لزوم آمادگی در برابر زلزله و حوادث غیرمترقبه

17:45 - 16 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۱۱۲۵۶
لزوم آمادگی در برابر زلزله و حوادث غیرمترقبه
معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال‌‎احمر، در برنامه صبح امروز طبیب شبکه سه، از لزوم آمادگی در برابر اتفاقات زلزله و اتفاقات غیرمترقبه گفت.

خبرگزاری میزان- به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی جمعیت هلال‌احمر؛ پیمان نامدار در برنامه صبح امروز طبیب شبکه سه، با اشاره به لزوم انجام مانور زلزله در کشور گفت: سال‌هاست که بسیاری از دانشمندان در تلاش‌اند تا زلزله را پیش‌بینی کنند، اما این مهم اتفاق نیفتاده است، اما ما می‌دانیم که در کجا گسل قرار دارد و می‌دانیم که ممکن است یک روز زلزله به وقوع بپیوندد؛ بنابراین آمادگی جامعه در برابر اتفاقات غیرمترقبه و زلزله لازم است.

وی ادامه داد: ما در بحث آمادگی در برابر زلزله، عقب هستیم. به جرات می‌توانم بگویم که ۹۰ درصد خانواده‌های ما با مفاهم اولیه آمادگی علی‌رقم گستردگی فضای مجازی و فعالیت‌های ان‌جی‌او‌ها و جمعیت هلال‌احمر، آشنا نیستند. درصورتی که ما می‌دانیم به عنوان مثال در فصل بهار، احتمال طغیان و سیل وجود دارد، بنابراین باید آماده باشیم.

نامدار افزود: برای آمادگی در برابر زلزله، افراد باید بدانند که زلزله در مدت زمان کوتاهی اتفاق می‌افتد و بخش از اقدامات آمادگی در برابر زلزله، آمادگی پیش از زلزله است، به عنوان مثال، باید توجه داشت که مکانی که فردی در آنجا می‌خوابد، تا چه قدر ایمن است؟ شاید ساعتی به صورت ناایمن به دیوار آویز شده باشد؛ در صورت وقوع زلزله، آسیب غیرسازه‌ای اتفاق می‌افتد.

سه بحث آموزشی برای آمادگی

معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال‌‎احمر با اشاره به این که دوره‌های بسیار مهمی‌برای آمادگی افراد در جمعیت هلال‌احمر، برگزار می‌شود، عنوان کرد: جمعیت هلال‌احمر، در سه شاخه درمان‌های پایه اولیه، توانبخشی و بهداشت دوره‌های آموزشی برای هم‌وطنان برگزار می‌کند که هر فردی می‌تواند در این دوره‌های شرکت کند.

نامدار ادامه داد: دوره‌های آموزش جمعیت هلال‌احمر، با کمک یک میلیون و ۳۵۰ هزار امدادگر جوان در خانه‌های هلال، برگزار می‎شود. افراد با شرکت در دوره‌های آموزشی خانه‌های هلال و یا دوره‎های اینترنتی که در سایت جمعیت وجود دارد، می‌توانند به صورت داوطلبانه، تحت آموزش قرار گیرند؛ کارت عضویت بگیرند و بعد به عنوان امدادگر و یا نجاتگر فعالیت کنند.

این مقام مسئول افزود: لازم است، جعبه کمک‌های اولیه در منزل همه شهروندان، وجود داشته باشد، اما بسیاری از افراد حتی نمی‌دانند که داخل این جعبه چیست و چه طور باید از آن استفاده کرد؟ درصورتی که ممکن است یک نفر در خانه، دچار ایست قلبی شود و اعضای خانواده او بتوانند، با انجام ماساژ قلبی تا رسیدن اورژانس، او را نجات دهند.

آگاهی برخورد با تصادفات جاده‌ای نیاز است

وی با اشاره به این که تصادفات جاده‌ای حجم زیادی از امدادرسانی جمعیت را شامل می‌شود، ادامه داد: لازم است که در تصادفات جاده‌ای آگاهی برخورد را داشته باشیم. به این شکل که اگر از کادر درمان نیستیم و نمی‌دانیم که چه طور کمک کنیم، حداقل صحنه را ترک کنیم و برای نگاه کردن، فضای تصادف را شلوغ نکنیم.

نامدار ادامه داد: زمان طلایی برای رسیدن یک خودروی امدادی به محل حادثه تا چند سال پیش، یک ساعت بود، امروز، اما خودرو‌های امدادی تنها، نیم ساعت دارند تا به محل حادثه برسند و جان فردی را نجات دهند. یکی از معضلات خودرو‌های امدادی، دیر رسیدن به محل حادثه است.

معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال‌‎احمر، عنوان کرد: هر سال حدود ۲۰ هزار نفر جان خود را در جاده‌ها به دلیل تصادفات ترافیکی از دست می‎دهند و حدود ۳۰۰ هزار نفر نیز، مجروح می‎شوند، این در حالی است که در صورت امدادرسانی به موقع که با آموزش امدادی امکان‌پذیر است، می‌توان جان افراد را نجات داد.

انتهای پیام/


برچسب ها: هلال احمر

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *