اکران فیلم سینمایی «ماهان» در چهارمین روز جشنواره/«همایون ارشادی» به خانه جشنواره میآید
جشنواره فیلم فجر در دوره چهلم، اما تفاوتهای فراوانی نسبت به گذشته پیدا کرده است، جشنوارهای که پس از گذر از دو سال کرونایی میتواند نور تازهای بر بدنه خسته سینمای کشور پس از این دو سال بتاباند، سینمایی که بیش از دو سال درگیر تعطیلات بی وقفه بود و هیچوقت نتوانست به صورت کامل میزبان مخاطبان باشد.
حال دوره چهلم مهمترین رویداد سینمایی کشور آغاز به کار کرده است، جشنوارهای که امسال شاهد حضور حداکثری چهرههای جوان و کارگردانان فیلم اولی بوده و از سویی حضور کارگردانان باسابقهای همچون محمدحسین مهدویان و رضا میرکریمی را نیز در خود میبیند.
چهارمین روز از چهلمین جشنواره فیلم فجر با اکران فیلم سینمایی «ماهان» به کارگردانی حمید شاه حاتمی فرزند علی شاهحاتمی تهیه کننده و کارگردان قدیمی همراه خواهد بود.
فیلم سینمایی «ماهان» به کارگردانی حمید شاه حاتمی فرزند علی شاهحاتمی تهیه کننده و کارگردان قدیمی سینما یکی از آثار کم هزینه جشنواره فیلم فجر است که البته تنها فیلم پدر پسری این جشنواره محسوب نمی شود. اتفاقی که حواشی متعددی برای این فیلم به وجود آورد اما در نهایت حال به عنوان یکی از آثار نهایی این جشنواره محسوب می شود.
فیلم سینمایی «ماهان» نخستین تجربه سینمایی حمید شاه حاتمی به حساب میآید، کارگردانی که پرونده مشخصی از کارنامه سینمایی وی معلوم نیست و تنها فیلمی به کارگردانی مشترک با پدرش به نام رویای سینما را در کارنامه حرفه ای خود می بیند.
هرچند این کارگردان جوان سابقه درخشانی نداشته اما شاید این فیلم بتواند برای وی اتفاقات تازه ای را به همراه داشته باشد، فیلمی که با توجه به ترکیب بازیگرانش بیشتر از چهره های جوان و بازیگران تئاتر استفاده کرده است.
فیلم سینمایی ماهان روایت زندگی یک بازیگر تئاتر است که پس از مدتها میتواند نقش اصلی یک نمایش را روی صحنه ایفا کند، اما بیماری سرطان مسیر زندگی او را دستخوش تغییرات فراوانی می کند.
همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری و نگار جوکار از جمله بازیگرانی هستند که در فیلم سینمایی ماهان به ایفای نقش پرداخته اند.
علی شاه حاتمی درباره روند تولید «ماهان» گفت: ین فیلم فرآیند تولید سختی داشت. فیلم در شهرهای مختلفی از جمله تهران، اصفهان، کاشان، نطنز، چابهار و یکی دو شهر دیگر فیلمبرداری داشت و به همین دلیل فرآیند تولید دشواری داشت. به خصوص در دوران کرونا کار به گونهای بود که حتی برخی شهرها گروه تولید ما را راه نمیدادند! به دلیل اعلام تعطیلی از سوی دولت و اعمال منع تردد، کار برای ما سختتر شده بود و در مجموع پروژه طاقتفرسایی بود که توانستیم آن را به پایان برسانیم. به دلیل همین شرایط کارگردان مجبور شد بخشهایی از فیلمنامه را هم تغییر دهد.
شاهحاتمی درباره تأثیر این شرایط بر افزایش هزینههای تولید هم افزود: خوشبختانه این فیلم جزو کمهزینهترین فیلمهای سینمای ایران است. برنامهریزی ما بهصورتی بود که اجازه تعطیلی در پروژه را نمیدادیم. تعطیلی ما تنها در بازههای جابهجایی بود که آن هم طبیعی است. از شروع تولید هر روز درگیر فیلمبرداری بودیم.