گزارش رویترز از نشست روسای سازمان‌های امنیتی ده‎ها کشور در سنگاپور

10:06 - 14 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۶۱۲۸
گزارش رویترز از نشست روسای سازمان‌های امنیتی ده‎ها کشور در سنگاپور
روسای شماری از سازمان‌های اطلاعاتی - امنیتی سراسر جهان در سنگاپور نشستی مخفیانه برگزار کردند.

خبرگزاری میزان – بر اساس گزارش‌ها، سران سازمان‌های امنیتی سراسر جهان در یک کنفرانس مخفیانه در سنگاپور با هم دیدار و گفت‌وگو کردند.

به گزارش «رویترز»، پنج منبع اعلام کردند که مقام‌های ارشد حدود ۲۲ آژانس اطلاعاتی و امنیتی بزرگ جهان در حاشیه نشست امنیتی شانگری- لا دیالوگ در سنگاپور جلسه‌ای محرمانه برگزار کردند.

به گفته آن‌ها این جلسات در چند سال اخیر با تمهیدات و احتیاط‌های فراوان از سوی دولت سنگاپور در مکانی جداگانه در حاشیه نشست امنیتی برگزار می‌شود، اما تاکنون گزارشی درباره آن منتشر نشده بود.

بر اساس گزارش‌ها از آمریکا آوریل هاینز، مدیر اطلاعات ملی، از هند سامانت گوئل، رئیس آژانس جمع آوری اطلاعات خارج از کشور و نماینده‌ای از چین در نشست محرمانه مذکور حضور داشتند.

یک منبع نیز گفت که روسیه و اوکراین در نشست مذکور نماینده‌ای نداشته اند.

یکی از افراد نزدیک به این نشست گفت: این نشست نقطه‌ای ثابت در دستور کار سایه بین المللی است؛ از آن جا که سرویس‌های اطلاعاتی در دیپلماسی رسمی به سختی می‌توانند صحبت کنند، رویداد سنگاپور می‌تواند به کاهش تنش‌ها کمک کند.

سخنگوی وزارت دفاع سنگاپور گفت که شرکت کنندگان در نشست امنیتی شانگری- لا دیالوگ از جمله مقام‌های ارشد اطلاعاتی از فرصت حضور در این نشست برای رایزنی با همتایان خود استفاده می‌کنند.

وی افزود: وزارت دفاع سنگاپور ممکن است برخی از این جلسات دوجانبه یا چندجانبه را تسهیل کند و شرکت‌کنندگان چنین نشست‌هایی را که در حاشیه نشست اصلی برگزار می‌شود مفید دانسته‌اند.

سفارت آمریکا در سنگاپور اعلام کرد که هیچ اطلاعاتی در مورد این دیدار ندارد؛ دولت‌های چین و هند هم از اظهارنظر در این باره خودداری کردند.

آمریکا، انگلیس، کانادا، استرالیا و نیوزیلند شبکه‌ای را با نام پنج چشم با هدف جمع آوری و به اشتراک گذاشتن اطلاعات تشکیل داده و مقام‌های اطلاعاتی آن‌ها مکررا با هم دیدار می‌کنند.

جلسات بزرگ‌تر جامعه اطلاعاتی نادرتر است و تقریبا هرگز اخباری درباره آن‌ها منتشر نمی‌شود.

در نشست امنیتی شانگری- لا دیالوگ بیش از ۶۰۰ نماینده از ۴۹ کشور سه روز جلسات عمومی و همچنین جلسات دوجانبه و چندجانبه را پشت در‌های بسته در هتل بزرگ شانگری لا برگزار کردند.

مقام‌های آمریکایی پیشتر اعلام کردند که ویلیام برنز، رئیس سیا، ماه گذشته برای گفت‌وگو با همتایان چینی از چین بازدید کرد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *