رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

افزایش اسلام‌هراسی در اروپا؛ عوامل و پیامدها

10:03 - 23 آبان 1402
کد خبر: ۴۷۴۴۳۰۹
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
افزایش اسلام‌هراسی در اروپا؛ عوامل و پیامدها
اسلام‌هراسی و نفرت‌پراکنی علیه مسلمانان در کشور‌های اروپایی مانند فرانسه و آلمان در هفته‌های اخیر افزایش یافته است.

خبرگزاری میزان - یک مقام اتحادیه اروپا که وظیفه مبارزه با اسلام‌هراسی را بر عهده دارد، به تازگی هشدار داد سخنان نفرت‌پراکنانه که مسلمانان را در اروپا هدف قرار می‌دهد، در حال افزایش است.

«ماریون لالیس»، می‌گوید: ما شاهد یک روند رو به افزایش بسیار واضح نفرت علیه مسلمانان بوده‌ایم و این سخنان نفرت‌پراکنانه از تجاوزهای خرد گرفته تا تهدید‌های واضح را دربرمی‌گیرد و ما مشاهده کرده‌ایم که بیشتر آن در سیستم رسانه‌های اجتماعی اتفاق می‌افتد.

به گفته «لالیس»، تحقیقاتی درباره چگونگی آموزش اروپایی‎ها درباره مسلمانان و اسلام مورد نیاز است.

وی با اشاره به اینکه من در روستا‌های فرانسه بزرگ شدم که بسیار متنوع بود و به من در مورد دین و فرهنگ مسلمانان و افرادی که از این مذهب پیروی می‌کنند، آموزش داده شد، به‌گونه‌ای که آن‌ها را به عنوان تهدید به تصویر نمی‌کشد، اظهار کرد: بنابراین در نقش من برای مبارزه با نفرت ضد مسلمانان، ما در حال تامین بودجه پروژه‌های مربوط به یادآوری گذشته و تجزیه و تحلیل این موضوع هستیم که چگونه کتاب‌های تاریخی در مدارس و دانشگاه‌های اروپا مسلمانان را به تصویر می‌کشند.

نفرت‌پراکنی علیه مسلمانان به‌ویژه به کلیشه‌های منفی مربوط می‌شود که مسلمانان را «گروهی یکپارچه درگیر خشونت» عنوان می‌کنند و چنین تعصباتی در سراسر کشور‌های اتحادیه اروپا پخش شده است.

عدم گزارش موارد اسلام‌هراسی

در بسیاری از موارد حملات اسلام‌هراسانه و نفرت‌پراکنانه علیه مسلمانان گزارش نمی‌شود و کشور‌های اروپایی به‎درستی این موضوع را گزارش نمی‌کنند؛ به گزارش دیده‌بان حقوق بشر، علاوه بر انگلیس، سایر کشور‌های اروپایی آماری در مورد حوادث اسلام‌هراسی گزارش شده منتشر نکرده‌اند.

این نشان می‌دهد که آن‌ها جنایت‎های ناشی از نفرت علیه افرادی را که مسلمان تصور می‌شوند ثبت نکرده‌اند و فقدان داده‌ها مانع از واکنش‌های مؤثر سیاست‌گذاری به چنین جنایت‌هایی می‌شود.

آژانس حقوق اساسی اتحادیه اروپا (FRA) پایگاه داده‌ای دارد که نفرت ضد مسلمانان را بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ در این بلوک مستند می‌کند که به گفته «لالیس» هنوز به‌روز رسانی نشده و قرار است در هفته‌های آینده به‌روز شود.

این مقام اروپایی در گفت‌وگو با شبکه الجزیره، گفت: ما باید اطمینان حاصل کنیم که روایتی متوازن در مورد آنچه در اروپا اتفاق می‌افتد وجود داشته باشد تا مردم بتوانند آزادانه زندگی کنند.

وی می‎گوید: ما متوجه شده‌ایم که چگونه یک زن مسلمان با حجاب در فرانسه احتمالا با تبعیض بیشتری نسبت به جمعیت مسلمان کل این کشور روبه‌رو می‌شود؛ علاوه بر این ممنوعیت عبا یا سایر نماد‌های مذهبی مسلمانان در مدرسه یا در برخی اماکن دیگر به تمایل به بی‌طرفی و گسترش برابری مربوط می‌شود؛ این‌ها ارزش‌های ادعایی سکولار فرانسه هستند.

روز جهانی مبارزه با اسلام‎هراسی

پیشتر سازمان ملل روز ۱۵ مارس را به عنوان روز جهانی مبارزه با اسلام‎هراسی با هدف «اقدام مشخص در برابر افزایش نفرت، تبعیض و خشونت علیه مسلمانان» نام‌گذاری کرده است.

«آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل، تاکید کرد که این اقدام «فراخوانی برای اقدام برای از بین بردن نفرت ضد مسلمانان» است.

اقدامات علیه مسلمانان در کشور‌هایی مانند آلمان و فرانسه در سال‌های اخیر با افزایش همراه بوده و بعد از آغاز تجاوزهای رژیم صهیونیستی در نوار غزه، این روند ابعاد جدیدی به خود گرفته است.

در فرانسه محدودیت‌هایی مانند پوشش عبا در مدارس و یا ممنوعیت حجاب در مسابقات فوتبال که دولت این کشور اعمال کرده، فضای اسلام‌هراسی را گسترده‌تر کرده و به تهدید‌های بیشتری علیه مسلمانان منجر شده و به‎تازگی برخی از مساجد در فرانسه از دریافت نامه تهدیدآمیز خبر دادند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *