رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

عدم مجازات واقعی عاملان قتل خاشقجی پس از چهار سال

8:28 - 12 مهر 1401
کد خبر: ۴۴۶۲۵۶۲
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
پس از قتل جمال خاشقجی که توجه افکار عمومی جهان را به وضعیت حقوق بشری در عربستان جلب کرد اما وضعیت در این کشور تغییری نکرده است.

خبرگزاری میزان - چهار سال پس از ترور «جمال خاشقجی»، روزنامه‌نگار منتقد رژیم سعودی، هیچ یک از 26 نفری که در قتل او دست داشته‌اند، با مجازات واقعی مواجه نشده‌اند.

به گزارش « rsf.org»، «سعود القحطانی»، فردی که متهم به ریاست این گروه بود، هرگز محاکمه نشد؛ از سال 2019 دور از انظار عمومی، نام مشاور سابق سلطنتی عربستان اخیرا به شبکه‌ رسانه‌های اجتماعی بازگشته است، در میان گزارش‌هایی که حاکی از بازگشت قریب‌الوقوع او به قلب دولت سعودی است؛ دولتی که اکنون رسما توسط کسی جز ولیعهد عربستان هدایت نمی‌شود.

میز خاورمیانه در گزارشگران بدون مرز (RSF) می‌گوید: از زمان ترور جمال خاشقجی در سال 2018 و محاکمه‌های ناموفق متعاقب قاتلان او در عربستان سعودی و ترکیه، مشخص شده است که هیچ پاسخگویی در این کشورها انجام نخواهد شد؛ سایر مکانیسم‌های پیگرد قانونی و پاسخگویی بیش از هر زمان دیگری ضروری هستند.

هنگامی که جزئیات این جنایت در سال 2018 در معرض دید عموم قرار گرفت، نام «القحطانی» به عنوان فردی که این کار را طراحی و سازماندهی کرد، بدنام‌تر شد.

گزارش شورای حقوق بشر توسط «اگنس کالامارد»، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور قتل‌های خودسرانه در آن زمان، اعلام کرد که «دفتر ارتباطات» القحطانی نیز احتمالا از سفر برنامه‌ریزی شده خاشقجی به کنسولگری عربستان در استانبول در 2 اکتبر مطلع شده بود.

با وجود اطلاعات متهم، دولت سعودی مدعی شد که مدارک کافی برای متهم کردن القحطانی پیدا نکرده است؛ القحطانی که زمانی مشاور کلیدی «محمد بن سلمان» بود، هرگز محاکمه نشد.

گمان می‌رود او 15 نفری را که در بازداشت و قتل خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول و همچنین سرپوش گذاشتن بر جنایت شرکت داشتند، ریاست کرده است.

اما این عدم پاسخگویی تنها محدود به خود عربستان نمی‌شود بلکه حمایت غرب از این کشور همچنان ادامه دارد؛ اگرچه کاخ سفید «محمد بن سلمان» را به تایید این عملیات متهم، اما از تحریم او خودداری کرد و از یک رابطه سالم با پادشاهی، به عنوان «شریک استراتژیک» خود حمایت کرد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *