زنان و کودکان در خط مقدم بحران افغانستان

12:53 - 03 اسفند 1400
کد خبر: ۷۹۸۱۷۹
یک گزارش نشان می‎دهد که زنان و کودکان در افغانستان در خط مقدم بحران انسانی قرار گرفته‎اند.

- در بالای یک مسیر گرد و خاکی، بیرون از دیوار‌های گلی محوطه‌ای بزرگ، صفی از زنان با لباس‌های رنگارنگ دیده می‌شود که مدام بر تعداد آن افزوده می‌شود؛ آن‌ها دست فرزندان خود را می‌گیرند و به آرامی آن‌ها را دلداری می‌دهند؛ برخی از آن‌ها نوزادان تازه متولد شده خود را در آغوش گرفته‎اند.

به گزارش «ایندیپندنت»، در داخل یک خانه، پزشک، قابله و واکسیناتور از صلیب سرخ افغانستان بخشی را راه اندازی کرده‎اند و به توزیع دارو و معاینه زنان باردار می‌پردازند.

به محض ورود به محوطه، کودکانی مشاهده می‎شوند که علیه فلج اطفال، سرخک و سایر بیماری‌ها واکسینه می‌شوند.

در اتاق مجاور، زنان باردار توسط یک قابله در حال معاینه دیده می‌شوند؛ بسیاری از زن‌های حاضر در این مرکز در مورد ترس‌های خود صحبت می‌کنند؛ آن‌ها نگران زایمان هستند و همچنین نگران این هستند که چگونه می‌توانند تغذیه مورد نیاز فرزندان خود را فراهم کنند.

تاریک‌ترین زمستان در سال‌های اخیر به افغانستان رسیده است و زنان و کودکان افغانستانی در خط مقدم این زمستان تاریک حضور دارند.

در مناطق کوهستانی، دمای هوا می‌تواند تا منفی ۲۵ درجه سانتیگراد و در کابل، پایتخت افغانستان در ماه‌های زمستان تا منفی ۳ درجه سانتیگراد کاهش یابد.

این مرکز بهداشتی در ولایت پروان تنها یکی از ۱۵۰ مرکز سیار است که توسط هلال احمر افغانستان اداره می‌شود؛ آن‌ها تنها منبع مراقبت‌های بهداشتی برای بسیاری از زنان و کودکان ساکن در مناطق دورافتاده افغانستان هستند.

نگارنده می‎افزاید «در جای دیگر در دره پنجشیر، روز را با قابله و پزشک هلال احمر افغانستان گذراندم که چهار ماه بود حقوق نگرفته بودند.«

یکی از آن‌ها، گفت «اگر یک روز را از دست بدهم، زنان مراقبت‌های بهداشتی دریافت نمی‌کنند؛ این مسئولیت من است.»

ملاقات با افرادی مانند این قابله، فوق العاده الهام بخش است؛ هزاران معلم، پرستار و کارمند در افغانستان وجود دارند که از روی احساس وظیفه کار می‌کنند.

امروز، گروه‌هایی که توسط صلیب سرخ تأمین مالی می‌شوند، برای توزیع بسته‌هایی حاوی روغن پخت و پز، آرد، شکر و بیسکویت‌های با پروتئین بالا، به طور شبانه‌روزی فعالیت می‌کنند.

لباس‌های زمستانی و بسته‌های بهداشتی برای دوره‌های زمانی نیز به همراه پتو‌های ضخیم برای پوشاندن نوزادان مبتلا به ذات‌الریه در افغانستان ارائه می‌شود؛ این بسته‌ها و کمک‌ها تاکنون به بیش از ۲۰ هزار نفر رسیده است و صد‌ها هزار نفر دیگر نیز در انتظار دریافت کمک‌ها هستند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *