رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

فضای سایبری؛ میدان نبرد جدید میان آمریکا و چین

12:36 - 24 مرداد 1402
کد خبر: ۴۷۲۹۱۴۴
فضای سایبری؛ میدان نبرد جدید میان آمریکا و چین
جنگ سایبری طی سال‌های گذشته و با افزایش استفاده از فضای سایبری در سطح بین‌المللی، به میدان جنگی برای رقابت میان آمریکا و چین تبدیل شده است.

خبرگزاری میزان - ۲.۸ میلیارد کاربر فعال ماهانه در «فیس‌بوک»، ۱.۳ میلیارد کاربر در «وی چت» و یک میلیارد کاربر در «تیک‌تاک» وجود دارد.

در طول همه‌گیری کووید-۱۹، با مهاجرت افراد و کسب‌وکار‌ها به دنیای آنلاین، جمعیت کاربران اینترنت به سرعت رشد کرد و به فرآیند تحول دیجیتال منجر شد.

در نتیجه، سازمان‌ها و زیرساخت‌ها، از شبکه‌های برق، شبکه‌های مخابراتی و ادارات پلیس گرفته تا بانک‌ها، بیمارستان‌ها و مدارس، در حال جمع‌آوری حجم وسیعی از داده‌ها برای ارائه خدمات به کاربران هستند.

در حالی که فناوری دیجیتال اتصال، راحتی و کارایی را ممکن می‌سازد، استفاده فراگیر از جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل داده‌ها در بخش‌های اجتماعی، مالی، صنعتی و نظامی آسیب‌پذیری فضای سایبری را به گونه‌ای که قبلاً تجربه نشده بود، آشکار کرده است.

تهدیدات امنیت سایبری، چه از طرف یک فرد، یک سازمان یا یک سندیکای جهانی؛ دارای پتانسیل آسیب رساندن به منافع خصوصی و عمومی، بی‌ثبات کردن نظم بین‌المللی و به خطر انداختن صلح جهانی است.

رقابت آمریکا و چین در فضای سایبری

به گزارش «استرالین ریلیشن»، رقابت قدرت‌های بزرگ در فضای سایبری بین آمریکا و چین دارای اهمیت استراتژیک عظیمی برای هر ۲ کشور است.

هدف اصلی واشنگتن و پکن در این رقابت استفاده از برتری در قابلیت‌های سایبری به نفع ژئوپلیتیک خود است.

زیربنای قابلیت سایبری، قدرت فن آوری انباشته یک کشور در تراشه‌های نیمه هادی، سیستم عامل‌های کامپیوتری و ابزار‌های اتوماسیون طراحی الکترونیکی است که زمینه را برای محاسبات با کارایی بالا، هوش مصنوعی، و نسل بعدی اینترنت و شبکه‌های ارتباطی سیار فراهم می‌کند. 

به همین دلیل، تشدید رقابت بین آمریکا و چین، از جنگ تجاری تا جنگ فناوری، بر رقابت در بخش فناوری‌های بنیادی پیشرفته متمرکز شده است، زیرا این بخش به منبع حیاتی برای حاکمیت ملی، توسعه اقتصادی و امنیت ملی تبدیل شده‌اند.

 

فضای سایبری؛ میدان نبرد جدید میان آمریکا و چین

 

این رقابت فقط درباره استانداردسازی فنی نیست، بلکه به عرصه سیاسی نیز منتقل شده است، جایی که هر ۲ طرف در حال مبارزه بر سر قوانین و مقررات برای مدیریت انتقال داده‌ها و ذخیره‌سازی داده‌ها هستند. 

استراتژی آمریکا برای مهار پیشرفت چین در بخش نیمه‌هادی‌ها، جلوه بارز این رقابت است.

قابلیت‌های رو به رشد سایبری چین به این کشور اجازه داده است تا نفوذ خود را در تنظیم استاندارد‌های مربوط به طراحی و عملکرد اینترنت آینده افزایش دهد و نظم دیجیتال بین‌المللی را ترویج کند که از سوی غرب به عنوان خدمت به اهداف ژئوپلیتیک چین تعبیر می‌شود.

دولت آمریکا یک استراتژی بزرگ مبتنی بر «سیاست واقعی دیجیتالی» با هدف اصلی پیشبرد سلطه سایبری آمریکا و محدود کردن دشمن سایبری اصلی خود، یعنی چین، ایجاد کرده است. 

هشدار آمریکا درباره قدرت فزاینده چین در حوزه سایبری

وزارت خارجه آمریکا چندی پیش هشدار داد که چین توانایی انجام حملات سایبری علیه زیرساخت‌های حساس آمریکا مانند خطوط انتقال نفت و گاز و شبکه حمل و نقل ریلی را دارد.

این در حالی است که گروهی از کارشناسان در سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا و متحدان این کشور مدعی جاسوسی یک گروه هکری در چین از زیرساخت‌های حساس آمریکا هستند.

نتیجه بررسی این گروه از محققان نشان می‌دهد که زیرساخت‌های نظامی و دولتی هدف کارزار سایبری چین در آمریکا است.

 

فضای سایبری؛ میدان نبرد جدید میان آمریکا و چین

 

سازمان‌ها و شرکت‌های آمریکایی از زمان حمله سایبری سال ۲۰۲۱ به زیرساخت‌های یک خط لوله کلیدی در این کشور خواستار بهبود محافظت سایبری از زیرساخت‌ها شده‌اند. 

کارزار سایبری چین که از سوی کارشناسان شرکت «مایکروسافت» شناسایی شد از نظر آن‌ها به پکن امکان می‌دهد تا «ارتباط‌های زیرساختی حساس بین آمریکا و قاره آسیا» را در مواقع بحرانی مختل کند.

کارشناسان سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا، کانادا، انگلیس، استرالیا و نیوزیلند برای بررسی نفوذ سایبری چین با یکدیگر همکاری کرده‌اند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *