تناقض گفته های مسئولان آموزش و پرورش تا ورود سازمان بازرسی برای حل مشکلات مردم

7:53 - 12 مرداد 1395
کد خبر: ۲۰۴۱۲۵
دسته بندی: جامعه ، عمومی
هدایت تحصیلی دانش آموزان پایه نهم با اعتراضات متعددی همراه شده است و در سراسر کشور شاهد نارضایتی خانواده ها از الزام آموزش و پرورش برای ورود فرزندشان به رشته خاص هستیم هر چند که مسئولان آموزش و پرورش معتقدند اجباری در روند هدایت تحصیلی وجود ندارد اما در گفته های مسئولان نیز تناقض مشاهده می شود.
تناقض گفته های مسئولان آموزش و پرورش تا ورود سازمان بازرسی برای حل مشکلات مردمبه گزارش خبرنگار گروه جامعه ؛شاید آن زمانی که آموزش و پرورش کار هدایت تحصیلی و انتخاب رشته دانش آموزان پایه نهم را آغاز کرد حتی تصور نمی کرد که این مسئله به معضلی برای این وزارتخانه تبدیل شده و طیفی از اعتراضات در استان های مختلف کشور منجرب شود.

امسال پس از 22 سال هدایت تحصیلی دانش آموزان بار دیگر در پایه نهم انجام شد و با استقرار نظام 6.3.3 دانش آموزانی که امسال پایه نهم را به اتمام رسانده اند باید برای ورود به مقطع متوسطه دوم رشته تحصیلی خود را انتخاب کنند بر همین اساس کار انتخاب رشته از 19 تیرماه آغاز شد.

تنها چند روز پس آغاز انتخاب رشته دانش آموزان پایه نهم موجی از اعتراضات از سوی آنها در نقاط مختلف کشور شکل گرفت و اغلب آنها از اجبار آموزش و پرورش برای ورود به رشته خاص حکایت می کردند به عنوان مثال مادری از استان کرمانشاه به خبرنگار میزان می گوید که فرزندش با معدل 19.90 به رشته انسانی هدایت شده است در حالی که علاقه وی به رشته تجربی است اما آموزش و پرورش با استناد به اینکه ظرفیتی برای پذیرش دانش آموز در رشته تجربی ندارد از ثبت نام وی امتناع می کند.

تعداد این دانش آموزان اندک نیست بسیاری از دانش آموزان هستند که به دلیل الزام آموزش و پرورش برای انتخاب رشته خاص و عدم و تمایل دانش آموز به آن رشته دچار افسردگی شده اند.

شاید اگر بخواهیم منصفانه تر به ماجرا نگاه کنیم آموزش و پرورش صحیح می گوید چرا که طبق گفته های مسئولان این وزارتخانه هم اکنون 63 درصد دانش آموزان تمایل به تحصیل در رشته تجربی دارند و همین موضوع منجرب به تراکم جمعیت در این رشته شده است اما آیا با اجبار می توان دانش آموز را از ورود به یک رشته منع کرد.

اگرچه حمید رضا کفاش معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش معتقد است هدایت تحصیلی دانش آموزان توصیه ای بوده و در برگه مخصوص به این موضوع 12 اولویت برای دانش آموز مشخص شده و اجباری برای ورود به رشته خاص وجود ندارد اما اجرای سیاست توسعه متوازن منجرب آن شده است تا عملا شاهد اجبار در ماجرای انتخاب رشته و هدایت تحصیلی دانش آموزان باشیم.

 آن گونه که علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش می گوید توسعه متوازن یک اهرم مدیریتی است برای پاسخگویی به نیازهای جامعه است و در بحث انتخاب رشته نمی توان به نیازها و امکانات آموزش و پرورش بی توجه بود همین مسئله منجرب می شود که شاهد تناقضی در گفتار مسئولان آموزش و پرورش باشیم از یک سو معاون پرورشی و فرهنگی این وزارتخانه که ریاست ستاد هدایت تحصیلی را برعهده دارد از عدم اجبار در انتخاب رشته دانش آموزان خبر می دهد و از سوی دیگر معاون آموزش و متوسطه از اجبار سیاست توسعه متوازن که در برگیرنده نوعی الزام در انتخاب رشته با توجه به نیازها و امکانات کشور است، سخن می گوید.

اعتراض خانواده ها به روند انتخاب رشته منجرب به برگزاری جلسه مشترک نمایندگان مجلس با وزیر آموزش و پرورش شد جلسه ای که اگر چه حمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس معتقد است نتیجه آن این بود که مناطق آموزش و پرورش با خانواده ها همراهی بیشتری کنند و بحث اجبار در انتخاب رشته دانش آموزانی که تاکنون ثبت نام نکرده اند، حذف شود اما حمیدرضا کفاش رئیس ستاد هدایت تحصیلی آموزش و پرورش می گوید از ابتدا اجباری نبوده که هم اکنون شاهد حذف آن باشیم و در اینجا هم شاهد تناقض میان گفته های مسئولان هستیم.

به هر حال اگر چه آموزش و پرورش برای حل مشکل انتخاب رشته دانش آموزان کاری انجام نداد اما ناصر سراج رئیس سازمان بازرسی دستوربررسی فوری موضوع هدایت تحصیلی را در این سازمان صادر کرد. حال باید منتظر ماند و دید که آیا ورود سازمان بازرسی به این موضوع منجر به حل مشکل مردم می شود؟



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *