پشت پرده پروژه نئوم عربستان/ از تبعیض علیه کارکنان خارجی تا اعتراف به برده‌داری

11:54 - 11 خرداد 1401
کد خبر: ۴۲۹۴۲۷۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
گزارش وال استریت ژورنال از پشت پرده آن چه در نئوم می‌گذرد، هولناک هرچند قابل پیش بینی است.

خبرگزاری میزان – «نئوم»، جاه طلبانه ترین پروژه «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان است که وعده شهری با فناوری‌های پیشرفته و قوانین خاص خود را می‌دهد.

عربستان ادعا می‌کند، «نئوم» بخشی از طرح کاهش وابستگی عربستان به نفت با کمک برترین مهندسان، معماران، مدیران اجرایی و شهرسازان جهان است.

ده‌ها هزار یقه سفید از خارج از عربستان برای کار در طرح‌های چند میلیارد دلاری به این کشور رفته بودند.

بسیاری از آن‌ها در حال فرار از عربستان هستند؛ زیرا فرهنگ مدیریتی و مهاجرتی این کشور را آزار دهنده می‌دانند؛ فرهنگی که مهاجران را تحقیر می‌کند، خواسته‌های غیر واقعی از آنان دارد و چشمانش را بر تبعیض علیه مهاجران می‌بندد.

در واقع «نئوم» برجسته ترین نمونه از «فرهنگ سازمانی» در حال ظهور است.

به گزارش «وال استریت ژورنال»، در تابستان 2020 دو شرکت بازی‌های ویدئویی قراردادهای اسپانسری خود با شهر «نئوم» عربستان را به دنبال شکایت از سابقه سیاه حقوق بشری این کشور لغو کردند.  

به گفته افراد مطلع، «نجمی النصر»، رئیس اجرایی «نئوم» در جلسه ای اضطراری در همان زمان ضمن انتقاد از کارکنان گفت «اگر به من نگویید چه کسی مسئول است، من با اسلحه ای که در میزم دارم به شما شلیک می‌کنم.»

به گفته کارکنان فعلی و سابق «نئوم» اکثر افراد حاضر در جلسه مذکور در ادامه روند مهاجرت کارکنان خارجی «نئوم» را ترک کردند.

کارکنان فعلی و سابق «نئوم» می‌گویند فردی که از سوی «بن سلمان» برای ریاست «نئوم» انتخاب شده، اغلب کارکنان را سرزنش و ارعاب می‌کند.

«النصر» در جلسه دیگری گفته بود «من با همه مانند برده رفتار می‌کنم؛ من پروژه‌هایم را اینگونه انجام می‌دهم.»

«النصر» در دوره شیوع کرونا گفته بود که اگر کارمندانی که در خارج از کشور گیر کرده‌اند به عربستان سعودی باز نگردند، «نئوم کسی» را برای جایگزینی آن ها پیدا می‌کند.

برخی از آن‌ها، از جمله مدیر بازاریابی و برندسازی آن زمان پروژه، در همین چارچوب هرگز نتوانستند به عربستان برگردند.

وی همچنین از کارکان خواسته بود که اسامی افرادی را که سبب کند شدن پروژه می‌شوند، به او بدهند.

گروهی از مدیران «نئوم» در گروه واتساپی به شوخی می‌گفتند که «النصر» احتمالا کتاب «اسرار پیروزی آتیلا» را خوانده است.

تحت ریاست «النصر»، ده ها نفر از مدیران خارجی از میان هزار و 500 نیروی کار خارجی استعفا داده اند. بسیاری از شرکت‌ها مانند «والت دیزنی»، «زیمنس» و «ماریوت اینترنشنال» استعفا داده یا اخراج شده اند.

به گفته کارکنان سابق «نئوم»، ارزش قرارداد برخی از آن‌ها بیش از 500 هزار دلار در سال بوده است.

ساخت و سازهای جاه طلبانه عربستان شامل پنج به اصطلاح گیگا پروژه مانند «نئوم» و ده‌ها پروژه املاک و مستغلات کوچک تر است و البته تخریب و بازسازی شهر «جده»، دومین شهر بزرگ عربستان.

این پروژه‌ها نیازمند ورود خارجی‌ها هستند؛ زیرا صنایعی مانند گردشگری، سرگرمی و فناوری را در بر می‌گیرند که عمدتاً در عربستان وجود ندارند؛ اگرچه «بن سلمان» در نهایت می‌خواهد سعودی‌ها را استخدام کند، اما تعداد کمی از مردم این کشور تجربه دارند.

دوگیگا پروژه اخیرا ادغام شدند؛ سه پروژه مدیران ارشد خارجی خود را از دست دادند؛ مدیران عامل آمریکایی یک منطقه مالی 10 میلیارد دلاری در حال ساخت در «ریاض» و یک شرکت توسعه برای ساخت 50 مرکز سرگرمی نیز عربستان را ترک کردند؛ هیچ کدام از این افراد به درخواست‌ها برای اظهارنظر پاسخ ندادند.

دولت عربستان به درخواست‌ها جوابی نداد.

«نئوم» از پاسخگویی به پرسش‌های مورد نظر این مقاله خودداری کرده اما در بیانیه خود تاکید کرد که «همچنان به جذب و حفظ استعدادها ادامه می‌دهیم و کارکنان ما عمیقا به اجرای چشم انداز نئوم متعهد هستند.»

مدیر اجرایی سابق پیست اسکی « Palisades Tahoe » در تابستان 2020 از سمت ارشد خود در استراحتگاه زمستانی نئوم» استعفا داد و در نامه استعفای خود نوشت «ریاست نئوم به طور مداوم تحقیر و برخوردهای توهین آمیز را انجام می‌دهد.»

کارکنان سابق «نئوم» می‌گویند که اخراج و استعفاهای پی در پی سبب کند شدن روند اجرای «نئوم» شده است.

منتقدان از فرهنگ غالب بر «نئوم» می‌گویند که این فرهنگ از «محمد بن سلمان» نشئت گرفته است. برخی از مدیران سابق می‌گویند که وی خواسته‌های غیرمنطقی دارد و اغلب نظر خود را تغییر می‌دهد.

ضمن این که زندانی شدن تجار و اعضای خانواده سلطنتی به اتهام فساد و سرکوب مخالفان سبب بروز ترس در میان شرکت‌ها و مدیران خارجی شده است.

یک مقام ارشد سعودی گفت «بن سلمان و خانواده سلطنتی از شیوه مدیریت رئیس اجرایی نئوم و گردش مالی زیاد در آن آگاه هستند، اما به نظر می‌رسد فکر می‌کنند که سبک کار همین است.»

کارکنان فعلی و سابق «نئوم» می‌گویند که سابقه رئیس اجرایی نئوم در «آرامکو» و یک مجتمع دانشگاهی در دریای سرخ، توجه «بن سلمان» را برای انتخاب وی برای این سمت جلب کرد.

تجاوز و تعرض جنسی از موضوع‌هایی است که پروژه «نئوم» با آن مواجه است. تاکنون گزارش‌هایی از تعرض جنسی به کارکنان و مدیران زن خارجی در «نئوم» از سوی مقام‌های ارشد تحت حمایت عربستان یا اخراج آن‌ها به دلیل عدم پذیرش درخواست‌های بی شرمانه، منتشر شده است.

جالب این که این افراد درسمت خود باقی مانده و قربانیان ناچار به ترک پروژه می‌شوند و عربستان در مقابل تدابیر امنیتی را در محل زندگی کارکنان تشدید کرده و ده‌ها دوربین را در این مکان‌ها نصب کرده است.

این اقدام سبب ناراحتی‌های زیادی در میان کارکنان خارجی شده و آن‌ها می گویند که حریم شخصی ندارند.

مدیر اجرایی سابق استراحتگاه کوهستانی «نئوم»، در بیانیه ای کتبی گفت «زن ستیزی، نژادپرستی و رفتارهای توهین آمیز به عنوان رفتارهای نفرت انگیز از سوی ریاست نئوم به صورت مداوم مشاهده می‌شود.»

«النصر»، در «نئوم» جانشین «کلاوس کلاینفیلد»، کارآفرین و مدیر ارشد اجرایی آلمانی شد و 12 نفر از کارکنان ارشد وی را اخراج کرد.  

«کلاینفیلد» از پاسخگویی به پرسش‌ها درباره گزارش‌های مربوط به سوءرفتار با خودش پس از جایگزینی «النصر» خودداری کرد.

منتقدان ساخت «نئوم»، ضمن توصیف این پروژه به عنوان ایده ای جاه طلبانه از هزینه‌های نجومی و پیامدهای فاجعه بار زیست محیطی آن ابراز نگرانی می‌کنند.

در داخل و از نظر افکار عمومی نیز «نئوم» به دلیل ایجاد جامعه ای متفاوت از بقیه عربستان و در تضاد با اصول اسلامی، محکوم به مواجهه با چالش‌های گسترده ای در فرهنگ محافظه کار عربستان است.

انتهای پیام/


برچسب ها: حقوق بشر عربستان

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *