ولیعهدی محمد بن سلمان در عربستان و سرکوب گسترده مخالفان

8:19 - 14 تير 1401
کد خبر: ۴۳۴۵۱۴۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
ولیعهدی محمد بن سلمان در عربستان طی سال‌های اخیر با افزایش فشارها و سرکوب گسترده مخالفان همراه بوده است.

خبرگزاری میزان – پنج سال ولیعهدی «محمد بن سلمان» در عربستان سعودی با سرکوب بی‌رحمانه مخالفان همراه بوده است.

به گزارش نهاد حقوق بشری « القسط لحقوق الانسان»، بیش از پنج سال از زمانی که «محمد بن سلمان» در 21 ژوئن 2017 به نمایندگی از پدرش ملک سلمان، ولیعهد و حاکم واقعی عربستان سعودی شد، می‌گذرد.

​​حکومت او با سرکوب وحشیانه و نقض شدید حقوق بشر برجسته شده است و این در حالی است که حامیان وی ادعاهای متناقضی را مطرح می‌کنند.

از زمانی که ملک سلمان در ژانویه 2015 به سلطنت رسید، پسرش «محمد بن سلمان» قدرت و نفوذ بیشتری به دست آورد. در سال 2015، او قبل از اینکه در سال 2017 به عنوان ولیعهد منصوب شود، به عنوان وزیر دفاع، معاون ولیعهد و رئیس صندوق سرمایه‌گذاری پادشاهی، صندوق سرمایه‌گذاری عمومی (PIF) منصوب شده بود.

به عنوان مثال، در ژوئن 2017، پادشاه عربستان فرمانی برای تأسیس ریاست امنیت دولتی (SSP) صادر کرد؛ یک سازمان امنیتی فراگیر که سرویس‌های اطلاعاتی داخلی این کشور را تحت یک فرمان ادغام می‌کند و مستقیماً به پادشاه گزارش می‌دهد و وزارت کشور را نادیده می‌گیرد.

اگرچه عربستان پیشتر نیز یک کشور سرکوبگر بود اما به قدرت رسیدن «بن سلمان» دوره سرکوب بی‌سابقه‌ای را به همراه داشت که مقامات به طرز وحشیانه‌ای هرگونه زمزمه مخالف را سرکوب کردند.

بسیاری از کسانی که هدف قرار گرفتند در یک سیستم زندانی عمدتا مبهم بدون هیچ نظارت مستقلی در بازداشت و سکوت باقی می‌مانند.

از زمان به قدرت رسیدن «محمد بن سلمان»، نقض حقوق زندانیان افزایش یافته است، از جمله شکنجه‌های وحشیانه در بازداشتگاه‌های غیررسمی مانند زیرزمین کاخ سلطنتی و یک مرکز ناشناسی به نام «هتل».

چنین اقداماتی توسط مقامات عالی‌رتبه از جمله «سعود القحطانی»، مشاور نزدیک «بن سلمان» که همچنین تلاش‌هایی برای سرکوب مخالفان در خارج از این کشور و آنلاین را هماهنگ کرده است، نظارت می‌شود.

دخالت شخصی «محمد بن سلمان» در برخی موارد با قتل «جمال خاشقجی»، روزنامه‌نگار سعودی، در اکتبر 2018 برجسته شد؛ «اگنس کالامار»، که در آن زمان گزارشگر ویژه سازمان ملل بود مدارک و شواهدی در مورد نقش «بن سلمان» در این قتل یافت.

در بحبوحه انتقادات بین‌المللی از سابقه تاسف‌بار حقوق بشر عربستان و به‌ویژه پس از قتل «خاشقجی»، ولیعهد عربستان تلاش کرده تا چهره پادشاهی را سفید کند و از «چشم‌انداز 2030» برای مخفی کردن نقض حقوق بشر استفاده کند.

علاوه بر این نقش عربستان در جنگ ویرانگر یمن که توسط «محمد بن سلمان» به عنوان وزیر دفاع در سال 2015 آغاز شد، اکنون در هشتمین سال خود قرار دارد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *