درخواست کشور‌های همسایه برای استفاده از تجربیات و ظرفیت‌های تهران

11:42 - 09 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۵۳۶۲
درخواست کشور‌های همسایه برای استفاده از تجربیات و ظرفیت‌های تهران
رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران با تأکید بر انتقال دانش و تجربه روز به شهر، گفت: با توجه به ظرفیت شهرداری در حوزه خدمات، فنی و آی تی، درخواست‌هایی از کشور‌های همسایه برای استفاده از ظرفیت ها، تجربیات و محصولات وجود دارد.

خبرگزاری میزان- به گزارش شهر، عبدالمطهر محمدخانی در یکصد و پنجاه و یکمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران ضمن ارائه گزارشی از فعالیت کمیته سفر‌های خارجی اظهار کرد: بنابر تأکیدات مقام معظم رهبری، برقراری دیپلماسی بسیار مهم است و شهرداری تهران در حوزه بین الملل نیز مبتلابه این موضوع است.

رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران با بیان اینکه بر اساس رصد صورت گرفته ۹ سازمان و مجموعه بین المللی در حوزه شهری فعال هستند، خاطرنشان کرد: هریک از این دستگاه‌ها در حوزه‌ای فعالیت می‌کنند و شهرداری تهران نیز به لحاظ فعالیت‌های بین المللی در کنار این دستگاه‌ها حضور داشته است.

وی با اشاره به نام سازمان‌های بین المللی شهری در دنیا، یادآور شد: رقابت جدی بین کشور‌های منطقه برای عضویت در این سازمان‌های بین المللی وجود دارد که ایران و ترکیه در این زمینه رقابت جدی دارند. البته در دو دهه گذشته ترک‌ها موفق‌تر بودند و یکی از اقداماتی که باید صورت بگیرد، ارتقاء جایگاه شهرداری تهران خواهد بود.

حضور شهرداری تهران در مجمع متروپلیس در شهریورماه

محمدخانی از حضور شهرداری تهران در مجمع متروپلیس در شهریورماه خبر داد و افزود: سازمان WEGA یکی از سازمان‌های حوزه شهر هوشمند است که شهر‌ها را به سمت تحقق شهر هوشمند سوق می‌دهد که در دوره جدید، شهرداری عضو این سازمان شده است.

سخنگوی شهرداری تهران با بیان اینکه شبکه همکاری بین شهر‌ها نیز ظرفیتی است که شهرداری از آن استفاده می‌کند، تصریح کرد: شهرداری از پیش در سازمان ISOCARP عضویت داشته و این عضویت را ادامه داده است.

وی با تأکید بر اهمیت توجه به نقش شهر تهران در تحولات بین المللی، گفت: نقش و جایگاه تهران باید در این زمینه مورد توجه قرار بگیرد؛ بر خلاف تصورات برخی نخبگان، تهران نقش مؤثری در تحولات بین المللی دارد و نگاه‌ها به تهران بسیار مهم است. از طرفی دیگر نیز تهران داعیه ام القرا بودن جهان اسلام را داشته و جزء یکی از ابرشهر‌ها با جمعیت بالای ۱۰ میلیون نفر است که اهمیت ویژه‌ای دارد.

تلاش برای ارتقای جایگاه بین المللی تهران

محمدخانی با بیان اینکه رویکرد ما در حوزه بین الملل تلاش برای بین المللی‌تر شدن شهر تهران است، تأکید کرد: در جهان، شهر‌ها بر اساس تبادلات بین المللی و عضویت در سازمان‌های بین المللی شهر‌ها درجه بندی می‌شوند که متأسفانه تهران جایگاه مناسبی ندارد و یکی از تلاش‌های ما ارتقاء این جایگاه است.

درخواست کشور‌های همسایه برای استفاده از تجربیات و ظرفیت‌های تهران

وی با تأکید بر انتقال دانش و تجربه روز به شهر، گفت: تلاش ما بر صادرات خدمات فنی و مهندسی و دانش فنی به کشور‌های همسایه است که به حمایت شورای شهر نیاز دارد؛ این تلقی وجود داشت که فعالیت‌های شهرداری باید صرفاً در شهر تهران انجام شود، اما با توجه به ظرفیت شهرداری در حوزه خدمات، فنی و آی تی، درخواست‌هایی از کشور‌های همسایه برای استفاده از ظرفیت ها، تجربیات و محصولات وجود دارد. برای مثال خرید سامانه‌هایی همچون ۱۳۷، تهران من و مواردی از این قبیل از درخواست‌های کشور‌های منطقه است.

رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران با بیان اینکه بخشی از سفر‌های خارجی شرکت در اجلاس‌های بین المللی است، یادآور شد: شرکت در نمایشگاه‌های خارجی، بازدید از پروژه‌ها و تجهیزات و امکانات برای عقد قراداد‌های خارجی، شرکت در دوره‌های آموزشی بین المللی با هزینه سازمان‌های بین المللی، شرکت در مسابقات فرهنگی و ورزشی بین المللی، مذاکرات دوجانبه برای تفاهمات اقتصادی، هفته‌های فرهنگی مشترک تهران و دیگر کلانشهر‌های خارجی و سفر به همراهی تیم‌های دولتی از جمله سفر‌های خارجی است.

کرونا در دوره پنجم مدیریت شهری موجب کاهش سفر‌های خارجی شد

وی با اشاره به مقایسه سفر‌های خارجی از سال ۹۲ تا ۱۴۰۰، خاطرنشان کرد: در دوره قبلی مدیریت شهری، تقریباً دو سال با کرونا درگیر بودند. ما در موضوع سفر‌های خارجی باید به این توجه داشته باشیم فلذا سفر‌های خارجی در این ایام ممنوع بوده و اختلال جدی ایجاد کرده است.

محمدخانی با بیان اینکه فعالیت بسیاری از سازمان‌ها و برنامه‌های بین المللی پس از کرونا به صورت پرحجم آغاز شده است، تصریح کرد: متروپلیس از سال گذشته دو یا سه برنامه بین المللی را برای جبران ایام کرونا برگزار کرده است.

سخنگوی شهرداری تهران با اعلام اینکه از شهریورماه تا اسفندماه سال قبل ۱۲۷ نفر در ۳۱ سفر حضور داشتند، گفت: در سال ۱۴۰۰ میانگین ۴.۳ نفر و در سال قبل ۳.۵ نفر در تیم‌ها حضور داشتند.

وی افزود: ۱.۶ سفر در هر ماه انجام شده و در هر ۱۸ ماه نخست به طور میانیگن ۱.۵ سفر اتفاق افتاده و ۶.۷ نفر در هر ماه در قالب مأموریت‌های خارجی در سفر‌ها حضور داشتند که با توجه به کثرت شرکت‌ها و سازمان‌ها به هیچ عنوان عدد قابل توجهی نیست.

۲۸درصد سفر‌ها رد شده و ۲۶درصد تایید شده‌ها محقق نشده است

محمدخانی با بیان اینکه غیر از دو سفر رسمی شهردار به تاجیکستان و عراق، سفر‌های مربوط به دفتر شهردار نداشتیم، یادآور شد: میزان رد درخواست سفر در کمیته سفر‌های خارجی ۲۸ درصد است و حتی از موارد تأیید شده نیز، ۲۶ درصد محقق نشده است.

رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران اعلام کرد: پس از کرونا اجلاس‌های بین المللی به صورت وبیناری در پیش گرفته شد و در ۱۳ اجلاس به صورت ویدئو کنفرانس شرکت کردیم؛ البته در برخی این کنفرانس‌ها مذاکرات دو جانبه و کسب کرسی در برنامه‌های آتی در اولویت قرار گرفته است.

وی در ادامه یادآور شد: سفر‌ها در این ایام به کشور‌های عراق، اسپانیا، ترکیه، امارات، کره جنوبی، روسیه، تاجیکستان، هند، ژاپن، مالزی، اندونزی، قطر، اردن و آلمان انجام شده است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *