرچم‌دار حقوق عامه و حقوق شهروندی است

مهدی اقراریان، رئیس کمیته نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران نیز با تأکید بر اینکه شورای شهر تهران پرچم دار حقوق عامه و حقوق شهروندی است، گفت: ما با افتخار در مساجد حاضر می‌شویم تا شنونده مسائل شهروندان باشیم مضافاً بر اینکه این سنت و رویه تمام اعضاست؛ ما بر اساس وظایف قانونی خود شرایط و بستر مناسب را برای شنیده شدن صدای مردم فراهم خواهیم کرد ضمن آنکه ما افتخار داشتیم تا در مسیراقدام خوبی که قوه قضاییه آغاز کرده بود؛ بپیوندیم.

اقراریان با تأکید بر اینکه تمام شهرداران مناطق پرچم دار پاسخگویی به شهروندان بودند و این پاسخگویی مدال درخشانی است که شورای ششم بر سینه خود دارد؛ یادآور شد: در دوره چهارم مدیریت شهری یکی از مصوبات شورا، منشور حقوق شهروندی بود. در سال سوم فعالیت‌های شورا خود و اعضا و مدیران مجموعه مدیریت شهری را به این مصوبه ارجاع می‌دهم که ۱۸ بند دارد.

رئیس کمیته نظارت و حقوقی شورا با اعلام اینکه شهروندان حق دارند از طریق نظارت همگانی و دسترسی به مسئولان شهری و دریافت اطلاعات به روز در خصوص نحوه مدیریت شهری در جهت ارتقاء سطح سلامت مدیریت شهری همکاری کنند؛ گفت: شهروندان حق دارند که از شبکه حمل و نقل عمومی در دسترس، سریع و امن بهره‌مند شوند و این به معنای میثاق بین ما و شهروندان است و ما وظیفه مطالبه گری قانونی این حقوق را داریم.

انتصاب‌ها در شهرداری حق شهردار است؛ ضرورت ایجاد انگیزه در کارمندان شهرداری

در ادامه جلسه نرجس سلیمانی رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران گفت: بر اساس آنچه شهرداری اعلام کرده به صورت آماری ۹۲ درصد انتصابات از داخل شهرداری است و اگر ۸۰۰ پست مدیریتی داشته باشیم شهرداری پذیرفته که ۶۴ نفر از مدیران از بیرون از مجموعه به کار گرفته شده اند که معادل هشت درصد خواهد بود.

وی افزود: تغییرات مداوم و پی در پی در مدیریت نشان می‌دهد که این هماهنگی مورد انتظار در سطح عالی نبوده است. ۲۰ ماه بیشتر از عمر مدیریت شهری فعلی نمانده و نمی‌توان چند هندوانه را به دست یک نفر سپرد.

سلیمانی با بیان اینکه کسی به توانمندی آقای هرمزی شکی ندارد، یادآور شد: مگر در شهرداری قحط الرجال است که چند جایگاه مدیریتی را به یک نفر سپرده اند؛ در حالیکه مدیرانی یا صادر شده و یا در جایگاه‌های بی ربط فریز شده اند. آیا برای سرپرستی چند روزه، یک فرد متخصص و قابل اعتماد وجود نداشته که مسئولیت به او واگذار شود؟

وی ادامه داد: اگر به سرمایه‌های انسانی توجه نکنیم بازخورد آن را در بین مردم خواهیم دید؛ امور را کارشناسان انجام می‌دهند و اگر آن‌ها را در شرایطی قرار دهیم که ناامید شوند، عملکرد خود را در سطح شهر نشان خواهد داد. به ویژه در حوزه حمل و نقل که هر تصمیمی می‌تواند در زندگی ۱۰ میلیون نفر اثرگذار باشد. چطور یک نفر می‌تواند به چندین حوزه تسلط داشته باشد.

سلیمانی تأکید کرد: بنده می‌دانم این انتصابات، اشکال قانونی ندارد و شهردار حق دارد که خود انتخاب کند، اما انتظار داریم نگاه خود را به این مسئله تغییر دهد.

تبلیغات نمایشگاه بین‌المللی تهران در فضا‌های شهری ممنوع شد

در این جلسه مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران در جریان بررسی طرح یک فوریتی پیرامون وضعیت نمایشگاه بین‌المللی تهران، با بیان اینکه بر اساس این طرح هرگونه تبلیغات در فضا‌های شهری در رابطه با برگزاری نمایشگاه‌ها در نمایشگاه بین المللی ممنوع است، اظهار کرد: سازمان زیباسازی باید مکاتبات لازم را در این خصوص با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام دهد و نتایج آن را به شورا ارائه کند.

وی با بیان اینکه از تاریخ ابلاغ این مصوبه، شهرداری تهران مجاز نیست هیچ گونه رویداد، برپایی غرفه یا نمایشگاهی را در محل نمایشگاه بین المللی تهران در خیابان سئول برگزار کند، یادآور شد: شهرداری تهران موظف است مصوبات قبلی شورا را در این خصوص مجدانه پیگیری کند.

چمران گفت: ریختن زباله مقابل نمایشگاه، تشکیل دیوار انسانی توسط سازمان‌های مردم نهاد و حتی خوابیدن مقابل نمایشگاه از جمله اقدامات برخوردی برای مقابله با برگزاری نمایشگاه‌ها خواهد بود.

سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران نیز گفت: در بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها تکالیفی برای شهرداری تهران مشخص شده است و در این قانون گفته شده شهرداری تهران باید با مواردی که موجب از بین رفتن سلامت شهروندان می‌شود برخورد کند.

وی ادامه داد: مطابق با همین قانون شهرداری این اختیار را دارد که با مواردی که امنیت و سلامت شهروندان را به مخاطره می‌اندازد برخورد کند و نمایشگاه بین المللی مصداق بارز به خطر افتادن سلامت مردم است.

تشکری هاشمی با تاکید بر تصمیم گیری رصریح در این موضوع، تأکید کرد: مسدود کردن تمام ورودی‌ها به این ساختمان غیرقانونی و مزاحم باید دنبال شود؛ از سویی دیگر نیز ممنوعیت برگزاری و کمک‌های مادی و معنوی به غرفه‌های حاضر در نمایشگاه بین المللی و مصلی اعمال شود.

علی اصغر قائمی عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با بیان اینکه شورا برای اولین بار در سال ۱۳۷۹ برای برگزاری نمایشگاه در محل دائمی نمایشگاه بین المللی ورود کرده است، خاطرنشان کرد: بار دیگر نیز در سال ۱۳۸۳ این ورود صورت گرفته است.

ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با اشاره به موضوع حریم پایتخت، اظهار کرد: شورا باید اعمال اراده مردم را هم در این موضوع و هم در خصوص نمایشگاه پیگیری کند. اعضای شورا به هیچ عنوان در هیچ نمایشگاهی که در سئول برگزار می‌شود، شرکت نکنند.

سید محمد آقامیری رئیس کمیته عمران شورا با بیان اینکه حریم راه آهن نیز باید تعیین تکلیف شود، تأکید کرد: نمایشگاه بین المللی بیش از ۳۲ هزار میلیارد تومان به شهرداری بدهکار است و می‌توانیم این قبض را در اختیار رسانه‌ها قرار دهیم.

محمد آخوندی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه نیز گفت: پیشنهاد ما این است که طرح به صورت دوفوریتی به تصویب برسد؛ چراکه نیاز به بررسی خاصی ندارد و انتظار داریم به صورت دو فوریت تصویب شود.

مهدی عباسی رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران با بیان اینکه منطقه سه می‌تواند پروژه‌هایی را کنار نمایشگاه تعریف و اجرایی کند، یادآور شد: ما برای اجرای پروژه‌ها بخشی از فضا‌های شهری را مسدود می‌کنیم و نمایشگاه نیز برای اجرای طرح‌ها مسدود شود.

مهدی اقراریان رئیس کمیته حقوقی شورا نیز تأکید کرد: ضمن اعمال بند ۲۰ ماده ۵۵ باید حداکثر یک ماه پس از تصویب این مصوبه، گزارشات اقدامات صورت گرفته در این زمینه ارائه شود.

احمد صادقی رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورا در ادامه این جلسه با اشاره به برگزاری نمایشگاه کتاب در مصلی امام و تبعات ترافیکی این رویداد، تأکید کرد: علاوه بر نمایشگاه بین المللی، تمامی نمایشگاه‌های مورد تأیید معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری نیز در دستور بررسی قرار بگیرد.

گفتنی است بر اساس پیشنهاد آخوندی و با حداکثر آراء موافق طرح ممنوعیت تبلیغات نمایشگاه بین المللی در فضا‌های شهری، به دو فوریت تبدیل و تصویب شد.

انتهای پیام/

 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *