لزوم معرفی آمریکا به عنوان جنایتکار جنگی به دلیل قتل عام 226 هزار ژاپنی

10:33 - 20 مرداد 1401
کد خبر: ۴۳۹۴۱۰۹
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
ادعای آمریکا مبنی بر استفاده از بمب اتم علیه ژاپن برای کوتاه کردن مصیبت جنگ جهانی دوم، در حالی مطرح می‌شود که تلاش‌ها برای اعلام این اقدام به عنوان جنایت جنگی همچنان بی حاصل مانده است.

خبرگزاری میزان – بمباران اتمی «هیروشیما» و «ناکازاکی» توسط آمریکا جان صدها هزار ژاپنی عمدتا غیرنظامی را گرفت.

به گزارش «اسپوتنیک»، بیش از 200 هزار ژاپنی در پی نخستین بمباران اتمی جهان توسط آمریکا در جریان جنگ جهانی دوم جان خود را از دست دادند و تعداد بی شماری نیز بر اثر پیامدهای این بمباران‌ها جان باختند؛ اما هنوز بحث‌ها درباره این که آیا این حملات می‌توانند جنایت جنگی شناخته شوند یا خیر، به نتیجه نرسیده است.

کاخ سفید بمباران اتمی شهرهای ژاپن را با استدلال لزوم پایان دادن سریع جنگ با تلفات کمتر توجیه کرد.

چیزی که در این میان کاخ سفید از اشاره به آن اجتناب کرد، درد و رنج ده‌ها هزار نفری بود که بر اثر بمباران یا آتش سوزی‌های ناشی از آن در روزها و هفته‌های بعد جان باختند.

روند جنگ، ژاپن را در مسیر تسلیم قرار داده بود و حتی برنامه‌هایی برای انجام آخرین نبرد با ژاپن توسط اتحاد جماهیر شوروی انجام شده بود، اما آمریکا تصمیم گرفت منتظر این برنامه‌ها نماند و از نیروی غیر متعارف نظامی علیه ژاپن استفاده کند.

در حالی که بر اثر بمباران اتمی شهرهای «هیروشیما» و «ناکازاکی» 226 هزار نفر کشته شدند، مورخان می‌گویند که آیا اصرار بر پیروزی سریع چنین هزینه انسانی بالایی را توجیه می‌کند یا این که این بمباران‌ها جنایت جنگی آمریکا محسوب می‌شوند.

ویرانی‌ها و تلفات گسترده بمباران اتمی «هیروشیما» و «ناکازاکی» تاثیر روانی پایداری بر مردم و دولت‌های سراسر جهان داشت و موضع مشترکی را برانگیخت: سلاح‌های اتمی نباید به عنوان ابزار واقعی جنگ در نظر گرفته شوند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *