نقض حقوق بشری زندانیان در بحرین زیر چتر حمایت مدعیان غربی

14:22 - 14 شهريور 1402
کد خبر: ۴۷۳۳۰۴۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
نقض حقوق بشری زندانیان در بحرین زیر چتر حمایت مدعیان غربی
نقض حقوق بشر در زندان‌های بحرین زیر چتر حمایت مدعیان غربی حقوق بشر از این کشور ادامه دارد.

خبرگزاری میزان – بحرین دارای یکی از بالاترین نرخ‌های سرانه زندانیان در منطقه است و تعداد افراد پشت میله‌های زندان در این کشور ۳ هزار و ۸۰۰ نفر تخمین زده می‌شود؛ براساس تخمین موسسه حقوق و دموکراسی بحرین، هزار و ۲۰۰ زندانی عقیدتی در بحرین وجود دارد.

بحرین، کشور واقع در حاشیه خلیج فارس در زمینه نقض حقوق بشر زندانیان با حامیان غربی خود در زمینه بازداشت‌های ناعادلانه و بی‌توجهی به شرایط نامناسب زندان‌ها رقابت می‌کند و شانه به شانه رژیم صهیونیستی در نقض حقوق اسرای فلسطینی از طریق سهل‌انگاری پزشکی حرکت می‌کند.

به گزارش «گاردین، الجزیره و وب‌سایت دیده‌بان حقوق بشر»، اصلی‌ترین رویکرد ناقض حقوق بشری بحرین در زندان‌های این کشور، فعالان حقوق بشری هستند.

وضعیت نقض حقوق بشر در زندان‌های بحرین

الف) اعتصاب غذا

اعتصاب غذا روش اعتراضی است که در زندان‌های بحرین به گستردگی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ عمده کسانی که دست به اعتصاب غذا می‌زنند، زندانیان عقیدتی هستند که ناعادلانه بازداشت و محاکمه شده و در شرایط بدی دوران حبس را می‌گذرانند.

براساس اعلام موسسه حقوق و دموکراسی بحرین، تا ۳۰ آگوست ۲۰۲۳ بیش از ۸۰۰ زندانی بحرینی در اعتصاب غذا بودند.

در هفتم آگوست سال جاری، بیش از ۴۰۰ زندانی در بزرگ‌ترین زندان بحرین یعنی زندان «جو» در اعتراض به شرایط بد بازداشت و محرومیت از مراقبت‌های پزشکی دست به اعتصاب زدند.

زندانیان بحرینی با مشاهده بی‌توجهی رسمی به خواسته‌های خود به‌صورت فردی یا دسته‌جمعی دست به اعتصاب غذا می‌زنند؛ «حسن مشیمع»، زندانی بحرینی است که ۲ سال گذشته در اعتصاب غذای جامد بوده است.

«مشیمع» در مرکز بهداشت زندان نگهداری می‌شود.

ب) رفتار‌ها با زندانیان

براساس گزارش‌های موجود، مقام‌های زندان‌ها در بحرین، زندانیان را به‌صورت مکرر در معرض رفتار‌های خشونت آمیزی قرار می‌دهند.

یکی از این رفتار‌ها محبوس کردن زندانیان در سلول‌ها به مدت ۲۳ ساعت در شبانه‌روز است.

حبس طولانی‌مدت در سلول‌های انفرادی از دیگر رفتار‌های ناقض حقوق بشری است که در زندان‌های بحرین رخ می‌دهند.

ج) محروم‌سازی از مراقبت‌های بهداشتی

مقام‌های زندان‌های بحرین به شکل هدفمندی زندانیان را از دسترسی به مراقبت‌ها و امکانات بهداشتی و پزشکی محروم می‌کنند.

د) سهل‌انگاری پزشکی

روند فزاینده سهل‌انگاری پزشکی در زندان‌های بحرین همچنان ادامه دارد و قربانی می‌گیرد؛ این امر به نگرانی‌های جدی منجر شده است.

جدیدترین گزارش دیده‌بان حقوق بشر درباره نقض حقوق زندانیان در بحرین

دیده‌بان حقوق بشر در جدیدترین گزارش خود در نخستین روز ماه سپتامبر سال جاری درباره وضعیت زندانیان در بحرین، خواستار رفتار انسانی با زندانیان در این کشور شد.

پژوهشگر دیده‌بان حقوق بشر در بحرین می‌گوید: بسیاری از زندانیان جاو پس از محاکمه‌های به‌شدت ناعادلانه سال‌ها آزار و اذیت در بازداشت را تجربه کردند.

دیده‌بان حقوق بشر در گزارش خود تاکید کرده است که مقام‌های بحرینی براساس قوانین بین‌المللی موظفند با همه زندانیان رفتاری انسانی داشته و با آن‌ها با انسانیت و احترام رفتار کنند.

این گزارش همچنین آورده است که حداقل قوانین استاندارد سازمان ملل برای رفتار با زندانیان با نام «قوانین ماندلا»، زندان‌ها را ملزم می‌کند که زندانیان را برای درمان تخصصی به مراکز مربوطه ارجاع دهند.

نکته مهمی که دیده‌بان حقوق بشر در گزارش خود به آن پرداخته است، اینکه جامعه بین‌المللی به‌ویژه کشور‌های دارای روابط نزدیک با بحرین باید از جایگاه دیپلماتیک خود برای اعمال فشار بر مقام‌های بحرینی جهت پایان دادن به رفتار‌های توهین‌آمیز خود با زندانیان استفاده کنند.

جدیدترین گزارش مرکز حقوق بشر بحرین درباره وضعیت حقوق بشری زندانیان

در جدیدترین گزارش مرکز حقوق بشر بحرین که در ۱۸ آگوست سال جاری منتشر شد، درخواست مهمی مطرح شده است؛ اجرای خواسته صد‌ها زندانی عقیدتی که از ۷ آگوست ۲۰۲۳ در زندان «جو» دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

این مرکز با ابراز نگرانی عمیق درباره وضعیت اعتصاب‌کنندگان که شمار آنها از ۷۳۰ نفر گذشته، به نقل از منابعی از داخل زندان «جو» آورده است که اداره زندان در واکنش به از حال رفتن زندانیان اعتصابی با تاخیر به آنها کمک‌های اولیه ارائه و آنها را به مراکز درمانی منتقل می‌کند.

مرکز حقوق بشر بحرین تاکید دارد که نقض حقوق زندانیان و سلب حقوق آنها نقض آشکار قوانین بین‌المللی حقوق بشر از جمله میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی(که بحرین هر ۲ را امضا کرده است) و حداقل قوانین استاندارد سازمان ملل برای حمایت از زندانیان در هر نوع بازداشت یا حبس است.

«نضال السلمان»، مدیر مرکز حقوق بشر بحرین، در گزارش جدید خود ضمن طرح درخواست‌هایی از دولت بحرین برای در نظر گرفتن شرایط اضطراری زندانیان، از سازمان ملل و کشور‌های متحد و شریک بحرین خواست تا از طریق اعمال فشار بر منامه، این کشور را به اتخاذ تدابیر فوری برای نجات زندانیان از سهل‌انگاری پزشکی و ارائه مراقبت‌های پزشکی لازم برای بیماران، پاسخ فوری به خواسته‌های زندانیان اعتصابی و موافقت با بازدید گزارشگران سازمان ملل از زندان‌ها و ملاقات با زندانیان وادار کنند.

زندان جو، مرکز اصلی نقض حقوق بشر در سیستم زندان‌های بحرین

جو، زندان بدنام بحرین، بزرگ‌ترین و اصلی‌ترین زندان این کشور است؛ در حال حاضر هزار و ۳۰۰ زندانی در این زندان حضور دارند که حدود نیمی از آنها در اعتصاب به سر می‌برند.

ناآرامی‌های مکرر در زندان‌های بحرین

شرایط نامساعد از جمله ازدحام جمعیت، شرایط بد و مراقبت‌های پزشکی ضعیف و مدیریت نامناسب زندان‌ها در بحرین به از کنترل خارج شدن این مراکز و وقوع اعتراض‌های گسترده در آن‌ها منجر می‌شود.

بی‌توجهی مقام‌های بحرینی به اعتراض‌ها و درخواست‌های زندانیان در سال ۲۰۱۵ به بروز ناآرامی‌های گسترده و خشونت بار در زندان‌های این کشور منجر شد.

بی‌فایده ماندن نامه‌ها و بیانیه‌ها در اعتراض به نقض حقوق بشر در زندان‌های بحرین

تاکنون نامه‌ها، بیانیه‌ها و گزارش‌های متعددی از سوی کشورها، گروه‌ها و سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی درباره نقض حقوق بشر در زندان‌های بحرین و لزوم توقف این روند منتشر و صادر شده اند، اما هیچ‌یک نتوانسته اند تاثیری بر روند رو به وخامت نقض حقوق زندانیان در بحرین داشته باشند.

دلیل این امر بی‌توجهی و انفعال بین‌المللی است.

عدم وجود فشار موثر بین‌المللی بر بحرین

نبود فشار موثر بین‌المللی بر بحرین نقش مهمی در تداوم نقض حقوق زندانیان در این کشور داشته است.

مدعیان غربی حقوق بشری مانند آمریکا و انگلیس در روابط خود با بحرین با در نظر داشتن منافع سیاسی، اقتصادی و نظامی خود، چشم بر نقض حقوق بشر در این کشور می‌بندند و این امر پافشاری مقام‌های بحرینی بر نقض حقوق بشر را به دنبال دارد.

اگرچه، واشنگتن به معنای اعضای کنگره، وزارت خارجه یا گروه‌های حقوق بشری گاه‌وبیگاه با ارائه بیانیه‌هایی از وضعیت حقوق بشری در زندان‌های بحرین ابراز نگرانی می‌کنند، اما دهه‌هاست که از خانواده حاکم بحرین که به شکل خشونت‌آمیزی این کشور را اداره می‌کنند، حمایت کرده است.

دلیل اصلی این موضع آمریکا، موقعیت حساس بحرین به‌عنوان میزبان ناوگان پنجم آمریکاست.

انگلیس نیز همچنان سود حاصل از فروش تسلیحات به بحرین را بر بررسی و اعتراض به وضعیت حقوق بشر در این کشور در اولویت می‌داند؛ این در حالی است که لندن همواره مدعی نگرانی‌های متعددی درباره حقوق بشر در کشور‌های مختلف است.

وزارت خارجه انگلیس تاکنون بیانیه‌ای در انتقاد از سیاست‌ها و رویکرد‌های ضد حقوق بشری بحرین صادر نکرده و هیچ‌گاه خواسته‌های سازمان‌های حقوق بشری و نهاد‌های بین‌المللی مبنی بر پایان دادن به رویکرد‌های مذکور را مورد بررسی قرار نداده است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *