ایستاده بر قله چهل و سوم

9:04 - 23 بهمن 1400
کد خبر: ۷۹۵۹۵۷
انقلاب اسلامی طرحی نو در انداخت، نمای جذابی از اسلام را به جهان معرفی کرد و همایش میلیونی ۲۲ بهمن بر این مبنا، تکریم و تجلیل از چنین معجزه‌ای است.

- حسین کنعانی مقدم در روزنامه حمایت نوشت: ۲۲ بهمن امسال، مردم هوشمند و با بصیرت ایران اسلامی با حضور گسترده در راهپیمایی، چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب را جشن گرفتند و یک‌بار دیگر به جهانیان ثابت کردند که پای ارزش‌ها ایستاده و به آرمان‌های بلند امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری وفادارند.

سرمای هوا و کرونا در بسیاری از شهر‌های کشور از حضور حماسی مردم نکاست و ملت همچون چهل و دو سال گذشته، خیابان‌ها را از گام‌های استوار و فریاد‌های پور شور خود پر کردند. از سالخوردگان و جوانان گرفته تا بانوان و کودکان، همه مشتاقانه آمدند و پیام بزرگ ایستادگی را به جهان مخابره کردند.

راهپیمایی ۲۲ بهمن به خاری در چشمان دشمنان تبدیل‌شده، اما طی چند سال گذشته، سعی آن‌ها بر این بود که به هر ترتیب ممکن، این نماد پرشور و پرعظمت را به مبدأیی برای تغییر جریان حاکمیت تبدیل کنند. حساسیت آن‌ها تا جایی بود که «جان بولتون»، یکی از مقامات بلندپایه ترامپ (مشاور امنیت ملی کاخ سفید) سال ۹۶ در نشست گروهک تروریستی منافقین در پاریس، متوهمانه اعلام کرد انقلاب اسلامی نباید به جشن چهل‌سالگی‌اش برسد!

با این حجم از هجمه و فشار که هر روز بر ابعاد و پیچیدگی‌های آن افزوده می‌شود، سال‌ها پیش از این، باید خیال باطل آن‌ها محقق می‌شد و امروز از انقلاب دیگر خبری نبود، ولی پایمردی و پافشاری مردم بر حفظ این میراث ارزشمند، آرزو‌های آنان را به سراب تبدیل کرد.

انقلاب و انقلابیون از نظر منظومه استعمار نوین به این دلیل غیرقابل قبول هستند که مبانی دینی را از کنج خانه‌ها و امور شخصی، به دایره حاکمیت وارد کرد. آن‌ها اسلام را تا زمانی بی‌خطر می‌دانند که به طهارت و نجاست بپردازد، حج بی برائت داشته باشد، آمریکا را خطری برای مسلمانان معرفی نکند و در یک کلام، منافع استکبار را به چالش نکشد. در چنین حالتی، نه‌فقط مخالفت نمی‌کنند، بلکه در هزینه‌های کشور‌های معتقد به این نگاه شریک خواهند شد؛ کما اینکه آمریکا صراحتاً اعلام کرده حمایت از قارون‌های منطقه، بخش لاینفک راهبرد کاخ سفید است.

انقلاب اسلامی طرحی نو در انداخت، نمای جذابی از اسلام را به جهان معرفی کرد و همایش میلیونی ۲۲ بهمن بر این مبنا، تکریم و تجلیل از چنین معجزه‌ای است.

علاوه بر این، مخاطب خاص راهپیمایی دیروز، آمریکا و شرکای خبیث کاخ سفید بودند. آمریکایی‌ها پس از تجربه کردن سال‌ها شکست در عرصه‌های گوناگون، با همه ندانم‌کاری‌هایشان به یک جمع‌بندی درست رسیده‌اند و آن اینکه، تنها راه تضعیف انقلاب و تحقق رؤیای شکست آن، تنها در گرو جدا کردن مردم از نظام است. تحریم‌ها و توطئه‌های آن‌ها نیز عمدتاً بر همین مبنا شکل‌گرفته و هدفی جز این را تعقیب نمی‌کنند.

«ریچارد نفیو» از مهندسان تحریم ایران در دوره «باراک اوباما» رئیس‌جمهور اسبق آمریکا طی مصاحبه‌ای، کلید واژه «درد» را برای تحریم‌ها بکار برد و هدف از اعمال فشار اقتصادی بر مردم را ایجاد نارضایتی عنوان کرد. به گفته او «وقتی باید درد را در مورد جوامع بکار برد که حاکمیت، پایگاه مردمی داشته باشد و ایران به عقیده من در این طبقه‌بندی جای دارد. در ماجرای تحریم‌ها باید تمرکز درد را نقطه‌ای قرار می‌دادیم که تصمیم‌گیرندگان را متقاعد کند. در مورد ایران، این هدف از طریق ناراضی کردن مردم از اوضاع محقق می‌شود.»

تحلیل دشمن درباره نقش و جایگاه مردم در انقلاب درست بود، اما این محاسبه که تحریم‌ها به جدا کردن صف مردم از نظام منجر می‌شود، کاملاً ناشیانه است، چراکه زاویه نگاه آن‌ها در امتداد نگاه وطن‌فروشان فراری و مزدوران مواجب‌بگیر است. این جماعت موج‌سوار و نان به نرخ روز خور قادر نیستند حقایق ایران امروز را به رؤسای خود در تاریکخانه‌ها منتقل کنند چراکه اول از همه درباره پول‌های هنگفتی که دریافت کرده‌اند باید جواب پس بدهند.

از سوی دیگر، یکی از تفاوت‌های بزرگ انقلاب اسلامی ایران با انقلاب‌های دیگر، به میزان حضور و کیفیت نقش‌آفرینی مردم در نهضت بازمی‌گردد. در همه مراحل از شکل‌گیری تا پیروزی، نقش مردم بسیار پررنگ بود و برخلاف انقلاب‌های دیگر، از طریق تحرکات چریکی و مداخله یک گروه خاص اتفاق نیفتاد. حتی زنان و کودکان نیز در پیروزی انقلاب نقش داشتند، در حالی که در سایر انقلاب‌ها، حضور همه مردم به نحوی که در ایران شاهد بودیم، رخ نداد.

 نکته مهم اینکه نقش‌آفرینی مردم در عرصه تحولات، با پیروزی انقلاب به پایان نرسید. مردم در پازل همه تحولات اعم از تعیین ساختار نظام، تدوین قانون اساسی، انتخابات و مقابله با اقدامات تجزیه‌طلبانه و تروریستی حضور داشتند. در حقیقت، پس از ۲۲ بهمن سال ۵۷ این همراهی عمیق‌تر و گسترده‌تر شد و نگرانی و خشم دشمن را برانگیخت تا جایی که جنگ و تحریم را یکی پس از دیگری به جریان انداختند.

حضور میلیونی مردم در روز گذشته، یک «نه» بزرگ به قاعده و هدف پشت پرده تحریم‌ها بود که سال‌هاست بدون نتیجه در جریان است و جز نزدیک‌تر شدن مردم به انقلاب، انزجار و تنفر از آمریکا و غرب، رهاورد دیگری نداشته است؛ و بالاخره اینکه از نگاه کلان، انقلاب اسلامی نقطه عطف تحولات تاریخی به شمار می‌آید؛ انقلابی که جان‌مایه‌اش ایمان به ارزش‌های اسلامی، اعتقاد راسخ به مردم بود و با رهبری یک فقیه محبوب و رهبر بزرگ روی داد و توانست به تحولی تاریخ‌ساز در عالم تبدیل شود.

همایش باشکوه ۲۲ بهمن قدرشناسی از این نعمت بزرگ و یادآور آن است که چنانچه همه یک صدا و با نیت خالص به میدان بیایند، می‌توانند از عهده بزرگ‌ترین کار‌ها برآیند و این، کلید حل مشکلات امروز کشور است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *