بررسی موارد اختلافی آمریکا و چین/حرکت واشنگتن و پکن به سمت تنش بیشتر

12:43 - 18 مرداد 1402
کد خبر: ۴۷۲۸۱۰۶
بررسی موارد اختلافی آمریکا و چین/حرکت واشنگتن و پکن به سمت تنش بیشتر
آمریکا و چین بر سر طیف وسیعی از مسائل، از تایوان گرفته تا بخش فناوری، دچار تنش‌ هستند.

خبرگزاری میزان - یک مقام دولتی آمریکا، می‎گوید که کاخ سفید برنامه‌های خود را برای ممنوعیت برخی سرمایه‎گذاری‌های آمریکا در فناوری حساس در چین تشریح خواهد کرد.

هدف این طرح‌ها جلوگیری از کمک سرمایه‌ای و تخصصی آمریکا به توسعه فناوری‌هایی است که می‌تواند از مدرنیزاسیون نظامی چین حمایت و امنیت ملی آمریکا را تهدید کند. 

«رویترز» پیشتر گزارش داد که انتظار می‌رود «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا به زودی فرمان اجرایی مورد انتظار را برای بررسی سرمایه‎گذاری‌های خروجی در فناوری‌های حساس به چین در این هفته صادر کند. 

یک منبع ارشد دولتی آمریکا، گفت که انتظار می‌رود این دستور روز چهارشنبه صادر شود. 

همچنین انتظار می‌رود که دولت آمریکا سرمایه‌گذاری فعالی مانند سرمایه‌گذاری خصوصی آمریکا، سرمایه‌گذاری خطرپذیر و سرمایه‌گذاری‌های مشترک در چین در زمینه نیمه‌رساناها، محاسبات کوانتومی و هوش مصنوعی را هدف قرار دهد.

آمریکا و چین بر سر طیف وسیعی از مسائل، از تایوان گرفته تا بخش فناوری، دچار تنش‌های زیاد هستند.

فناوری

آمریکا شرکت‌های چینی را در سراسر بخش فناوری، از کنترل‌های صادراتی شرکت‌های نیمه‌رسانا و هوش مصنوعی گرفته تا ممنوعیت احتمالی برنامه ویدیویی کوتاه «تیک‌تاک»، متعلق به شرکت «بایت دنس» چین، از بازار آمریکا، هدف قرار داده است.

آمریکا می‌گوید که می‌خواهد از دسترسی ارتش چین به فناوری‌های کلیدی جلوگیری کند و تیک‌تاک را به دلیل داده‌های کاربری که مدیریت می‌کند، به خطر امنیتی متهم کرده است. دولت و شرکت‌های چین این اتهامات را رد کرده‌اند.

در طرف مقابل «میکرون»، شرکت سازنده تراشه‌های حافظه، اولین شرکت فناوری آمریکایی بود که هدف محدودیت‌های اعمالی چین قرار گرفت.

طی این محدودیت‌ها چین سازندگان زیرساخت‌های کلیدی را از خرید محصولات میکرون به دلایل امنیت ملی منع کرد.

تایوان

چین فشار نظامی و دیپلماتیک خود را افزایش داده است تا تایوان را مجبور به پذیرش حاکمیت چین کند.

تایوان موضع چین را که این جزیره بخشی از سرزمین اصلی چین می‌داند، همواره رد کرده است.

در حالی که آمریکا از مدت‌ها پیش سیاست «ابهام استراتژیک» را درباره مداخله نظامی برای محافظت از تایوان در صورت حمله چین دنبال می‌کند.

«جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا گفته است که ممکن است برای آنچه «دفاع از تایوان» می‌خواند، از اقدام نظامی استفاده کند. 

جاسوسی، نفوذ خارجی

چین به دلیل آنچه «تلاش‌هایش برای اعمال نفوذ فراتر از مرزهایش» خوانده شده، از جمله استفاده از پایگاه‌های مخفی که برخی افراد، از جمله مظنونان جرایم مالی را هدف قرار می‌دهند، با واکنش شدید آمریکا و دیگر دولت‌های غربی مواجه است. 

چین وجود چنین موضوعی را مورد مناقشه قرار داده، اما گفته است که مراکز داوطلبانه در خارج از کشور وجود دارد که به شهروندان چینی در تمدید اسناد و سایر خدمات کمک می‌کند. 

همچنین واشنگتن و پکن در ماه فوریه پس از آن که آمریکا یک بالون نظارتی چینی را بر فراز حریم هوایی آمریکا سرنگون کرد، با یکدیگر درگیر شدند. چین گفته است که این بالون غیرنظامی بوده است. 

در ماه می، چین یک شهروند آمریکایی ۷۸ ساله و ساکن هنگ کنگ را به اتهام جاسوسی به حبس ابد محکوم کرد. جزئیاتی از جرم این فرد ارائه نشده است.

روسیه-اوکراین

آمریکا گفته است که از همسویی بیشتر بین چین و روسیه نگران است و چین را متهم کرده که در حال بررسی ارائه تسلیحات برای جنگ روسیه در اوکراین است. 

در حالی که چین در کنار روسیه ایستاده و در برابر فشار‌های غرب برای منزوی کردن مسکو مقاومت می‌کند، اما هرگونه دخالت مستقیم در اوکراین را رد می‌کند.

چین همواره اعلام کرده که خواهان راه حل دیپلماتیک برای موضوع جنگ اوکراین است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *