مرزهای اتحادیه اروپا؛ گورستانی برای مهاجران

13:15 - 11 دی 1401
کد خبر: ۴۵۷۶۴۶۹
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
مرزهای اتحادیه اروپا مسیری به ناامیدی و گورستان هزاران مهاجر است.

خبرگزاری میزان – سالانه مهاجران بسیاری در هنگام عبور از مرزهای اتحادیه اروپا جان خود را از دست می‌دهند و این روند همچنان افزایشی است.

به گزارش «ایندیپندنت»، مهاجرانی که حضور در مرزهای اتحادیه اروپا و خانواده‌های قربانیان روایت‌های دردناکی درباره وضعیت بحرانی این مرزها بازگو می‌کنند.

مادری که پسرش در مرزهای یونان جان خود را از دست داده، می‌گوید: من حتی نمی‌دانم او در چه شرایطی جان خود را از دست داده است؛ ما حتی نتوانستیم جسد او را پیدا کنیم، همراه الجزایری او با من تماس گرفت و خبر مرگش را به من داد.

او نیز مانند دیگر پناهجویان فکر می‌کرد که مسیر امن است و می‌تواند به آرزوی خود یعنی عبور از مرز، یافتن کار و کمک به خانواده دست یابد.

به گزارش رسانه‌ها، از سال 2015، بیش از یک میلیون نفر از ترکیه به آتن، پایتخت یونان، سفر کرده‌اند و قاچاقچیان انسان در این مسیر 10 میلیارد دلار به دست آورده‌اند.

در حالی که مراکش تنها چند کیلومتر با اسپانیا فاصله دارد، تدابیر امنیتی شدید مرزی پناهجویان را بر آن داشته تا به دنبال مسیرهای جایگزین باشند؛ آنها تلاش می‌کنند تا از طریق بالکان به اروپا بروند.

داده‌های پلیس اسلوونی نشان می‌دهد که طی 9 ماه نخست سال 2019، بیش از 952 مراکشی و هزار و 590 الجزایری به‌طور غیرقانونی وارد این کشور شده‌اند؛ بر اساس داده‌ها، اتباع کشورهای مغرب (شمال غربی آفریقا) در صدر فهرست پناهجویان قرار دارند.

بسیاری از مهاجران در این مسیرهای ناایمن جان خود را از دست می‌دهند و اجساد بسیاری از آنها هرگز پیدا نشده است.

اجساد برخی از آنها در گورستان‌های بی‌نام و نشان در سواحل مرزی دفن می‌شود بدون اینکه خانواده‌های آنها اطلاعی از این موضوع داشته باشند.

تعداد اجساد گمنامی که در این قبرستان‌های موقت دفن می‌شوند رو به افزایش است و از سوی دیگر خانواده‌های بسیاری از مهاجران مفقود شده  همچنان به دنبال اطلاعاتی درباره عزیزان خود هستند.

«نوفل»، پناهجوی مراکشی، می‌گوید: در این مرزها، تنها چیزی که ما درباره آن صحبت می‌کنیم این است که چگونه به اروپا برویم؛ ما اطلاعات را در رسانه‌های اجتماعی جمع‌‎آوری می‌کنیم و با وجود همه چالش‌ها، تلاش می‌کنیم تا به آن برسیم.

وضعیت در مرزهای لیبی و کشورهای اروپایی نیز به همین گونه است و پناهجویان بسیاری در آن گرفتار شده‌اند.

اخیرا گارد ساحلی لیبی که با پشتیبانی و تامین مالی اروپا، گشت‌های مرزی در مناطق ومرزی با اروپا ایجاد کرده، اعلام کرد که یک کشتی حامل 700 پناهجو را توقیف کرده است.

این کشتی تنها یک نمونه از رهگیری‌ پناهجویان از سوی لیبی و آژانس مرزی اتحادیه اروپا (فرانتکس) به شمار می‌رود.

در نتیجه این رهگیری‌ها بسیاری از پناهجویان بازداشت و یا اخراج خواهند شد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *