جنایت جنگی در غزه؛ استفاده رژیم صهیونیستی از گرسنگی به‌عنوان سلاحی برای مجازات جمعی

12:35 - 19 مهر 1402
کد خبر: ۴۷۳۸۷۶۷
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
جنایت جنگی در غزه؛ استفاده رژیم صهیونیستی از گرسنگی به‌عنوان سلاحی برای مجازات جمعی
تداوم بدترین جنایت‌های بشری رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه، این منطقه تحت محاصره را به سمت یک فاجعه بشردوستانه سوق می‌دهد.

خبرگزاری میزان – نوار غزه، سرزمین ۱۴۰ مایل مربعی فلسطینی که ۲.۳ میلیون نفر جمعیت را در خود جای داده، طی روز‌های اخیر پس از ۱۶ سال محاصره هوایی، زمینی و دریایی، از سوی رژیم صهیونیستی با محاصره کامل مواجه شد.

اکنون غزه که در مجامع حقوق بشری بین‌المللی به‌عنوان بزرگ‌ترین زندان روباز جهان یا به‌عنوان منطقه دچار یکی از بدترین بحران‌های بشردوستانه جهان شناخته می‌شود، از دسترسی به منابع ضروری نیز محروم شده است.

در واقع، رژیم صهیونیستی در پی شکست نظامی، اطلاعاتی و امنیتی در برابر پاسخ طوفانی مقاومت فلسطین به جنایت‌های روبه‌رشد خود، کانون جنایت‌های چند دهه‌ای خود علیه فلسطینی‌ها را به غزه منتقل و متمرکز کرده است.

در جریان تهاجم ۱۱ روزه رژیم صهیونیستی به نوار غزه در سال ۲۰۲۱، «آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل، شرایط کودکان در نوار غزه را «جهنم روی زمین» توصیف کرد.

به صدا درآمدن زنگ‌های هشدار

غزه تا پیش از اعمال محاصره کامل در بحرانی بشردوستانه قرار داشت؛ براساس اعلام سازمان‌های بشردوستانه، بیش از نیمی از ساکنان غزه تا پیش از محاصره کامل از امنیت غذایی رنج می‌بردند و زیر خط فقر زندگی می‌کردند؛ ۸۰ درصد از ساکنان این منطقه به‌عنوان یکی از متراکم‌ترین مناطق جهان به دریافت کمک‌های بشردوستانه نیاز داشتند؛ محاصره ۱۶ ساله محدودیت‌های شدیدی را برای دسترسی ساکنان غزه به آب آشامیدنی سالم، تحرک و استفاده از برق در غزه ایجاد کرده بود.

محاصره کامل برای این منطقه به معنای قطع دسترسی به منابع ضروری زندگی است؛ موضوعی که نگرانی‌های جدی را درباره سرنوشت ساکنان غزه که نیمی از جمعیت آن کودکان هستند، رقم زده است.

این نگرانی‌ها زمانی تشدید شد که اتحادیه اروپا کمک‌های بشردوستانه خود به فلسطین را به حالت تعلیق درآورد.

برنامه جهانی غذای سازمان ملل در توصیف شرایط غزه پس از اعمال محاصره کامل از سوی رژیم صهیونیستی اعلام کرد که وضعیت غزه فاجعه‎بار است و ذخایر این آژانس به‎زودی تمام می‎شود.

در حال حاضر، برنامه جهانی غذا نان و غذای کنسرو شده را به افرادی که در مدارس «آنروا»، آژانس امداد و کار سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (UNRWA) پناه گرفته‌اند، می‌رساند.

آنروا اعلام کرد که تقریبا ۱۹۰ هزار نفر در غزه آواره شده‌اند و انتظار می‌رود با ادامه خشونت‌ها تعداد این افراد افزایش یابد.

براساس اعلام آنروا، مراکز توزیع غذای سازمان ملل در غزه نیز به اجبار بسته شده‌اند، به این معنی که بسیاری از غیرنظامیان در این منطقه جیره غذایی این هفته را دریافت نکرده‌اند.

وزارت بهداشت فلسطین روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که برق کافی برای راه‌اندازی سیستم مراقبت‌های بهداشتی وجود ندارد و هفت بیمارستان و مرکز بهداشتی این منطقه هدف قرار گرفته و آسیب دیدند.

این وزارتخانه خواستار ایجاد یک کریدور ایمن برای اطمینان از ورود کمک‌های پزشکی فوری به بیمارستان‌های غزه شده است.

از سوی دیگر، «استفان دوجاریک»، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل، گفت: در حال حاضر، نیروگاه غزه تنها منبع برق است و ممکن است ظرف چند روز سوخت آن تمام شود.

جنایت جنگی در غزه در جریان است

بحران بشردوستانه غزه اکنون به یک فاجعه بشردوستانه تبدیل شده است؛ آب، برق و غذای ساکنان تحت محاصره غزه قطع شده است و ساکنان غزه جای امنی برای پناه گرفتن ندارند.

۲ گذرگاهی که رژیم صهیونیستی از طریق آن‌ها حرکت ساکنان غزه به اراضی اشغالی را کنترل می‌کند، گذرگاه رفح به‌عنوان یکی از کریدور‌های ورود کالاها، موادغذایی و سوخت و همه ایست بازرسی‌های بین کرانه باختری و نوار غزه بسته شده‌اند.

دیده‌بان حقوق بشر از محاصره کامل غزه به عنوان مجازات دسته‌جمعی و جنایت جنگی یاد کرد؛ به گفته وی، قتل عمدی غیرنظامیان، گروگان‌گیری و مجازات دسته‌جمعی جنایت‌های شنیعی هستند که هیچ توجیهی ندارند؛ حملات غیرقانونی و سرکوب سیستماتیک منطقه که دهه‌ها ادامه داشته، تا زمانی که حقوق بشر و مسئولیت‌پذیری نادیده گرفته شود، ادامه خواهد داشت.

مدیر منطقه‌ای دیده‌بان حقوق بشر ضمن نفرت‌انگیز خوانده تصمیم اظهارات «یوآف گالانت»، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی، این رژیم را متهم به استفاده از گرسنگی به‌عنوان سلاح جنگی متهم کرد.

دبیرکل گروه کمک‌رسانی شورای پناهندگان نروژ هشدار داد که محاصره کامل غزه برای ساکنان غزه یک فاجعه مطلق خواهد بود.

وی تاکید کرد: تردیدی وجود ندارد که مجازات دسته‌جمعی نقض قوانین بین‌المللی است و زمانی که منجر به مرگ کودکان مجروح در بیمارستان‌ها به دلیل کمبود انرژی، برق و تجهیزات شود، می‌تواند جنایت جنگی باشد.

کارشناسان تاکید دارند که در صورت تهاجم زمینی رژیم صهیونیستی به نوار غزه، وضعیت بشردوستانه در این منطقه به‌طرز چشمگیری بدتر می‌شود.

شرایط نشان می‌دهند که وخامت اوضاع بشردوستانه در غزه در پی محاصره کامل که از آن به‌عنوان مجازات دسته‌جمعی یاد می‌شود، به شکل تصاعدی بدتر می‌شود.

براساس اساسنامه سازمان ملل، مجازات دسته‌جمعی غیرنظامیان جنایت جنگی تلقی می‌شود.

کارشناسان حقوقی این سوال را مطرح کرده‌اند که آیا اقدام‌های رژیم صهیونیستی می‌تواند از سوی دادگاه کیفری بین‌المللی به عنوان جنایت جنگی تلقی شود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *