تعداد آوارگان داخلی جهان رکورد شکست

9:55 - 26 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۷۳۴۲۳
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
تعداد آوارگان داخلی جهان رکورد شکست
جدیدترین بررسی مربوط به آوارگی افراد در سراسر جهان نشان می‌دهد که ۷۵.۹ میلیون نفر در پایان سال ۲۰۲۳ در شرایط آوارگی داخلی زندگی می‌کردند.

خبرگزاری میزان – با رسیدن شمار آوارگان داخلی سراسر جهان به رقم ۷۶ میلیون نفر در سال ۲۰۲۳، رکورد جدیدی در این زمینه به ثبت رسید.

به گزارش تایم، سازمان نظارت بر آوارگان داخلی، به‌عنوان گروه عالی نظارت بر مهاجرت در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد که درگیری‌ها و بلایای طبیعی سال گذشته نزدیک به ۷۶ میلیون نفر را در کشور‌های خودشان، آواره کرد.

این گزارش همچنین اعلام کرد که خشونت‌ها در سودان، کنگو و غرب آسیا دو سوم از جابجایی‌های جدید را در پی داشت؛ ضمن اینکه تعداد آوارگان یا بی‌جاشدگان داخلی در جهان طی پنج سال گذشته ۵۰ درصد افزایش یافته و در دهه گذشته تقریبا ۲ برابر شده است.

در عین حال، گزارش سازمان نظارت بر آوارگان داخلی، ۴۶.۹ میلیون حرکت فیزیکی افراد در سال ۲۰۲۳ ثبت کرد؛ ضمن اینکه اعلام کرد ۷۵.۹ میلیون نفر در پایان سال گذشته در شرایط آوارگی داخلی زندگی می‌کردند که نیمی از این آمار مربوط به ساکنان کشور‌های جنوب صحرای آفریقا بود.

آمار یاد شده شامل آوارگانی که به دیگر کشور‌ها گریخته‌اند، نمی‌شود.

یان اگلاند، دبیرکل شورای پناهندگان نروژ گفت: این گزارش نشان می‌دهد که ما در یک بحران عمیق در سطح جهانی قرار داریم، زیرا هرگز، چنین رقم بالایی را برای آوارگی داخلی به دلیل خشونت، درگیری، آزارواذیت ثبت نکرده‌ بودیم.

تقریبا ۹۰ درصد از کل جابجایی‌های یاد شده به درگیری و خشونت نسبت داده شده است، در حالی که حدود ۱۰ درصد آن‌ها نیز ناشی از تاثیر بلایای طبیعی است.

از سوی دیگر، جابجایی بیش از ۹ میلیون نفر در سودان در پایان سال ۲۰۲۳ یک رکورد برای یک کشور واحد، از زمانی بود که مرکز نظارت بر آوارگان داخلی از ۱۶ سال پیش شروع به ردیابی چنین ارقامی کرد؛ این رقم نسبت به پایان سال ۲۰۲۲ نزدیک به ۶ میلیون افزایش داشت.

سازمان نظارت بر آوارگان داخلی همچنین مجموعه ۳.۴ میلیون تحرک در غزه را در سه ماهه آخر سال ۲۰۲۳ در پی آغاز جنگ رژیم صهیونیستی علیه این منطقه ثبت کرد؛ این بدان معنا است که بسیاری از مردم غزه بیش از یک بار در غزه دارای ۲.۲ میلیون نفر جمعیت، نقل مکان کردند؛ در پایان سال ۱.۷ میلیون نفر در غزه آواره بودند.

مدیر سازمان نظارت بر افراد فاقد مکان شده داخلی، تصریح کرد: میلیون‌ها نفری که در سال ۲۰۲۳ مجبور به آوارگی شدند، نوک کوه یخ بحران آوارگی داخلی هستند.

ارقام یاد شده دریچه‌ای متفاوت به تاثیر درگیری، تغییرات آب‌وهوایی و دیگر عوامل بر حرکت انسان را ارائه می‌دهند؛ چراکه آژانس پناهندگان سازمان ملل بر وضعیت و آمار آوارگان در سراسر جهان، نه در داخل کشور‌ها نظارت می‌کند و آژانس مهاجرت سازمان ملل همه جابجایی‌های افراد، از جمله به دلایل اقتصادی یا سبک زندگی را ردیابی می‌کند.

انتهای پیام/


برچسب ها: آوارگان داخلی

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *