رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

بررسی «فهرست شرم» سازمان ملل/خودداری گوترش از افزودن نام رژیم صهیونیستی

14:57 - 24 تير 1402
کد خبر: ۴۷۲۰۰۱۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
بررسی «فهرست شرم» سازمان ملل/خودداری گوترش از افزودن نام رژیم صهیونیستی
سازمان ملل در حالی رژیم صهیونیستی را از فهرست شرم خود خارج کرده که حتی کودکان فلسطینی نیز از جنایات این رژیم در امان نیستند.

خبرگزاری میزان - «آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل به تازگی در گزارش سالانه درباره کودکان و درگیری‌های مسلحانه، بار دیگر رژیم صهیونیستی را از فهرست مرتکبان تخلفات شدید و کشتار کودکان حذف کرد.

سازمان ملل، گزارش سالانه خود را در مورد رفتار با کودکان در مناطق درگیری در ۲۲ ژوئن بین اعضای شورای امنیت توزیع کرد.

به گزارش «ساندی تایمز»، «جو بکر»، مدیر وکالت در دیده بان حقوق بشر در واکنش به این اقدام، گفت: دبیر کل سازمان ملل با خارج کردن اسرائیل از فهرست شرم سازمان ملل، اقدام بدی را در قبال کودکان فلسطینی انجام داد.

خودداری گوترش از افزودن نام رژیم صهیونیستی

«بکر» تاکید کرد که سال گذشته مرگبارترین سال برای کودکان فلسطینی در کرانه باختری در ۱۵ سال گذشته بوده است، با این حال «گوترش» از افزاودن رژیم صهیونیستی به این فهرست خودداری کرد.

عدم تمایل هر ساله او برای پاسخگو کردن نظامیان رژیم صهیونیستی به دلیل جنایات شدیدشان علیه کودکان نتیجه معکوس داشته است و تنها آن‌ها را برای استفاده از نیروی مرگبار غیرقانونی علیه کودکان فلسطینی جسورتر کرده است.

مسلما رژیم صهیونیستی باید در این فهرست قرار می‌گرفت؛ نبود نام رژیم صهیونیستی در این فهرست باعث مصونیت از مجازات می‌شود و کودکان بیشتری را در معرض خطر قرار می‌دهد.

در همین حال، گمانه‌زنی‌های گسترده‌ای وجود دارد مبنی بر اینکه گوترش تحت فشار آمریکا و رژیم صهیونیستی قرار گرفت تا این رژیم را به فهرست اضافه نکند.

هزاران قربانی و خودداری گوترش از اقدام جدی

در واقع، رژیم صهیونیستی هرگز در «فهرست شرم» سازمان ملل قرار نگرفته و این در حالی است که خود این نهاد ۶ هزار و ۷۰۰ کودک فلسطینی را قربانی جنایات رژیم صهیونیستی بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ اعلام کرده است.

بر اساس یافته‌های سازمان ملل، فهرست نظارت بر کودکان و درگیری‌های مسلحانه، از سال ۲۰۱۷، هر سال توصیه می‌کند که رژیم صهیونیستی در این فهرست سازمان ملل قرار گیرد.

«فرحان حق»، معاون سخنگوی سازمان ملل در ۲۲ ژوئن در پاسخ به سوالی درباره این اقدام گوترش به خبرنگاران، گفت: من هیچ اظهارنظر جامعی در مورد گزارشی که به اعضای شورای امنیت رسیده است، اما هنوز سندی درباره آن نیست، ندارم.

ابراز نگرانی یونیسف

صندوق کودکان سازمان ملل(یونیسف) که از شهادت و مجروح شدن بسیاری از کودکان در فلسطین نگران شده بود، ژانویه گذشته از طرف‌ها درخواست کرد تا تنش‌ها را کاهش دهند و از خشونت خودداری کنند.

یونیسف می‎گوید: کودکان همچنان بیشترین بهای خشونت را می‌پردازند، از آنجایی که وضعیت بسیار بی ثبات است، ما نگران هستیم که تعداد فزاینده‌ای از کودکان آسیب ببینند.

در سال جاری میلادی بیش از ۳۰ کودک فلسطینی بر اثر خشونت‌ها و حملات رژیم صهیونیستی به شهادت رسیده و ده‌ها کوودک دیگر مجروح شده‎اند.

الگوی مشابهی در سال ۲۰۲۲ منجر به شهادت بیش از ۱۵۰ فلسطینی در کرانه باختری شد.

در سال ۲۰۱۷، زمانی که کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل در بیروت برای غرب آسیا (ESCWA) گزارش مهمی را در مورد «آپارتاید» رژیم صهیونیستی منتشر کرد، سازمان ملل خود را کنار کشید و اجازه داد تا این موضوع به فراموشی سپرده شود.

بر اساس گزارش مارس ۲۰۱۷ در مجله «فارین پالیسی»، هم کابینه رژیم صهیونیستی و هم دولت آمریکا «فشار بسیار زیادی بر گوترش برای پس گرفتن این گزارش وارد کردند».

با این وجود «ریما خلف»، رئیس ESCWA، از پس گرفتن آن خودداری کرد و در اعتراض به این فشار‌ها از سمت خود در سازمان ملل استعفا کرد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *