نخستین جلسه ستاد مرکزی هفته بازخوانی و‌ افشای حقوق بشر آمریکایی|

غریب‌آبادی: استفاده گزینشی آمریکا از حقوق بشر باید برجسته شود/ غزه و دانشگاه‌های غربی ویترین نقض حقوق بشر مدعیان

10:50 - 25 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۷۳۱۷۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
غریب‌آبادی: استفاده گزینشی آمریکا از حقوق بشر باید برجسته شود/ غزه و دانشگاه‌های غربی ویترین نقض حقوق بشر مدعیان
دبیر ستاد حقوق بشر گفت: باید جنایت‌های بشری آمریکا را هم علیه ملت ایران و هم علیه دیگر ملت‌ها در بازه‌های زمانی مختلف شناسایی، برجسته و افشا کنیم.

خبرگزاری میزان - نخستین جلسه ستاد مرکزی هفته بازخوانی حقوق بشر آمریکایی با حضور کاظم غریب‌آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر و رئیس ستاد برگزاری هفته بازخوانی و افشای حقوق بشر آمریکایی برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی عرب انصاری، معاون امور استان‌های شورای هماهنگی سازمان تبلیغات اسلامی در سخنانی در ابتدای این نشست، ضمن تاکید بر اهمیت برگزاری هفته بازخوانی و افشای حقوق بشر آمریکایی، اظهار کرد: تجربیات خوبی از برنامه‌های سال گذشته به‌دست آمد و امیدواریم این روند با توجه به حوادث جاری بهتر پیش رفته و اجرا شود.

 وی با اشاره به اعتراض‌های دانشگاهی در آمریکا و اروپا در حمایت از فلسطین، تصریح کرد: این کشور‌ها به‌عنوان محور‌های شرارت بر نقض حقوق بشر تاکید دارند؛ آمریکا اکنون به‌عنوان مرکز جهانی نقض حقوق بشر شناخته می‌شود؛ در حال حاضر غزه محل اوج جنایت‌های علیه بشریت است که به اعتراض‌های گسترده در اروپا و آمریکا منجر شد.

غریب‌آبادی: جنایت در غزه با حمایت تمام‌قد آمریکا از رژیم صهیونیستی انجام می‌شود

غریب‌آبادی ضمن تبریک هفته کرامت، به تحولات جدیدی اشاره کرد که سبب تمایز هفته بازخوانی حقوق بشر آمریکایی با سال قبل شده است، با وجود اینکه جنایت‌های آمریکا کاملا مشخص است.

وی گفت: باید جنایت‌های بشری آمریکا را هم علیه ملت ایران و هم علیه دیگر ملت‌ها در بازه‌های زمانی مختلف شناسایی، برجسته و افشا کنیم؛ این جنایت‌ها باید در سطوح داخلی و بین‌المللی افشا شوند.

دبیر ستاد حقوق بشر در ادامه تاکید کرد که یکی از نکات مهمی که در رویداد امسال باید مورد توجه قرار گیرد، جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه غزه است؛ جنایت‌هایی که با حمایت تمام‌قد آمریکا انجام می‌شود و از این رو آمریکا در انواع و اقسام جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه شریک است.

وی با اشاره به گستردگی و تنوع جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه غزه به آمار‌های موجود در این زمینه اشاره کرده و گفت: آمریکا تاکنون همواره مانع رسیدگی به این جنایت‌ها در سازمان‌ها و سازوکار‌های مختلف بین‌المللی شده است؛ رژیم مدعی حقوق بشر آمریکا از رژیم صهیونیستی در جنگ غزه حمایت سیاسی، نظامی، تسلیحاتی، مالی، ... کرده است؛ از این رو باید جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه و نقش مستقیم آمریکا در آن برجسته شود.

معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه، موضوع اعتراض‌های دانشجویی در کشور‌های غربی را پدیده‌ای بی‌سابقه و مهم خواند و گفت: مردم و افکار عمومی کشور‌های غربی در عین بی‌اقدامی سران خود دست به اقدام در حمایت از فلسطین زدند تا این انفعال مقام‌های خود را جبران کنند؛ آنچه در دانشگاه‌های شاهد اعتراض‌ها می‌گذرد، موضوع داخلی نیست و به همین جهت بی‌سابقه است؛ نکته مهم سوم، برخورد بسیار وحشیانه با دانشجویان و استادان دانشگاه‌هاست؛ این در حالی است که آمریکا در واکنش به کوچک‌ترین تحولات در دانشگاه‌های دیگر کشور‌ها وارد ژست حقوق بشری می‌شود و آن‌ها را مورد انتقاد قرار می‌دهد؛ در حقیقت استفاده گزینشی آمریکا از حقوق بشر اکنون برجسته و افشا شده و مشخص شده که این کشور از حقوق بشر به‌عنوان ابزار فشار سیاسی استفاده می‌کند.

غریب‌آبادی گفت که جنایت‌ها در نوار غزه و تحولات دانشگاه‌های غربی ویترینی از نقض حقوق بشر را پیش چشم مردم قرار می‌دهد که باید در هفته حقوق بشر آمریکایی برجسته شود.

وی با اشاره به سالگرد انتشار تصاویر ابوغریب، تاکید کرد: ما نیز اسرایی در ابوغریب داشتیم؛ این موضوع همواره باید برجسته بماند تا موضوع نقض حقوق بشر از سوی مدعیان غربی حقوق بشر در صدر بماند.

دبیر ستاد حقوق بشر خواستار توجه بیشتر به موضوع حضور نظامی آمریکا در کشور‌های مختلف در هفته بازخوانی حقوق بشر آمریکایی شد و گفت: دلیل این حضور در ۸۰ کشور با ۷۵۰ پایگاه، خوی نظامی‌گری آمریکا است؛ فراتر از این، استقرار تسلیحات هسته‌ای آمریکا در این پایگاه‌های اروپایی نشان می‌دهد که این کشور اصلا به دنبال صلح و امنیت نیست؛ چگونه این کشور می‌تواند مدعی تلاش برای برقراری صلح و امنیت باشد؛ کشور‌های محل استقرار تسلیحات هسته‌ای آمریکا اساسا با تهدیدی هم مواجه نیستند و مشکل امنیتی در دهه‌های اخیر نداشتند؛ این موضوع‌ها باید در سطوح داخلی و بین‌المللی رسیدگی شود.

به گفته غریب‌آبادی اطلاع‌رسانی در این زمینه موضوع مهمی است.

وی همچنین به موضوع تروریسم و اهمیت پرداختن به آن در هفته بازخوانی حقوق بشر آمریکایی اشاره کرد و گفت: عملیات جنایت‌کارانه آمریکا در به شهادت رساندن شهید سلیمانی باید در صدر توجه‌ها باشد؛ نخستین جلسه دادگاه در این باره در ۳۰ خرداد برگزار خواهد شد؛ در این پرونده اتهام ۷۰ متهم آمریکایی شریک جنایت شهادت سردار سلیمانی بررسی می‌شود.

خزعلی: نقض حقوق زنان در کشور‌های غربی موضوعی است که دیگر کشور‌ها هم به آن اذعان دارند

انسیه خزعلی، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان نیز در این نشست حضور داشت و طی سخنانی اظهار کرد: نقض حقوق زنان در موضوع حقوق بشر در آمریکا اسناد متعددی دارد که باید به شکل گسترده به آن پرداخته شود.

وی همچنین با اشاره به لزوم کار شدن درباره موضوع بدپوششی زنان و پیامد‌های آن در کشور‌های غربی، تاکید کرد که در هفته بازخوانی حقوق بشر آمریکایی باید به موضوع نقض حقوق زنان دانشگاهی در پی اعتراض‌های جاری در حمایت از غزه پرداخته شود.

به گفته خزعلی موضوع نقض حقوق زنان و خدشه‌دار شدن حقوق آن‌ها در کشور‌های غربی موضوعی است که دیگر کشور‌ها هم به آن اذعان دارند.

در ادامه این جلسه، اعضای ستاد هفته بازخوانی و افشای حقوق بشر آمریکایی به ارائه گزارش عملکرد و برنامه‌های خود پرداختند؛ دفاتر استانی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی نیز به‌صورت برخط در این جلسه شرکت کرده و گزارش‌های خود را ارائه کردند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *