مرگ ۴۴۱ مهاجر در زمان عبور از دریای مدیترانه

11:37 - 24 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۷۳۰۷
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
مرگ ۴۴۱ مهاجر در زمان عبور از دریای مدیترانه
سازمان بین‌المللی مهاجرت در سه ماه اول سال ۲۰۲۳، ۴۴۱ مورد مرگ را ثبت کرده، اما هشدار داد که تعداد واقعی احتمالاً بسیار بیشتر است.

خبرگزاری میزان - بر اساس گزارشی که سازمان ملل منتشر کرده، تعداد افرادی که هنگام عبور از دریای مدیترانه برای مهاجرت به اروپا جان خود را از دست دادند به سطحی رسیده که از سال ۲۰۱۷ مشاهده نشده است.

سازمان بین‌المللی مهاجرت (IOM) در سه ماه اول سال ۲۰۲۳، ۴۴۱ مورد مرگ را ثبت کرده، اما هشدار داد که تعداد واقعی احتمالاً بسیار بیشتر است. 

«آنتونیو ویتورینو»، رئیس سازمان بین‌المللی مهاجرت، گفت: بحران انسانی ادامه‌دار در مدیترانه مرکزی غیرقابل تحمل است.

وی افزود: با ثبت بیش از ۲۰ هزار مرگ و میر در این مسیر از سال ۲۰۱۴، من نگران هستم که این مرگ و میر‌ها عادی شود. کشور‌ها باید مسئولیت بپذیرند.

سازمان بین‌المللی مهاجرت انگشت اتهام را به سمت کشور‌های اطراف دریای مدیترانه گرفت و گفت که راه اندازی تاخیری عملیات جستجو و نجات (SAR) توسط دولت‌ها مسئول کشته‌های متعدد بوده است.

در این گزارش شش مورد مثال ذکر شده است که در آن تأخیر SAR به کشته شدن حداقل ۱۲۷ نفر منجر شده است. 

این گزارش افزود: عدم واکنش مناسب و کامل به هفتمین مورد جان دست‌کم ۷۳ مهاجر را گرفت.

این سازمان همچنین به کاهش فعالیت‌های سازمان‌های غیردولتی اشاره کرد، اما سیاست‌های برخی کشور‌ها را برای ممانعت از تلاش‌های بشردوستانه مورد انتقاد قرار داد.

ایتالیا به دلایل مختلف بار‌ها قایق‌های بشردوستانه را توقیف کرده است و دولت جدید اکنون از کسانی که افراد نجات یافته را حمل می‌کنند می‌خواهد تا دورتر از مناطق عملیاتی خود آن‌ها را پیاده کنند.

سازمان بین‌المللی مهاجرت گفت: تلاش‌های دولت‌ها برای نجات جان انسان‌ها باید شامل حمایت از تلاش‌های فعالان غیردولتی برای ارائه کمک‌های نجات و پایان دادن به جرم‌انگاری و ممانعت از این تلاش‌ها باشد. 

بر اساس آمار وزارت کشور ایتالیا، تعداد گذر‌ها نیز به طور کلی افزایش یافته است و از ابتدای سال ۲۰۲۳ حدود ۳۲ هزار نفر خود را به ایتالیا رسانده‌اند. این تعداد در مدت مشابه سال گذشته ۸ هزار نفر بوده است. 

بیشترین سهم افرادی که امسال از مسیر مدیترانه برای عبور از اروپا استفاده می‌کنند، مربوط به شهروندان ساحل عاج، گینه و پاکستان بوده است.

«جورجیا ملونی»، نخست وزیر ایتالیا و دولت ائتلافی راست‌گرای او روز سه شنبه به دلیل موج مهاجران به مدت شش ماه وضعیت اضطراری اعلام کردند.

درخواست پناهندگی بسیاری از کسانی که به ایتالیا می‌رسند رد می‌شود. برخی دیگر امیدوارند از ایتالیا عبور کنند تا با اعضای خانواده در سایر کشور‌های اروپایی ملاقات کنند، اما طبق قوانین اتحادیه اروپا، آن‌ها موظفند درخواست پناهندگی خود را در اولین کشوری که وارد آن می‌شوند، مطرح کنند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *