رسانه‎ها مردم را نسبت به حقوق و تکالیفشان آگاه کنند/ ارتقای دانش فرهنگی در سیستان و بلوچستان

9:53 - 18 مرداد 1395
کد خبر: ۲۰۷۰۶۴
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
طاهری ضمن تاکید بر لزوم ارتقای دانش فرهنگی و حقوقی در سیستان و بلوچستان گفت: رسانه ها مردم را نسبت به حقوق و تکالیفشان آگاه کنند.
به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ، محمد رضا طاهری معاون قضایی رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان ضمن تبریک 17 مرداد ماه روز خبرنگار اظهار داشت: خبرنگاران چشم بینا و گوش شنوای جامعه هستند و رسالت سنگینی را بر دوش می کشند.
 
وی افزود: روند اطلاع‌رسانی در جهان امروز بدلیل تحولات روز به روز در عرصه فناوری‌های ارتباطات و اطلاعات از حساسیت و ظرافت بالایی برخوردار است و در این میان با توجه به رسالت خطیر خبرنگار و اهل قلم باید از توانمندی‌ها و ویژگی‌های متعددی برخوردار باشد.
 
معاون قضایی رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان تصریح کرد: دشمنان ایران اسلامی با امکانات فوق مدرن درصدد ترویج بدعت‌ها ، ناکارآمد جلوه دادن نظام و دولت و تضعیف ارکان کشور، انتشار اخبار و تحلیل های مغرضانه و خصمانه و ممانعت از رشد کشور هستند در این زمینه اصحاب قلم به عنوان چشم و گوش همیشه بیدار جامعه و عناصر اصلی در جریان اطلاع‌رسانی،  وظایف مسوولیت‌های متعددی را بر دوش می‌کشند.
 
وی با تاکید بر انعکاس مشکلات، کمبودها و نیازهای اساسی مردم از طریق رسانه ها گفت:  رسانه ها گوش مردم هستند و باید  تلاش کنند تا مشکلات مردم را به گوش مسئولان برساند از طرفی نیز باید عملکرد خوب مسئولان را به نحو احسنت اطلاع رسانی کنند تا ضمن ایجاد حس اعتماد و دلگرمی  و رفع بسیاری از مشکلات زمینه های توسعه و پیشرفت بیش از پیش کشور فراهم گردد.
 
معاون قضایی رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان با بیان اینکه جولان خبرگزاری های خارجی بر مباحث خبری ایران اسلامی نشانه ضعف رسانه های داخلی است، گفت:  با عنایت به اینکه یکی از اهداف رسانه‌ها خنثی سازی شایعات و خبرهای نادرست و غیر واقعیاست،  رسانه های ایران باید شفاف، درست، دقیق، فوری و با نگاهی عدالت محورانه اخبار را پوشش و نیاز خبری جامعه را تامین کنند.
 
طاهری ادامه داد:  امروز با توجه به فعالیت گسترده  شبکه های اجتماعی هیچ چیز از چشم مردم پنهان نمی‌ماند و این رسالت رسانه را دوچندان می‌کند و می طلبد در انتقال اخبار سرعت، دقت، صداقت و امانت داری منظور شود.
 
*ارتقای دانش فرهنگی در سیستان و بلوچستان اولویتی مهم
 
معاون قضایی رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان  با تاکید بر ارتقای سطح دانش فرهنگی و حقوقی مردم سیستان و بلوچستان نیز گفت: به هر میزان مردم به تکالیف و حقوق خود واقف شوند امکان تعدی به حقوق و تکالیف دیگران به حداقل خواهد رسید و نتیجه غایی آن کاهش درگیری، منازعات و حجم ورودی پرونده به سیستم قضایی و برقراری پیوند اخوت اسلامی است و این کمک رسانه‌ها را می طلبد تا  با استفاده از ابزاری که در اختیار دارند مردم را نسبت به حقوق و تکالیفشان آگاه کنند.
 
طاهری بر نقش رسانه ملی و اثر گذاری آن بر جامعه اشاره کرد و گفت: رسانه ملی جایگاه خوبی در بین مردم دارد و باید با پخش برنامه های پر محتوا و استفاده از کارشناسان خبره  در حوزه فرهنگ بیش از پیش قدم بردارد.
 
وی گفت: سیستم قضایی متولی امر فرهنگی نیست اما آمادگی کامل دارد تا با معرفی کارشناسان خبره و ماهر در حوزه های مرتبط در راستای ارتقای دانش حقوقی مردم قدم بردارد.
 
*فرهنگ صلح و سازش در سیستان و بلوچستان بسیار غنی و ریشه دار است
 
رئیس شوراهای حل اختلاف سیستان و بلوچستان گفت: فرهنگ صلح و سازش در سیستان و بلوچستان از جایگاه بسیار بالایی برخوردار است که همین مهم سبب شده این استان رتبه نخست را حوزه صلح و سازش کسب کنند.
 
طاهری به افزایش تعداد دادگاه ها در شهرستان های استان اشاره کرد و گفت:  در گذشته تعداد دادگاه ها در این استان کمتر از تعداد انگشتان یک دست بود و  امروزحدود 20 دادگستری در استان در حال فعالیت است  که افزایش تعداد دادگاه ها نشانه خوبی نیست و پیام های زیادی دارد.
 
وی گفت: رسانه ها  باید فرهنگ غنی صلح و سازش ، گذشت و خویشتن داری گذشتگان را گذشته را به نسل های آینده منتقل کنند تا از اختلافات ریشه دار و طولانی مدت که به نسل های بعدی نیز منتقل می شود جلوگیری شود.
 
طاهری در ادامه از تلاش تمامی رسانه های استان که در راستای بیداری اذهان عمومی، انعکاس مشکلات مردم و خدمات دولت به ویژه رسانه هایی که ارتباط خوبی با قوه قضاییه (شوراهای حل اختلاف) دارند  قدردانی کرد.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *