رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

اهداف کنکوری آموزش را از عقلانیت دور می‌کند

7:30 - 27 دی 1400
کد خبر: ۷۸۹۷۲۱
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با انتقاد از محتوا‌های آموزشی در آموزش‌های کنکوری گفت: نباید با تاکید بر افزایش سرعت عمل در آزمون و بالا رفتن درصدهای تست زنی آموزش را از عقلانیت و معنی تهی کنیم.
مهرداد ویس کرمی در گفت‌وگو با میزان در مورد محتواهای آموزشی در آموزش‌های کنکوری گفت: در آموزش‌های کنکوری ما آموزش را از معنی و عقلانیت تهی کرده‌ایم؛ چرا که با این روش دانش آموزان، آموزش را نه برای صرف آموختن بلکه به عنوان ابزاری برای رسیدن به اهداف کنکوری و گرفتن نمره و درصد بهتر در نظر می‌گیرند.
 
وی در این زمینه ادامه داد: برخی از اساتید این دوره نیز با آموزش فنونی از دانش آموزان می‌خواهند که بدون توجه به محتوا‌های آموزشی برای بالا رفتن سرعت عمل  و اخذ درصد‌هایی بالاتر بدون آموزش کامل و خواندن برخی از نکات و فهم عمیق آن آزمون دهند، از همین رو است که مثلا مشاهده می‌کنیم که دانش آموزی که قواعد عربی نمی‌داند با آموزش تکنیک‌هایی خاص درصد‌های بالایی در آزمون‌ها دارد.
 
ویس کرمی در پاسخ به این سوال که با افزایش سهم سوابق تحصیل و کاهش سهم کنکور این امکان وجود دارد که غنای آموزش بیشتر شود گفت: شاید با برخی از تمهیدات بتوانیم به این سمت حرکت کنیم، اما ایرادات اساسی نیز به طرح چنین مصوباتی دارم، یکی از مواردی که بر روی آن تاکید شده است اهمیت معدل است با توجه به اینکه در برخی از مناطق کشور میانگین معدل ۱۴ تا ۱۵ است این امکان که معدل به عنوان یکی از اصول مهم برای قبولی در دانشگاه مورد نظر قرار بگیرد وجود ندارد.
 
وی ادامه داد: در مناطقی که ما هنوز تعداد زیادی دانش آموز بازمانده از تحصیل و یا با معدل بسیار پایین داریم ملاک قرار دادن صرف معدل با توجه به  نبود شرایط برابر و عدالت آموزشی لازم خیلی نزدیک به واقعیات نیست.

نماینده مردم لرستان گفت: با در نظر گرفتن افزایش سهم سوابق تحصیلی و معدل یکی از معضلات دیگر نظارت بر روند آزمون‌ها در کشور است، در حال حاضر برای برگزاری کنکور سراسری که یک روز در سال است و در مدت یک نصف روز برگزار می‌شود چالش‌های زیادی بر روند آزمون‌ها و نظارت لازم وجود دارد همان طور که مشاهده می کنیم در سال‌های اخیر اعتراضات زیادی بر روند و نحوه نظارت بر این آزمون‌ها وجود داشته است.

ویس کرمی در این زمینه ادامه داد: اگر بخواهیم این موضوع را به آموزش و پرورش منقل کنیم چگونه ممکن است این روند را در طول سال بتوانیم به طور مستمر کنترل کنیم؟ با توجه به اینکه هنوز زیر ساخت‌های لازم را در این زمینه نداریم، نمی‌توانیم سهم معدل و سوابق تحصیلی را به عنوان ملاک محکمی برای ورود به دانشگاه در نظر بگیریم.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پایان تاکید کرد: با افزایش سهم سوابق تحصیلی در ورود به دانشگاه معضلات را به آموزش و پرورش منتقل می‌کنیم، آموزش و پرورشی که هنوز زیر ساخت‌های لازم را برای انجام این امر را ندارد.
 

برچسب ها: آموزش کنکور معدل

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *