اقدامات قهری یکجانبه آمریکا علیه کشورهای جهان؛ تاکیدی بر موضوع اعتیاد واشنگتن به سیاست تحریمی

14:52 - 27 ارديبهشت 1401
کد خبر: ۴۲۷۲۱۳۴
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه کشورها با وجود ادعاهای مقامات واشنگتن تاثیر بسیاری بر سلامتی و دسترسی افراد به دارو دارد.

خبرگزاری میزان - یکی از اصلی ترین ابزارهای آمریکا علیه کشورهای مختلف، سلاح اقتصادی تحریم‌هاست.

به گزارش «فارین پالیسی و الجزیره»، این سلاح از سوی واشنگتن به عنوان یک ابزار قهری، در سراسر جهان علیه کشورهای مختلف جهان از کره شمالی تا ونزوئلا، بلاروس، روسیه ... به کار گرفته می‌شود.

امروزه به ندرت موضوعی در سیاست خارجی وجود دارد که در آن سیاستگذاران آمریکایی به تحریم متوسل نشوند.

در پی خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان در سال گذشته، دولت آمریکا بیش از 9 میلیارد دلار از دارایی‌های دولتی افغانستان را برای آنچه مجازات طالبان خوانده شده، مسدود کرد.

تحریم‎ها همچنین ابزار اصلی است که دولت آمریکا و متحدان اروپایی‌اش در حال حاضر تلاش می‌کنند تا به وسیله آن روسیه را از عملیات نظامی در اوکراین بازدارند.

تصور سیاست جهانی کنونی ما بدون استفاده آمریکا از چنین ابزارهای قهری دشوار است.

واشنگتن آزادانه از تحریم‎ها استفاده می‌کند، در حالی که اروپا اغلب تمایلی به پیوستن به تحریم‌های آمریکا ندارد؛ اقدامات اتحادیه اروپا و ادامه بلاتکلیفی آلمان در مورد آینده خط لوله نورد استریم 2 نشان می‌دهد که در پشت ائتلاف آتلانتیک شکاف اروپایی-آمریکایی بر سر تحریم‌ها نهفته است.

سیاستگذاران در واشنگتن این سلاح را برای خود ساخته و آن را در حوزه‌های جدیدی گسترش داده‌اند. تأثیرات مهم تحریم‌ها و تأثیر عمیق آن بر تاریخ نظام بین‌الملل غیرقابل انکار است.

مقام‎های آمریکا همواره مدعی هستند که اقلام بشردوستانه و از جمله دارو و تجهیزات پرشکی از فهرست تحریم علیه کشورهای مختلف مستثنی هستند با این وجود آنچه در عمل مشاهده می‌شود، متفاوت است.

در حالی که آمریکا مدعی شده است که «پنجره بشردوستانه» را تحت تحریم‌های خود باز نگه داشته است، دیده بان حقوق بشر (HRW)  در سال 2019 اعلام کرد که تحریم‌های «بیش از حد» همچنان «به حق ایرانیان برای سلامتی از جمله دسترسی به داروهای نجات دهنده آسیب می‌زند.»

همچنین تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران دسترسی ایران به دارو و تجهیزات پزشکی را در طول همه‌گیری کووید-۱۹ کاهش داد و همکاری ایران با جامعه بین‌المللی را برای مقابله با این همه‌گیری محدود کرد.

همچنین آمریکا در چهار دهه گذشته طیف گسترده‌ای از تحریم‎های اقتصادی را علیه ایران اعمال کرده است.

در حالی که مقام‎های دولت‌های مختلف آمریکا همچنان اصرار دارند که غذا و دارو از تحریم‌ها مستثنی هستند و تحریم‌ها به مردم ایران آسیبی نمی‌زند، شواهد نشان می‌دهد که تحریم‌های یکجانبه به طور دسته جمعی مردم ایران را از دسترسی کافی و قابل اعتماد به دارو منع می‌کنند.

تحریم‌ها می‌توانند دسترسی به دارو و مراقبت‌های بهداشتی مناسب را با کمتر کردن دسترسی مالی به آنها محدود کنند.

مطالعات مختلف در مورد تأثیر تحریم‌های اقتصادی بر سلامت عمومی نشان می‌دهد که تحریم‌ها با وارد کردن آسیب به کشور هدف، وضعیت را تشدید می‌کنند.

انتهای پیام/


برچسب ها: آمریکا حقوق بشر

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *