بیش از ۱۵ هزار فقره پرونده در شورا‌های حل اختلاف سیرجان مختومه شدند

11:22 - 05 اسفند 1400
کد خبر: ۷۹۸۶۹۴
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رییس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به اینکه آمار صلح و سازش در برخی نقاط شرق و جنوب استان کرمان بالای ۷۰ درصد است گفت: در حال حاضر ۱۱۳ نفر در ۲۸ شعبه شورای حل اختلاف شهرستان سیرجان مشغول خدمت رسانی به مردم هستند و در ۱۰ ماهه ابتدای سال جاری تعداد ۱۵ هزار و ۹۷۵ فقره پرونده مختومه شده است.

 - یدالله موحد در جمع اعضا و دبیران شورا‌های حل اختلاف شهرستان سیرجان اظهار کرد: فلسفه شکل گیری شورا‌های حل اختلاف ایجاد صلح و سازش در پرونده‌ها بوده است و در این راستا استفاده از میانجی گری و داوری و استفاده از ظرفیت مصلحین و حکمین قرآنی از دیگر راهبرد‌های قوه قضاییه برای توسعه صلح و سازش در دعاوی به شمار می‌رود.

رییس کل دادگستری استان کرمان تاکید کرد: در فرهنگ دین مبین اسلام براساس آیات شریفه قرآن مجید، احادیث و روایات موجود اصلاح ذات البین و توسعه صلح و سازش یکی از برترین عبادات الهی و از مهمترین فضائل اخلاقی مسلمانان به شمار می‌رود.

وی  با اشاره به این مطلب که امام علی در نامه ۴۷ نهج البلاغه، فرزندان خود و تمامی کسانی که در طول تاریخ بشریت این وصیت نامه را می‌خوانند را به تقوای الهی، نظم در امور و اصلاح ذات البین توصیه کرده اند، تاکید کرد: بسیاری از افراد به دور از توجه به جایگاه و عنوان اداری در راستای اصلاح ذات البین، ایجاد صلح و سازش و جلوگیری از منازعات و اختلافات تلاش می‌کنند و به عنوان مسلمان مصلح شناخته می‌شوند.

موحد ضمن بیان این مطلب که ثواب اصلاح ذات البین در برخی موارد برابر با ثواب مجاهد فی سبیل الله معرفی شده است، گفت: هر چه اختلافات، دعاوی و کینه‌ها در جامعه اسلامی ترویج یابد، موجب سستی و گسست اجتماعی می‌شود و از این رو شورا‌های حل اختلاف از جایگاه و اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند.

وی با اشاره به جایگاه اجتماعی بالای اعضای شورا‌های حل اختلاف، تصریح کرد: مردم نیز اهمیت کار قضات، دبیران و اعضای شورای حل اختلاف را به خوبی درک می‌کنند.

رییس کل دادگستری استان کرمان، حمایت از اعضا و دبیران شورا‌های حل اختلاف را مور تاکید قرار داد و ادامه داد: دستگاه قضایی تمام تلاش خود را در این حوزه به کار گرفته است و انتظار می‌رود که سایر دستگاه‌ها بالاخص قوه مقننه نیز به وظایف خود در این رابطه عمل کنند طرح تعالی شورا‌های حل اختلاف نیز در مجلس شورای اسلامی مطرح شده و انتظار می‌رود با جدیت دنبال شود و از این رو در آزمون استخدامی قوه قضاییه نیز بر اساس قانون سهمیه‌ای ویژه اعضای شورا‌های حل اختلاف پیش بینی شده است.

وی گفت: باید با حفظ شان و کرامت اعضای شورا‌های حل اختلاف و دستگاه قضایی در راستای کمک و رفع مشکلات اعضای شورا‌های حل اختلاف اقدام شود و بسیار علاقه‌مند هستیم که بتوانیم در این حوزه خدمت کنیم.

رییس کل دادگستری استان کرمان افزود: شورا‌های حل اختلاف جزء ساختار قوه قضاییه هستند و باید در حوزه‌های آموزش، مهارت صلح و سازش، مسائل فرهنگی و آموزش‌های حرفه‌ای و شغلی یکسان دیده شوند و البته برخی تفاوت‌های این دو حوزه نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

موحد با تاکید بر اینکه اقدامات هر فرد در دستگاه قضایی در ساختار قانونی براساس جایگاه آن‌ها قابل تقدیر است، بیان کرد: استان کرمان همواره جزء پنج استان برتر کشور در حوزه شورا‌های حل اختلاف است.

وی با اشاره به اینکه آمار صلح و سازش در برخی نقاط شرق و جنوب استان کرمان بالای ۷۰ درصد است، تاکید کرد: در حال حاضر ۱۱۳ نفر در ۲۸ شعبه شورای حل اختلاف شهرستان سیرجان مشغول خدمت رسانی به مردم هستند و این تعداد از اعضا و دبیران توانستند در ۱۰ ماهه ابتدای سال جاری تعداد ۱۵ هزار و ۹۷۵ فقره پرونده را مختومه کنند.

رییس کل دادگستری استان کرمان گفت: در مجموع طی سال جاری سه هزار و ۸۲۶ پرونده در شعب شورا‌های حل اختلاف شهرستان سیرجان به صلح و سازش منتهی شده که ۲۴ درصد از کل پرونده‌های وارده و ۳۸ درصد از پرونده‌های قابل صلح و سازش را شامل می‌شود.

موحد گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون تعداد ۲۷ فقره پرونده در شورا‌های حل اختلاف ویژه زندان شهرستان سیرجان به سازش منجر شده است که در نتیجه آن ۲۶ مددجو از زندان آزاد شده اند همچنین کارکنان این شعب موفق شدند در این بازه زمانی با پادرمیانی و میانجی گری یک نفر از محکومین به قصاص را از چوبه دار رها سازند و فرصت زندگی مجدد به آن‌ها ببخشند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *