معاون وزیر اقتصاد: رشد ۴۰ درصدی ارزش صادرات در سال ۱۴۰۰/ تجهیز گمرکات به دستگاه‌های X-RAY خودرویی شتاب گرفت

9:00 - 03 فروردين 1401
کد خبر: ۸۰۱۴۲۶
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
معاون وزیر اقتصاد گفت: تجارت خارجی کشور در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۰ به ۱۴۹ میلیون و ۴۳۵ هزار تن و به ارزش بیش از ۹۰ میلیارد دلار رسیده است.

علیرضا مقدسی در گفت‌وگو با میزان در توضیح عملکرد گمرک در سال ۱۴۰۰ گفت: در زمینه موضوع قاچاق و روند آن در سال ۱۴۰۰، آمار پرونده‌های متشکله قاچاق در ۱۱ ماهه سال جاری به تعداد ۲ هزار و ۲۷۴ هزار فقره و به ارزش حدود ۳۵ هزار و ۴۳۳ میلیارد ریال بوده است.

وی بیان کرد: در ۱۱ ماهه سال ۱۳۹۹ نیز تعداد ۲ هزار و ۶۸۱ فقره پرونده به ارزش ۳۸ هزار و ۱۹۲ میلیارد ریال تشکیل شده است.

مقدسی در خصوص اقدامات اساسی گمرک مبتنی بر کنترل‌ها و نظارت‌های سیستمی گفت: ضمن اهتمام گمرک در اتصال به سامانه جامع تجارت که در ماه‌های اخیر در طی تعاملات خوبی که بین وزارت امور اقتصاد و دارایی و وزارت صمت شکل گرفته به نظر تکمیل این سامانه‌ها نقش مهمی در پیشگیری و مبارزه با قاچاق خواهد داشت، گمرک جمهوری اسلامی در تعامل و همکاری با ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز اقدامات قابل قبولی را انجام داده است.

معاون وزیر اقتصاد گفت: ماهیت امور مرتبط با فرایند تجارت خارجی در کل و تشریفات گمرکی به صورت خاص مستلزم تلاش بیشتر آسیب شناسی مستمر و انجام اقدامات تکمیلی و اصلاحی است که به امید خدا و تشریک مساعی سایر سازمان‌ها در سال ۱۴۰۱ برنامه‌های لازم پیگیری و اجرایی خواهد شد.

رئیس کل گمرک ایران در زمینه میزان واردات و صادرات کالا‌ها در سال ۱۴۰۰ گفت: تجارت خارجی کشور در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۰ به ۱۴۹ میلیون و ۴۳۵ هزار تن و به ارزش بیش از ۹۰ میلیارد دلار رسیده است.

وی افزود: در این مدت ۳۶ میلیون و ۷۷۷ هزار تن کالا به ارزش ۴۶ میلیارد و ۵۷۷ میلیون دلار کالا وارد کشور شده که به لحاظ وزن ۱۹.۳۳ درصد و از لحاظ ارزش ۳۵.۶۲ درصد افزایش داشته است.

مقدسی در ادامه گفت: در ۱۱ ماهه امسال به میزان ۱۱۲ میلیون و ۶۵۸ هزار تن کالا به ارزش ۴۳ میلیارد و ۵۱۷ میلیون دلار صادر شد که به لحاظ وزن ۹.۶۳ درصد و به لحاظ ارزش ۳۹.۸۹ درصد رشد داشته است.

معاون وزیر اقتصاد در خصوص کشور‌های مقصد صادراتی در سال ۱۴۰۰ گفت: کشور‌های عمده مقصد صادراتی در ۱۱ ماه سال ۱۴۰۰ به ترتیب شامل چین، عراق، ترکیه، امارات و افغانستان بوده است.

رئیس کل گمرک ایران در توضیح عمده کشور‌های مبدا واردات کالا به کشور گفت: کشور‌های عمده مبدا واردات کالا به کشور در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۰ به ترتیب شامل امارات متحده عربی، چین، ترکیه، آلمان و سوئیس بوده است.

وی در زمینه تجهیز و هوشمندسازی گمرک در سال ۱۴۰۰ و اقدامات انجام شده گفت: قبل از پرداختن به مباحث مرتبط با تجهیز و هوشمندسازی باید به این موضوع اشاره کنیم که به کارگیری روش‌های مختلف در کنترل‌های نامحسوس و بهره گیری از ظرفیت‌های مدیریت ریسک به خصوص مدیریت ریسک هوشمند که در دنیا نیز تجربه داشته و در قانون امور گمرکی و ماده ۱۱ این قانون بر آن تاکید شده و در استاندارد‌های کنوانسیون تجدیدنظر شده کیوتو (RKC) این آمده می‌تواند ضمن تسهیل تجارت نظارت بهینه را به همراه داشته باشد، اما صرف نظر از این ظرفیت امیدوارم در سال ۱۴۰۱ با مواردی که در اصلاح قانون امور گمرکی نیز لحاظ خواهد شد و با ترکیب برنامه اصلی پیرامون (مدیریت ریسک هوشمند IRN)، (برنامه فعالان مجاز اقتصادی AEO)، (حسابرسی پس از ترخیص PCA) با تجهیزات کنترلی و هوشمندسازی گام‌های موثری برداریم.

مقدسی ادامه داد: در خصوص تجهیز گمرکات به ابزار‌های کنترلی که مهم‌ترین آن دستگاه‌های آشکارسازی همچون X-RAY می‌باشد اقدامات خوب و قابل توجهی اتفاق افتاد و گمرک سعی کرده از ظرفیت بخش خصوصی و حتی نهاد‌هایی که توانایی تولید دارند استفاده کنند.

معاون وزیر اقتصاد گفت: این امر موجب شده که سرعت تجهیز بیشتر شود امیدواریم این روند در سال ۱۴۰۱ نیز سرعت بیشتری به خود بگیرد و تعامل خوبی با سازندگان داخلی داشته باشیم.

رئیس کل گمرک ایران تا دو سال آینده ۱۸ دستگاه به دستگاه‌های موجود اضافه خواهد شد البته در کنار دستگاه‌های X-RAY کامیونی مذکور، تجهیز گمرکات به دستگاه‌های X-RAY خودرویی نیز شتاب گرفته و استقرار و بهره برداری از تعداد ۵ دستگاه X-RAY خودرویی نیز فراهم شده است.

وی گفت: به کارگیری تکنیک‌های مدیریت ریسک هوشمند و استفاده از داده‌های به دست آمده از منابع متنوع در دسترس و پردازش شده و دانش حاصل از آن و ایجاد پروفایل ریسک در سیستم دقیق‌ترین و به صرفه‌ترین روش برای انتخاب و شناسایی کالا‌های نیازمند کنترل اسنادی یا ارزیابی فیزیکی کالا می‌باشد که گمرک هوشمند با بهره گیری از تکنیک‌های مذکور بر روی محموله‌های پرخطر متمرکز شده و منابع محدود سازمان را به صورت هدفمند تخصیص داده است.

مقدسی گفت: یکی از مهم‌ترین اقداماتی که مقدمات ان انجام شده و باید با جدیت پیگیری شود تعیین هوشمند محموله‌های دارای ریسک از طریق آنالیز داده‌ای از میان محموله‌ها اظهاری نسبت به تخصیص محموله‌های دارای ریسک فوق و ارزیاب گمرکی جهت بررسی و اقدام می‌باشد.

معاون وزیر اقتصاد تاکید کرد: از دیگر اقدامات، سطح بندی هوشمند کارشناسان مجازی است که این موضوع هم مجدداً در حال بهبود مستمر قرار دارد.

رئیس کل گمرک ایران اظهار داشت: در جهت هوشمند سازی فرایند فوق و بهبود سطح کیفیت رسیدگی به پرونده‌ها و کاهش زمان پاسخگویی کارشناسان مجازی از روش‌های داده کاوی جهت ارجاع سند متناسب با تخصص کارشناسان استفاده شده است که اکنون پیاده سازی و بهره برداری از آن در فاز اول (جهت دو سطح) در سامانه جهت تمامی گمرکات اجرایی، عملیاتی شده است.

در رابطه با درآمد گمرک در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۰ گفت: درآمد گمرک در ۱۱ ماهه سال جاری با احتساب حقوق ورودی، سایر عوارض و مالیات بر ارزش افزوده به میزان ۳۳ هزار و ۲۷۰ میلیارد و ۷۹۲ میلیون تومان بوده است که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۸ درصد افزایش یافته است.

وی بیان کرد: این میزان در ۱۱ ماهه سال ۱۳۹۹ به میزان ۲۴ هزار و ۶۰ میلیارد و ۲۸۸ میلیون تومان بوده است.

رئیس کل گمرک ایران در ادامه خاطر نشان کرد: میزان درآمد گمرک در ۱۱ ماه سال جاری بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده به میزان ۲۱ هزار و ۱۰ میلیارد و ۵۹۱ میلیون تومان بود که نسبت به ۱۱ ماهه سال قبل ۴۲ درصد افزایش پیدا کرده است.

مقدسی در ادامه گفت: این رقم در ۱۱ ماهه سال ۱۳۹۹ به میزان ۱۴ هزار و ۸۵۶ میلیارد و ۶۳۹ میلیون تومان بوده است.

معاون وزیر اقتصاد در ادامه بیان کرد: درآمد ۱۱ ماهه سال جاری گمرک فقط از محل حقوق ورودی، (عمومی و اقتصادی) به میزان ۱۸ هزار و ۵۰ میلیارد و ۱۳۶ میلیون تومان بوده است که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۴۲ درصد رشد داشته است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *