پیامد‌های انتقال زیردریایی هسته‎ای آمریکا برای شبه جزیره/ واشنگتن عامل تشدید تنش‎های ۲ کره

12:26 - 27 تير 1402
کد خبر: ۴۷۲۴۲۴۵
پیامد‌های انتقال زیردریایی هسته‎ای آمریکا برای شبه جزیره/ واشنگتن عامل تشدید تنش‎های ۲ کره
در حالی که کره شمالی درباره حضور تسلیحات هسته‌ای آمریکا در منطقه هشدار داده بود، زیردریایی هسته‌ای آمریکا وارد بندر کره جنوبی شد.

خبرگزاری میزان - یک مقام ارشد آمریک، اعلام کرد که برای اولین بار از دهه ۱۹۸۰، یک زیردریایی مجهز به موشک بالستیک و تسلیحات هسته‌ای آمریکا(SSBN) در کره جنوبی حضور دارد.

این در حالی است که واشنگتن و سئول مذاکراتی را برای هماهنگ کردن پاسخ‌ها در صورت وقوع جنگ هسته‌ای با کره شمالی آغاز کردند.

گروه مشورتی هسته‌ای آمریکا و کره جنوبی چیست؟

«کورت کمپبل»، هماهنگ کننده بخش هند و اقیانوس آرام کاخ سفید، این سفر را تأیید کرد.

وی همچنین جزو مقام‎های شرکت کننده در گروه مشورتی هسته‌ای ۲ کشور بوده که در حال برگزاری است.

این مقام کاخ سفید، می‎گوید: یک زیردریایی هسته‌ای آمریکایی امروز به بندر «بوسان» رسید؛ این اولین حضور زیردریایی هسته‌ای آمریکایی در چند دهه اخیر در این کشور است. 

گروه مشورتی هسته‌ای به عنوان بخشی از توافقاتی که «جو بایدن» و «یون سوک یول»، رئیس جمهور وقت آمریکا در ماه آوریل با یکدیگر دیدار کردند، ایجاد شد.

چین و کره شمالی از تشکیل این گروه به عنوان عامل افزایش تنش در شبه جزیره کره انتقاد کرده‌اند. 

کره شمالی که هفته گذشته یک موشک بالستیک قاره پیما (ICBM) را آزمایش کرد، گروه مشورتی هسته‌ای را به دلیل بحث آشکار درباره استفاده از سلاح‌های هسته‌ای محکوم کرد و درباره برنامه‌های این ۲ متحد برای افزایش نمایش نیروی نظامی، از جمله به اصطلاح «دارایی‌های استراتژیک» مانند ناو‌های هواپیمابر، هواپیما‌های بمب افکن و زیردریایی‌های آمریکا هشدار داد.

هشدار پیونگ یانگ در پی اعزام تسلیحات هسته‌ای آمریکا به شبه جزیره کره

پیش از این کره شمالی درباره حضور زیردریایی هسته‌ای آمریکا در منطقه هشدار داده بود.

سخنگوی وزارت دفاع کره شمالی در بیانیه‌ای گفته بود که طرح واشنگتن برای اولین بار از سال ۱۹۸۱ تسلیحات هسته‌ای استراتژیک آمریکا را به شبه جزیره کره وارد می‌کند.

به گفته وی، این یک وضعیت بسیار خطرناک است، زیرا تنش نظامی منطقه‌ای را به وضعیت بحرانی‌تری می‌رساند و ممکن است در عمل به بدترین بحران درگیری هسته‌ای دامن بزند. طرح آمریکا باج‌گیری آشکار هسته‌ای علیه کره شمالی و کشور‌های منطقه بوده و تهدیدی جدی برای صلح است. 

بیانیه مذکور می‎گوید: این به اقدامات آینده آمریکا بستگی دارد که وضعیت شدیدی در منطقه شبه جزیره کره ایجاد شود که هیچ کس نمی‌خواهد، و در صورت وقوع هر وضعیت غیرمنتظره‌ای، آمریکا کاملاً مسئول خواهد بود. 

«جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا و «یون سوک یول»، همتای وی در کره جنوبی، در ماه آوریل در واشنگتن توافق کردند که یک زیردریایی موشک بالستیک اتمی نیروی دریایی آمریکا به کره جنوبی اعزام شود، اگرچه هیچ جدول زمانی برای چنین دیداری ارائه نشده بود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *