رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

افزایش اسلام‌هراسی و حملات به مسلمانان در اروپا

14:42 - 11 آذر 1402
کد خبر: ۴۷۴۷۲۹۷
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
افزایش اسلام‌هراسی و حملات به مسلمانان در اروپا
چند نهاد اروپایی با انتشار بیانیه‌ای درباره افزایش اسلام‌هراسی و حملات علیه مسلمانان در اروپا هشدار دادند.

خبرگزاری میزان - مقام‎های ضدنژادپرستی سراسر اروپا در یکی از نخستین اظهارات با هدف رسیدگی به افزایش اسلام‌هراسی در کشور‌های اروپایی، از سازمان‌های مجری قانون خواسته‌اند تا نسبت به جنایت‎های ناشی از نفرت علیه مسلمانان هوشیار باشند و از هیچ تلاشی برای محافظت از آن‌ها دریغ نکنند.

بیانیه‌ای در همین رابطه از سوی نمایندگان ۱۰ کشور اروپایی و همچنین مقامات اتحادیه اروپا امضا شده است.

این بیانیه به افزایش تعداد جرایم ناشی از نفرت، سخنان نفرت‌انگیز و تهدید آزادی‌های مدنی اشاره می‌کند که در ماه‌های اخیر جوامع مسلمان را در سراسر اروپا هدف قرار داده است. 

نهاد‌های ضدنژادپرستی اروپا گزارش دادند که مسلمانان به طور فزاینده‌ای هدف حملات فیزیکی و کلامی قرار گرفته‌اند و احساس می‌کنند که «به‌طور آنلاین و آفلاین بیش‌تر ناامن و تهدید می‌شوند».

گروه مذکور با پرداختن به اسلام‎هراسی، گفت که برای مسلمانان «عمیقا نگران» است.

بیانیه می‎گوید: اگر به چنین پدیده‌هایی رسیدگی نشود، می‌تواند انسجام اجتماعی را در جوامع ما تهدید کند و جوامع آسیب‌پذیر را در معرض آسیب‌های بیشتری قرار دهد.

بیانیه اخیر در حالی صادر می‌شود که تنش‌ها در سراسر اروپا افزایش یافته و مقامات را مجبور می‌کند تا از افزایش جنایات ناشی از نفرت جلوگیری کنند.

این جنایت‌ها ابعاد مختلفی شامل حمله به مساجد و آزار مسلمانان در خیابان‌ها و یا محل کار دارد.

امضا‌کنندگان این بیانیه از مقام‎های ملی می‌خواهند «از هیچ تلاشی برای اطمینان از ایمنی جوامع مسلمان، چه در مکان‌های عبادت، محل کار، مدارس یا منازل آن‌ها دریغ نکنند».

این بیانیه از سازمان‌های امنیتی عمومی و مجری قانون سراسر اروپا خواست تا «در برابر حوادث نفرت‌آمیز شامل جنایت‌ها و خشونت با انگیزه نفرت علیه مسلمانان هوشیار باشند.

جوامع مسلمان نسبت به افزایش خصومت‌ها در هفته‌های اخیر ابراز نگرانی کرده‌اند؛ اوایل این ماه، شورای مسلمانان فرانسه به رسانه‌ها گفت که تنها در ماه اکتبر ۴۲ نامه حاوی تهدید یا توهین دریافت کرده است، مساجد نیز هدف قرار گرفته‎اند که ۱۷ مورد از آن‌ها نامه‌های تهدیدآمیز دریافت کرده و ۱۴ مورد آسیب دیده‌اند.

بیانیه روز پنجشنبه گذشته اتحادیه اروپا که هیچ اشاره‌ای به جنگ غزه نمی‌کند - در عوض به «زمینه ژئوپلیتیک فعلی» اشاره می‌کند - یک هفته پس از آن است که حزب راست افراطی و ضد اسلام «خیرت ویلدرس» به بزرگ‌ترین حزب در هلند تبدیل و باعث نگرانی درباه افزایش اسلام‌هراسی در این کشور شد.

شادا اسلام، تحلیلگر و مفسر مستقر در بروکسل، این بیانیه را «گامی کوچک، اما بسیار ضروری» در جهت مبارزه با نژادپرستی در سراسر اروپا توصیف کرد.

کارشناسان تاکید می‌کنند که مسلمانان، شهروندان اروپایی هستند و نباید با آن‌ها مانند «بیگانه» دائمی رفتار شود، بلکه باید به‌عنوان مشارکت‌کنندگان اصلی در اقتصاد، رفاه، فرهنگ و آینده اتحادیه اروپا در نظر گرفته شوند.

بیانیه اخیر تأیید می‌کند که این یک پیشرفت کاملا موفقیت‌آمیز است؛ شادا اسلام در رسانه‌های اجتماعی، نوشت: دستکم برخی از سیاست‌گذاران اتحادیه اروپا به‎شدت نگران چنین تحولاتی هستند و با هموطنان مسلمان خود ابراز همبستگی می‌کنند.

به گزارش گاردین، پیش از انتشار این بیانیه، سازمان غیردولتی دیده‌بان حقوق بشر به «نگرانی عمیق» در مورد افزایش یهودستیزی و نفرت ضد مسلمانان در اروپا اشاره کرد.

با این حال، واکنش دولت‌های اتحادیه اروپا جزئی و ناکارآمد بوده است؛ تا حدی به این دلیل که آن‌ها فاقد داده‌های ضد تبعیض و استراتژی‌های حفاظتی کافی هستند که به تجربیات روزمره تبعیض‌هایی که مسلمانان با آن مواجه هستند، رسیدگی کند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *